۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۱۵۶۷

زعفران بهترين گزينه کشاورزان چهارمحالي در خشکسالي هاي اخير

مقاوم بودن گياه زعفران به کم آب و نياز آبي کم موجب شده که اين گياه موردتوجه کشاورزان استان چهارمحال و بختياري قرار بگيرد و روزبه‌روز اراضي بيشتري زير کشت گياه زعفران برود.
زعفران بهترين گزينه کشاورزان چهارمحالي در خشکسالي هاي اخير
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين زعفران چاشني و رنگ دهنده غذا مي باشد زعفران موجب کاهش چربي و کلسترول خون مي گردد.

زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيري کننده از بيماريهاي قلبي و سرطان، تقويت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است. از گياه زعفران در درمان بيماري آسم، بيماريهاي پوستي، بيماري هاي چشم، عفونت ادراري، يرقان، پيش انداختن قاعدگي، رفع نفخ شکم ، درمان معده درد و درمان کم خوني استفاده مي شود.

خاک مناسب جهت کاشت و پرورش زعفران

زعفران در زمين هاي شور، رسي يا خيلي شني رشد نمي کند بلکه بهترين نوع خاک براي رشد آن خاک شني ـ رسي است که مقدار کمي آهک داشته باشد، PH خاک بايد بين 8 ـ 7 بوده، خاک مزرعه حاصلخيز و شيرين بوده و از علف هاي هرز پاک باشد در ضمن کاشت گياه زعفران را بايد در زميني باشد که از چند سال قبل در آن زعفران کشت نشده باشد.



 

زمان مناسب جهت کاشت زعفران

از مرداد ماه تا مهر ماه مي توان به کاشت زعفران اقدام نمود. پس از کاشت پياز زعفران در زمين به مدت 7 ـ 4 و در بعضي مناطق تا 10 سال باقي مانده و محصول مي دهد و از اين نظر احتياجي به کاشت مجدد زعفران در سال هاي بعد ندارد.

 

کاشت زعفران در چهارمحال و بختياري

کاشت زعفران در آب و هواي معتدل بايد انجام گيرد. در تهيه زمين به منظور کاشت زعفران لازم است توجه و دقت خاصي معمول شود. از مرداد ماه تا مهر ماه مي توان به کاشت زعفران اقدام نمود.


يکي از مهم‌ترين گياهاني دارويي و غذايي که چند سالي است موردتوجه کاشت کشاورزان استان چهارمحال و بختياري قرارگرفته است، گياه زعفران است.

وجود زمين‌هاي حاصلخيز و برخورداري از موقعيت اقليمي مناسب و تنوع آب و هوايي منحصر موجب شده تا اين استان، استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد و زعفران يکي از اين محصولات است که در سال‌هاي اخير کشت آن در استان، نتايج درخور توجهي در اختيار محققان و کشت کاران قرار داده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که هرساله زمين‌هاي بيشتري توسط کشاورزان به کاشت زعفران اختصاص پيدا مي‌کند.

سازگار بودن زعفران با اقليم استان چهار محال و بختياري

درآمد بالا از کاشت گياه زعفران و همچنين مقاوم بودن گياه به کم آب و نياز آبي کم موجب شده که اين گياه موردتوجه کشاورزان استان چهارمحال و بختياري قرار بگيرد و روزبه‌روز اراضي بيشتري زير کشت گياه زعفران برود.

با توجه به کم ابي چند سال اخير و توجه به اين امر که فصل رشد گياه زعفران در پاييز و زمستان قرار دارد و عمده نياز آبي گياه زعفران توسط  باران و برف تامين مي شود و همچنين در تابستان برخلاف بسياري از محصولات کشاورزي نيازي به آبياري ندارد. زعفران گياهي استراتژيک جهت رهايي از بحران کم آبي و بهترين گزينه جهت کشت سودآور کشاورزان به حساب مي آيد.

