۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۵۷۴۷۱
یک مشاور خانواده تاکید کرد:

تاثیرات سوء تک‌فرزندی بر حال و آینده کودکان

یک مشاور خانواده گفت: تک‌فرزندی فشارهای روحی و روانی زیادی برای حال و آینده کودکان به دنبال دارد.
تاثیرات سوء تک‌فرزندی بر حال و آینده کودکان
زهرا نوید در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: تک‌فرزندی این روزها از سوی بسیاری از زوجین انتخاب شده است و عواملی مانند توان مالی، اشتغال مادر و ازدواج در سنین بالا از مهم‌ترین دلایل این انتخاب هستند.
 
وی تصریح کرد: مردم معمولا تک‌فرزندها را با صفاتی مانند خودخواه و لوس می‌شناسند و این افراد بیشتر مورد قضاوت افراد جامعه قرار می‌گیرند.
 
این مشاور خانواده عنوان کرد: تصور بیشتر مردم بر این است که این بچه‌ها در بزرگسالی با مشکلات ارتباطی و سازگاری مواجه هستند و این موضوع تحت عنوان «سندروم تک‌فرزندی» شناخته می‌شود.
 
نوید گفت: خانواده‌های دارای تک‌فرزند در واکنش به پیشنهاد آوردن فرزند دوم دلایل کلیشه‌ای را مطرح می‌کنند و به خیال خود دلایل منطقی هم در این زمینه دارند.
 
وی بیان داشت: این در حالی است که بعد از گذشت چندین سال تفکر افراد تغییر می‌کند و این موضوع می‌تواند برای والدین رخ ندهد اما فشارهای روحی و روانی زیادی را برای تک‌فرزندها به دنبال دارد.
 
این روانشناس یادآور شد: بسیاری از خانواده‌های تک‌فرزند یا کسانی که تمایل به تک‌فرزندی دارند تصور می‌کنند توانایی تربیت بیشتر از یک بچه را نداشته یا هر دو والد به دلیل اشتغال زمان کافی برای این کار را ندارند.
 
نوید گفت: بر خی از این والدین بر این گمان هستند که از نظر اقتصادی نمی‌توانند بار مالی دو فرزند یا بیشتر را به دوش بکشند، اما این در حالی است که معایب و مشکلات ناشی از تک‌فرزندی به مراتب بیشتر است.
 
وی مهم‌ترین مشکلات موجود در بحث تک‌فرزندی را مربوط به گذر زمان و بزرگ شدن تک‌فرزندها عنوان و خاطرنشان کرد: تک‌فرزندها عموما زمانی که بزرگ می‌شوند باید از پدر و مادر خود و همسرشان به تنهایی مراقبت کنند و این مغایر با تحمل یک انسان برای حمایت و مراقبت از سالمندان است.
 
این مشاور خانواده ادامه داد: یک خانواده با آرزوهای بسیار یک فرزند را بزرگ می‌کنند و امکانات بسیاری در اختیارشان قرار می‌دهند و در سالمندی انتظار تمام و کمال از آن‌ها دارند.
 
نوید تاکید کرد: عموما تک‌فرزندها مهارت‌های کمتری یاد می‌گیرند و یا اینکه دیرتر به برخی از مهارت‌ها می‌رسند، چون احساس نیاز به بسیاری از توانایی‌ها ندارند، یا در سنین رشد مهارت‌ها را دیرتر یاد می‌گیرند، اما در چندفرزندی بچه‌ها مهارت‌ها را از یکدیگر یاد می‌گیرند.
 
وی بیان داشت: این در حالی است که در خانواده‌های چندفرزند توجه پدر و مادر از یک فرزند برداشته می‌شود و کودک مجبور است کارهای خود را انجام دهد، همچنین رقابت بین بچه‌ها ایجاد شده و از همین رو در خانواده‌های پرجمعیت بچه‌ها در کنار هم رشد می‌کنند و در رقابت با هم انگیزه حرکت و رشد می‌یابند.
 
این روانشناس یادآور شد: این در حالی است که تک‌فرزندان بیشتر احساس خستگی دارند و اگر مهارتی دارند، انگیزه کمتری برای اجرای آن خواهند داشت.
 
نوید افزود: استرس بین تک‌فرزندان‌ها بالاتر است چون والدین مدام نگران این فرزندان هستند و این اضطراب را به فرزندان نیز انتقال می‌دهند.
 
وی یکی دیگر از عوامل بلوغ زودرس را در بین تک‌فرزندها ارتباط فرزندان با افراد بزرگ‌سال دانست و عنوان داشت: تک‌فرزندها دائما با والدین در اتباط هستند و این موضوع مشکلات بسیاری را برای فرزندان به دنبال دارد.
 
این مشاور خانواده اضافه کرد: در خانواده‌های چندفرزندی حمایت‌گری فرزندان از همدیگر بالا است و حتی بعد از فوت والدین فرزندان تنها نبوده و حامی یکدیگر هم در زمینه مالی و هم در زمینه عاطفی هستند.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۴۴:۰۹

15 May 2024