۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۵۷۴۶۳
جهانبین نیوز از همایش ملی مرتع‌داری گزارش می‌دهد؛

ضرورت کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار

یکی از زیر مجموعه‌های کشت در دیم‌زارها کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار است که تلاش می‌شود در قالب برنامه‌ای مدون امسال در استان اجرایی شود.
ضرورت کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، محمد کاظم منزوی انروز در اولین همایش ملی مرتع و مرتع‌داری اظهار کرد:  کشت گیاهان دارویی به صورت خاص و براساس طرحی تحقیقاتی با هدف درآمدزایی مردم و بهره‌برداران در استان در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد:  طرح جهش تولید در دیم‌زارها از سال گذشته آغاز شده است، یکی از زیر مجموعه‌های کشت در دیم‌زارها کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار است که تلاش می‌شود در قالب برنامه‌ای مدون امسال در استان اجرایی شود.

منزوی ادامه داد:  تفاهم‌نامه‌ای با جمعیت هلال احمر در خصوص همکاری با یکی از شرکت‌هایی که با آنها در خصوص کشت گیاهان دارویی همکاری می‌کند، بسته شد و  تلاش می‌شود از تجارب آنها برای کشت گیاهان دارویی استفاده شود.

وی اذعان داشت:  کهگیلویه و بویراحمد به عنوان راهبر گیاهان دارویی معرفی و چهارمحال و بختیاری نیز معین شناخته شده است، هم‌اکنون نقشه گیاهان دارویی در استان در قالب زنجیره ارزش در دست بررسی قرار دارد.

منزوی با بیان اینکه  تلاش می‌شود توسعه گیاهان دارویی در دستور کار قرار گیرد گفت: کشت گیاهان دارویی  در قالب کشت قراردادی و توافقی با مردم و جوامع کاری با تامین بذر مورد نیاز در استان پیگیری شود.

۳ دشت ممنوعه در شهرستان بروجن وجود دارد 

فتاح کرمی فرماندار بروجن نیز  در ادامه این نشست عنوان کرد: شهرستان بروجن با وجود همه ظرفیت‌ها بازهم به عنوان پیشانی خشکسالی چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد:  شهرستان بروجن سه دشت بزرگ دارد که امروز به واسطه خشکسالی‌های پیاپی این دشت‌ها به دشت‌های ممنوعه و بحرانی تبدیل شده است.

کرمی خاطر نشان کرد: مرتع‌دار، عشایر، مرتع و تولید از جمله مولفه‌های به‌هم‌پیوسته به شمار می‌روند.

وی افزود:  حفظ مراتع و افزایش توان این عرصه‌ها افزایش تولید و امنیت غذایی رو به دنبال دارد.



اجرای طرح‌های آبخیز‌داری ضرورت دارد 

اصغر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه این همایش اظهار کرد: منابع طبیعی از موهبت‌های الهی است که به صورت رایگان در اختیار مرتعداری قرار دارد،  بهره‌برداری اصولی و حفاظت از این عرصه‌ها از جمله اصولی به شمار می‌رود که پیامد آن احیا مراتع است.

وی با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی تنها متعلق به ما نیست بلکه مربوط به همه نسل‌ها است و باید حفظ شود گفت: به طرح‌های آبخیز داری باید توجه بیشتری شود.

احمدی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و جغرافیایی خاص با هدر رفت آب روبرو است که اجرایی طرح‌های آبخیزداری از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف حفظ آب، تقویت سفره‌های زیرزمینی، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش نیازمند تأمین اعتبار لازم است.

احمدی یادآور شد:  شهرستان بروجن شرایط خاصی دارد،  این شهرستان دارای کانون‌های بحرانی خاصی در حوزه منابع طبیعی است که اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله نیازهای این شهرستان است.

وی به آغاز کوچ اشاره کرد و گفت: با وجود تعیین زمان کوچ از ۲۵ اردیبهشت اما عشایر زودتر از موعد وارد ییلاق شدند که با توجه به بارش‌های دچار مشکلاتی شدند.

احمدی اذعان داشت: تقویم کوچ براساس شرایط آب و هوایی، اقلیم و پایداری گیاهان مرتعی تعیین می‌شود که باید از سوی جامعه عشایری مورد توجه قرار گیرد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۲۱:۴۲:۱۰

14 May 2024