۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۲۲۷۷۰

عدم مدیریت پسماند در چهار محال و بختیاری

نبود کارخانه بازیافت در استان موجب شده است که بسیاری از پسماندها در حالی که ارزش اقتصادی بالایی دارند بدون بهره از بین بروند و استفاده مطلوبی که باعث درآمد و اشتغال می شود اتفاق نیافتد.
عدم مدیریت پسماند در چهار محال و بختیاری
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز دفع زباله در بسیاری از شهر ها و روستا های چهار محال و بختیاری وضعیت مطلوبی نداشته و رعایت نکردن استانداردهای دفع زباله در بسیاری از نقاط موجب ایجاد چهره زشت در طبیعت و پراکندگی زباله ها شده و در عین حال مشکلات بسیاری نیز ایجاد کرده است.

مدیریت صحیح و جامع پسماندها موجب جلوگیری از آسیب رسانی به محیط زیست، نظافت و بهداشت عمومی و حفظ منابع طبیعی می شود.

برای دفع زباله از روشهای گوناگونی استفاده می شود و یکی از روشهایی که در مدیریت زباله مورد استفاده قرار می گیرد روش سوزاندن است که جدا از سودمندی های آن دارای معایبی چون ایجاد بو، دود و آلودگی هوا است که عموما مورد اعتراض مردم است.

در این روش نیاز به پرسنل کارآزموده و افراد مجرب برای بهره برداری و نگهداری از دستگاه های زباله سوز است و هزینه نگهداری و تعمیرات در این روش بیش از بسیاری از روشهای دیگر در دفع زباله است.

راه دیگر دفع زباله روش خاک چال است که این روش مهندسی برای دفع مواد زاید جامد در زمین برای ممانعت از آسیب زدن به محیط زیست است.

دفع زباله در شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری بیشتر بصورت دفنی و در بعضی اوقات سوزاندن و سپس دفن کردن انجام می شود که این روش بیشتر در شهرهای این استان انجام می گیرد.

دقت در دفن کردن زباله ها در شهرهای استان بیشتر از روستاها مورد توجه قرار می گیرد و این مهم کمتر در دفع زباله های روستایی مشاهده شده است.

متاسفانه هنگامی که به محل دفع زباله های شهرهای بزرگ این استان از جمله شهرکرد، فرخ شهر و... مراجعه می شود متوجه می شویم دفع نامناسب موجب شده است که زباله ها از جمله نایلونها، پلاستیکها، کاغذها و... در طبیعت کنار محل دفع زباله و حتی دور تر از این محل پخش شده و جدا از ایجاد چهره نامطلوب موجب آلودگی طبیعت شده است.

از طرفی نبود کارخانه بازیافت در استان موجب شده است که بسیاری از پسماندها در حالی که ارزش اقتصادی بالایی دارند بدون بهره از بین بروند و استفاده مطلوبی که باعث درآمد و اشتغال می شود اتفاق نیافتد.

دفن زباله در اکثرنقاط چهار محال و بختیاری به صورت سنتی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: در بخش پسماندهای شهری و خانگی چهارمحال و بختیاری متاسفانه مدیریت منسجمی صورت نمی گیرد.

شهرام احمدی با بیان اینکه در محل دفن زباله استاندارهای لازم چه به لحاظ جانمایی و چه به لحاظ نحوه دفن بهداشتی رعایت نمی شود،می افزاید: این موضوع موجب شده پراکندگی زباله ها در بسیاری از نقاط استان اتفاق افتد.

وی ادامه می دهد: پراکندگی زباله ها باعث آلودگی محیط زیست و طبیعت استان می شود و چشم انداز نامناسب و زشتی را ایجاد می کند.

احمدی با بیان اینکه بیشتر زباله هایی که متراکم می شوند از مواد پلاستیکی هستند، می گوید: جذب زباله های پلاستیکی در طبیعت صد ها سال طول خواهد کشید.

وی می افزاید : لازم است پیامدهای منفی پراکنده شدن زباله را به مردم گوشزد و آن ها را از این موضوع آگاه کرد و بستر های لازم برای مدیریت تهیه پسماند به ویژه تفکیک از مبدا بازیافت پسماندهای شهری و روستایی فراهم شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری می گوید: ۹۵ درصد پسماندهای این استان از جمله شیشه، پلاستیک، کاغذ و ... قابل بازیافت است و این خود می تواند یک منبع سرمایه گذاری برای استان باشد.

