۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۵۷۲۶۵
یک متخصص ارتوپد تاکید کرد:

ورزش مهم‌ترین فاکتور در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

یک متخصص ارتوپد گفت: بیشترین فاکتوری که در ساخت استخوان دخیل است فعالیت‌های فیزیکی و ورزش است و این موضوع از فاکتورهای غذایی نیز تاثیر بیشتری دارد.
ورزش مهم‌ترین فاکتور در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان
مسعود ریاحی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: متاسفانه علائم پوکی استخوان عموما پنهان است و علائم حادی زیادی تا زمانی که بیمار دچاری مشکلی مانند شکستگی یا انحرافاتی که در اندام ممکن است رخ بدهد، شود.
 
وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به پوکی استخوان غالبا دردهای مبهم عضلانی که در کمر، پاها و یا دست‌ها حس می‌شود، دارند، این درحالی است که گاها بیمار همین دردها را نیز در مراحل اولیه ندارد.
 
این متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه زمانی علائم پوکی استخوان بروز می‌کند که بیماری در مراحل انتهایی است، بیان داشت: فرد معمولا تا سن 20 سالگی افزایش حجم و مقدار استخوان در بدن را دارد و تا 30 سالگی روند افزایش استخوان، کاهش می‌یابد اما به صفر نمی‌رسد و ثابت می‌شود.
 
ریاحی گفت: بعد از سن 30 تا 35 سالگی سالانه یک درصد از حجم استخوان موجود در افراد کاهش می‌یابد و این مقدار در زنان بعد از یائسگی دو برابر می‌شود، در نتیجه با افزایش سن بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود، این بیماری در سنین سالمندی بیشتر خود را نشان می‌دهد.
 
وی عنوان داشت: فاکتورهای محیطی و ارثی بر بیماری پوکی استخوان تاثیر دارند اما نه به‌صورت مستقیم، این در حالی است که در پوکی استخوان اولیه وراثت تاثیر مستقیم دارد.
 
این متخصص ارتوپد سبک زندگی را در بروز بیماری پوکی استخوان موثر عنوان و خاطرنشان کرد: سبک زندگی افراد در 20 تا 30 سال اول زندگی اهمیت بالایی دارد، بدان معنا که افراد هر چه در این مدت بانک استخوانی محکم و بهتری داشته باشد برای زمان سالمندی کم‌تر دچار پوکی استخوان خواهد شد.
 
ریاحی گفت: بیشترین فاکتوری که در ساخت استخوان دخیل است فعالیت‌های فیزیکی و ورزش است و این موضوع از فاکتورهای غذایی نیز تاثیر بیشتری دارد.
 
وی تاکید کرد: تاثیر مثبت یا منفی برخی از مواد غذایی بر استخوان‌سازی براساس اطلاعات آماری مطرح می‌شود و هنوز صحت آن تائید نشده است و فقط ورزش می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد.
 
انتهای خبر/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۲:۴۸:۱۰

21 Apr 2024