23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> تاثیر فرزندآوری بر سلامت پدران و مادران | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۷۵۲۲
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تاکید کرد:

تاثیر فرزندآوری بر سلامت پدران و مادران

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: مادر و پدر شدن یک رویداد بسیار مثبت است و آثار مثبتی بر سلامت جسمی و روانی به همراه دارد.
تاثیر فرزندآوری بر سلامت پدران و مادران
محمد ربیعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: سوالی که در دنیا مطرح می‌باشد، این است که «اندازه یک خانواده متعالی و برازنده که به شرایط بهتر رشد کمک می‌کند، چند نفر است؟»
 
وی تصریح کرد: تحقیقات بسیاری در جهت پاسخ به این سوال انجام شده، در یک تحقیقی که در استرالیا توسط یک استاد صورت گرفته و طی آن بعد از برررسی 7 هزار مادر این نتیجه به دست آمده که وقتی این مادران چهار فرزند و بیشتر دارند کمترین استرس را داشته و این بدان معنا است که افزایش تعداد فرزندان به کاهش استرس کمک می‌کند.
 
این روانشناس کاهش استرس را یکی از شاخص‌های سلامت روان عنوان و خاطرنشان کرد: در یک تحقیق دیگر که در پاسخ به این سوال که «چه شرایطی به رشد بهتر بچه‌ها کمک می‌کند» انجام شد، این است که به هفت عامل دست یافتند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: یکی از نتایج جالب این تحقیق این بود که اگر در یک خانواده چهار فرزند با فاصله سنی بیش از دو سال وجود داشته باشند و هر فرزند یک خواهر و یک برادر داشته باشد، فرزند شرایط رشدی بهتری خواهد داشت.
 
ربیعی یادآور شد: نتیجه دیگری که از این پژوهش حاصل شد، این بود که اگر بچه‌ها خواهران و برادران رازداری داشته باشند شرایط رشدی بهتری خواهند داشت، همچنین برخورداری از خاله‌ها، عمه‌ها، عموها و دایی‌ها یا فرزندان آن‌ها که در رده سنی فرزند هستند، می‌توانند بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: در کلیه نتایج حاصل از این تحقیق وجود تعداد معقولی از افراد خانواده، در رشد و بالندگی فرزندان می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.
 
این روانشناس گفت: برای تعریف اندازه یک خانواده برازنده باید به شرایط مختلف از جمله شرایط اجتماعی، شرایط والدین، شرایط اقتصادی و حتی جنبه‌ها مذهبی و معنوی توجه شود، اما اندازه‌ای که در حال حاضر مطالعات به آن رسیده و ایده‌آل است چهار فرزند می‌باشد.
 
وی افزود: اگر بخواهیم گذار دو فرزندی که سال‌ها تبلیغ شده است را طی کنیم باید در یک پله به عدد سه و در مرحله بعد، چهار فرزند یا بیشتر را تبلیغ کنیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که فقط 10 درصد آمریکایی‌ها تک‌فرزندی را تائید می‌کنند، مسئله مهم این است که فراهم بودن شرایط اقتصادی فقط یکی از جنبه‌های با اهمیت کم در تعیین تعداد فرزندان است.
 
ربیعی تاکید کرد: فرزندان نیازمند یک محیط امن هستند و خود به خود رقابت بین آن‌ها که از جنبه‌های مهم رشد است، شکل می‌گیرد، بنابراین بچه‌ها حق دارند در یک خانواده بهینه رشد کنند.
 
وی اذعان داشت: سلامت روان از دو بعد قابل بررسی است، که یکی از آن‌ها فقدان بیماری‌های روان‌شناختی است و بعد دیگرش آرامش، رضایت، شادمانی، ارتباطات موثر و... تعریف می‌شود.
 
این روانشناس عنوان داشت: اگر یک مادری، بارداری همراه با حمایت پدر داشته باشد مدت کوتاهی افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کند که گذرا است اما در مجموع پیامدهای مثبت بسیاری به همراه دارد.
 
ربیعی بیان داشت: شادمانی، رضایت و کاهش خشم تا پنج سال بعد از زایمان ادامه دارد و این بدان معنا است که مادر و پدر شدن یک رویداد بسیار مثبت است و آثار مثبتی بر سلامت جسمی و روانی به همراه دارد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد یادآور شد: 200 هزار خانواده در فاصله زمانی 24 سال به‌منظور بررسی تاثیر تولد فرزند بر روی جوانب مختلف سلامت، مورد مطالعه قرار گرفتند و یکی از یافته‌های جالب در این زمینه این بود که تولد فرزند باعث کاهش فشار خون، بهبود عملکرد حافظه مادر، کاهش سرطان و... می‌شود.
 
وی ادامه داد: این تحقیق نشان داد تولد فرزند تمایل مادر را به یادگیری افزایش داده است که یکی از علل آن تمایل فرزند بعد از دو سالگی به آموختن می‌باشد و مواجهه مادر با این سوالات سبب می‌شود به دنبال یادگیری برود، این درحالی است که مادر به دنبال یادگیری‌های دیگر نیز خواهند رفت.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۰۷:۰۸:۲۵

25 May 2024