۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۵۷۲۶۸
«جهانبین نیوز» گزارش می‌دهد؛

توجه به خود مراقبتی ارتقا سلامت را در پی دارد

دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان متولی امر سلامت در کشور هستند اما امر سلامت محقق نمی‌شود مگر اینکه خود مراقبتی در بین مردم نهادینه و سطح سواد سلامت جامعه ارتقا پیدا کند.
توجه به خود مراقبتی ارتقا سلامت را  در پی دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز» نشست خبری رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به مناسبت هفته سلامت ظهر امروز برگزار شد.

در این نشست مواردی پیرامون هفته سلامت، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در حوزه‌های درمان، بهداشت، تجهیزات، عمران و… مطرح شد.

مردم در استان باید به ماندگاری پزشکان کمک کنند

محمدحسین اعرابی در ابتدای این نشست اظهار کرد: یکی از اولین اولویت‌های ما برطرف کردن مطالبات پرسنلی بود چراکه در این حوزه مطالبات یک ساله و حتی بیشتر وجود داشت بنابراین تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم تا نظمی در حوزه اعتباری صورت بگیرد و با جذب بدهی از سوی بیمه‌ها و دیگر نهادها به دنبال پرداخت کامل مطالبات پرسنل هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به آغاز هفته سلامت، افزود: درست است که دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان متولی امر سلامت در کشور هستند اما اگر همگان در راستای این مهم گام برندارند امر سلامت محقق نمی‌شود بنابراین باید خود مراقبتی در بین مردم نهادینه و سطح سواد سلامت جامعه ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: شعار امسال "سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت" در نظر گرفته شده و بنابر این شعار می‌توان گفت سلامت بر پایه مردمی سازی محقق خواهد شد چراکه ما هرجا کاری را به مردم واگذار کردیم موفقیت‌های بسیاری حاصل شد و همین امر لزوم حضور بیش از پیش مردم را نمایان می‌کند.

اعرابی با تاکید بر اینکه خیرین در کشور یک ظرفیت بی‌پایان هستند، عنوان کرد: خیرین در حوزه‌های مختلف کشور اعم از سلامت کمک‌های بسیاری ارائه کرده و راه‌گشا بودند بنابراین جلب مشارکت خیرین در امر سلامت، بهداشت و درمان ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: امسال جشنواره هفته سلامت با حضور خیرین این حوزه در استان یا تهران برگزار خواهد شد که بسته پروژه و نیازهای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد آماده شده است تا با قرار گرفتن در اختیار خیرین شاهد جذب حداکثری کمک آن‌ها در این حوزه باشیم.

وی تصریح کرد: بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومان است.

اعرابی یادآور شد: مردم می‌توانند مراتب اعتراض خود از عملکرد پزشکان و پرستاران را از طریق سامانه ۱۹۰ و بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اطلاع‌رسانی کنند تا پس از انجام بازرسی تذکرات و برخوردهای لازم انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری به ویژه مناطق دوردست در زمینه پزشکان عمومی و متخصص مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مردم در استان باید به ماندگاری پزشکان کمک کنند.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: امید است تا پایان سال جاری دو دانشکده در استان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و فضای دانشگاه مطلوب‌تر از گذشته شود، بین‌المللی شدن خدمات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در حوزه درمان و آموزش نیز در دستور کار قرار گرفته و در راستای تحقق این امر موضوعاتی همچون توریست درمانی و جذب دانشجویان خارجی در حال پیگیری هستند چراکه متأسفانه استان تا امروز در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته است.

اعرابی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌شود توسعه رشته‌هایی است که موردنیاز جامعه باشند و به این ترتیب فارغ‌التحصیلانی پرورش داده شوند که بعد از فارغ‌التحصیلی جذب کار شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان گفت: نگاه دولت سیزدهم تجهیز بیمارستان‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های بالا است که این مهم در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در حال پیگیری است و در همین راستا دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی حداکثر تا نیمه اول امسال به بهره‌برداری خواهد رسید همچنین امیدواریم دستگاه پزشکی هسته‌ای تا پایان سال نصب و بهره‌برداری شود.