درآمدزايي بالا،، چند ساله بودن گياه، قابليت کشت پياز بعد از چند سال در زمين جديد، افزايش قابل توجه در ميزان پياز اوليه (5 برابر)، نياز آبي پائين به همراه سازگار بودن زعفران با اقليم استان چهار محال و بختياري، کشت زعفران را از لحاظ اقتصادي به صرفه و از دلايل اصلي رو آوردن کشاورزان استان به کشت اين گياه و افزايش چند برابري کشت در سال 1394 نسبت به  سال هاي قبل به حساب مي آيد.



Image result for ‫زعفران در چهارمحال و بختياري‬‎


زعفران يکي از منابع درآمد خوب است و مي تواند در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي نقش بسزايي براي استان ما داشته باشد

لطيف شريف پور يکي از فعالان عرصه کاشت زعفران در استان در گفت و گو با مشکات برين گفت: کاشت زعفران در روستاي لارک شهرستان بن از سال 1376با الگو گيري از نحو کاشت در خراسان جنوبي آغاز شده است.
 
شريف پور گفت: کاشت زعفران توسط پياز آن در سال اول صورت مي گيرد و تا مدت هفت الي ده سال متوالي محصول مي دهد.
 
وي افزود: زعفران گياهي است که نياز به زمين مرغوب و آب فراوان نبوده و در هر اقليمي مي توان آن را کشت داد و منبع براي کسب درامد باشد.
 
شريف پور  يکي از آفت هاي مخرب براي اين گياه را موش کور دانست وگفت: موش کور با اولين بارش در خاک نفوذ کرده و پياز اين گياه را از بين مي برد که براي جلوگيري از اين کار بايد قبل از شروع باران اين گياه برداشت شده و تاجايي که امکان دارد از زمينهاي سخت و شني استفاده شود تا موش کور نتواند به خاک نفوذ کند.
 
شريف زمان کاشت اين گياه را از اوايل شهريور ماه عنوان کرد و گفت: در مناطقي مثل خراسان جنوبي از اويل تابستان کشت شروع مي شود اما در منطقه ما به دليل سرد سير بودن منطقه از اوايل شهريور ماه تا اوايل مهر ماه کاشت انجام مي شود.
 
وي شروع برداشت اين گياه را  از آبان ماه مطرح کرد و افزود: برداشت اين گياه بهتر است در اوايل صبح که عطر اين گياه بالاست صورت بگيرد.
 
شريف پور ضمن اعلام اينکه از هر هکتار متوسط چهار ونيم کيلو زعفران برداشت مي شود، افزود: اين گياه از نظر اقتصادي يکي از منابع درآمد خوب است که مي تواند در راستاي اقتصاد مقاومتي نقش بسزايي براي استان ما داشته باشد.



Image result for ‫برداشت زعفران در چهارمحال و بختياري‬‎


برداشت 420 کيلوگرم زعفران از مزارع استان چهارمحال و بختياري
 
مدير امور باغباني جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري در گفتگو با مشکات برين گفت:: امسال 420 کيلوگرم زعفران از مزارع استان چهارمحال و بختياري برداشت مي شود.

شيراني اظهارکرد: هم اکنون 105 هکتار مزرعه زعفران بارور و 30 هکتار مزرعه تازه کشت شده اين محصول در استان وجود دارد.

وي ،با اشاره به ميانگين برداشت 4 کيلوگرم زعفران در هر هکتار پيش بيني کرد: 420 کيلوگرم محصول از مزارع استان برداشت شود.

شيراني از توزيع 120 تن پياز زعفران در بين متقاضيان کشت اين محصول در استان خبر داد و افزود: بيشترين مزارع زعفران چهارمحال و بختياري در شهرستان هاي فارسان، کيار و بن قرار دارد.

وي گفت: محصول زعفران چهارمحال و بختياري به استان خراسان رضوي و مقداري به کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود.



انتهاي پيام1022ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۰:۱۶

9 Jan 2020