احمدی ادامه می دهد: مدیریت جامع پسماند شهرستان های فارسان، شهرکردو بروجن تصویب شداما هنوز مدیریت پسماند در سطح استان سنتی است.

وی اظهار کرد: طرح های زیادی برای حفظ محیط زیست در این استان مطرح شده است که دو طرح آن در کارگروه زیست محیطی استان مطرح و تکمیل خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه در سال گذشته کار شاخصی در خصوص تفکیک پسماندها در این استان صورت گرفت می افزاید:محیط زیست قراردادی را با مطب ها و کلینیک ها بسته است که پسماندهای عادی را از پسماندهای پزشکی جدا کنند و این کار درحال انجام است.

شهر هفشجان فاصله زیادی با مدیریت پسماند شهر دارد

مدیر خدمات شهری شهرداری هفشجان ،در پاسخ به این سئوال که "آیا استانداردها در دفع زباله در شهر هفشجان صورت می گیرد یا نه" می گوید: دفن زباله در این شهر به صورت ترانشه صورت می گیرد که این روش مورد تایید محیط زیست نیز می باشد.

ذوالفقار حیدری می افزاید:در شهر هفشجان روزانه ۲۵ تن زباله تر توسط ماشین آلات شهرداری جمع آوری و دفن می شود.
وی با بیان اینکه، جمع آوری روزانه زباله های شهری می تواند کمک زیادی را به حفظ محیط زیست کند می گوید: چنانچه کارخانه بازیافت در این استان دایر گردد تمامی زباله های شهر به آن سیستم انتقال خواهد یافت. .

حیدری ادامه می دهد: جدا سازی و دفن بهداشتی زباله ها علاوه بر هزینه کمتر باعث درآمد زایی نیز خواهد گردید و با توجه به اینکه ممکن است این نوع دفن زباله باعث ضرر جهت آیندگان و نسل آینده شود ، و سازمان های ذی ربط موظف هستند این مورد راپیگیری نمایند...

مدیر خدمات شهری شهرداری هفشجان می گوید: چنانچه بهره گیری از سیستم انتظام بخشی که کلیه مراحل تولید، ذخیره سازی، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماندهای جامد کنترل و راهبری شود مدیریت پسماندهای جامد صورت می گیرد.

حیدری ادامه می دهد : ساختار تشکیلاتی و مدیریتی، وضعیت آموزش و اطلاع رسانی، وضعیت مشارک مردمی، وضعیت ذخیره سازی، حمل و جمع آوری پسماند، وضعیت بودجه ای، وضعیت قوانین و وضعیت برنامه های جاری از جمله موارد بررسی مدیریت پسماند در خصوص شهر ها و روستا ها است.

وی می افزاید: شهر هفشجان فاصله زیادی در خصوص مدیریت پسماند شهر دارد و لازم است که چاره ای در این خصوص اندیشیده شود.

مدیریت جامع پسماند در بروجن تصویب شده است

معاون فنی شهرداری بروجن نیز در پاسخ به این سئوال که "دفع زباله در این شهر چگونه است" به جهانبین نیوز گفت: دفع زباله در شهر بروجن همانند سایر شهرهای دیگراستان به صورت دفنی انجام می شود.

رامین ریاحی گفت: طرح مدیریت پسماند در این شهر در دستور کار قرار گرفته و در فازهای مختلف اجرا می شود.

وی افزود: بروجن دومین شهر بزرگ استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و بعد از شهرکرد دارای بزرگرترین سکونت گاه شهری است که در اصل یکی از بزرگترین تولید کنندگان زباله در میان شهرهای دیگر استان به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در این شهر اجرا می شود، گفت: ما ابتدا خانواده ها را در این خصوص آگاه می سازیم و جدا سازی زباله ها را در محل تولید آموزش می دهیم.

ریاحی افزود: در سالهای آینده فازهای بعدی این طرح اجرا می شود.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۲۰:۰۸

2 Jan 2020