وجود ۳۸۰ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری

علی‌ضامن صالحی‌فرد نیز اظهار کرد: در این استان ۳۸۰ خانه بهداشت فعال، ۹۴ پایگاه سلامت، ۱۳۱ مرکز خدمات جامع سلامت و ۲۴ مرکز شبانه‌روزی فعال وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: ۱۹ فروردین ماه سالروز بهداشت جهانی است که هرساله بر اساس چالش‌های حوزه سلامت شعار سال مشخص می‌شود و امسال نیز شعار "سلامت من، حق من" با توجه به تحولات غزه و حمله رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین انتخاب شد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقا سلامت خانواده و جوانی جمعیت، ادامه داد: این امر یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم است و بر همین اساس ۶ شهر چهارمحال و بختیاری که طرح پزشک خانواده در آن‌ها اجرایی نشده تحت پوشش طرح سلامت خانواده قرار می‌گیرند.

بیش از یک هزار تخت فعال بیمارستانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

در ادامه نشست علی مختاری اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری با جمعیت تحت پوشش بیش از یک میلیون نفر دارای ۱۲ بیمارستان است که یکی از این بیمارستان‌ها خصوصی، یک بیمارستان تأمین اجتماعی و ۱۰ بیمارستان نیز دولتی هستند.

وی افزود: در چهارمحال و بختیاری ۱۷۹۶ تخت بیمارستانی فعال وجود که از این تعداد ۱۵۵۷ تخت دانشگاهی و ۲۳۹ تخت نیز غیر دانشگاهی هستند همچنین ۱۰۱ مرکز ای سی یو، ۵۲ مرکز آن آی سی یو و ۵۲ بخش سی سی یو در استان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: راه‌اندازی تنها بخش پیوند کبد غرب شهرکرد در بیمارستان کاشانی شهرکرد، راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ لردگان، پوشش بیمه برای زوجین نابارور و پیگیری نشان‌دار کردن زوجین نابارور در سامانه بیمه، راه‌اندازی گردشگری سلامت برای اولین بار در بیمارستان کاشانی شهرکرد، راه‌اندازی پنج دستگاه آم آر آی در بیمارستان‌های استان و… از جمله اقدامات مجموعه درمان استان بوده است.

مختاری عنوان کرد: رادیوتراپی، سی‌تی آنژیوتراپی و… به عنوان تجهیزات جدید خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شوند.

وی اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری ۱۸۷ پزشک متخصص و ۲۳ پزشک عمومی در قالب طرح دولت سیزدهم جذب شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری یکی از دو استان در کشور بود که مجوز گردشگری سلامت را نداشت اما این مجوز در سال جاری برای استان دریافت شد که این مهم در استان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته و در آینده نیز به صورت جدی پیگیر توسعه گردشگری سلامت استان خواهیم بود.

هیچ مشکلی در خصوص شیر خشک در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

در انتها رضا محمدی اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری ۱۳۱ داروخانه سرپایی و ۱۰ مرکز بیمارستانی وجود دارد که تلاش می‌شود داروی بیماران خاص و بستری تهیه همچنین کمبودهای روزانه دارو تأمین و دغدغه در این زمینه کاهش پیدا کند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در چهارمحال و بختیاری منجر به کمبود خرید دارو در استان می‌شود عدم پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تأمین اجتماعی است در خصوص شیرخشک نیز از آذرماه ارز ترجیحی حذف شده و به قیمت واقعی رسیده است اما مابه‌التفاوت آن از طریق بیمه سلامت تأمین می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد به جز چند مورد محدود که به دلیل تعطیلات عید نوروز بود و این کمبود نیز تأمین و برطرف شد.

انتهای خبر/۱۰۳۱ ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۵:۳۰:۴۲

21 Apr 2024