۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۵۷۱۵۵
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

جلسات خانگی پرچم قرآن را بالا می‌برد

در سال‌های گذشته شاهد رونق گرفتن جلسات قرآن خانگی و محله‌ای در مساجد و منازل بین زنان و مردان چهارمحال و بختیاری هستیم.
جلسات خانگی پرچم قرآن را بالا می‌برد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، در سال‌های گذشته شاهد رونق گرفتن جلسات قرآن خانگی و محله‌ای در مساجد و منازل بین زنان و مردان این استان هستیم.
 
آموزش قرآن یکی از اهداف مهم و اساسی در این جلسات است و بسیاری در آن‌ها قرائت قرآن را آموخته و همین موضوع را به‌عنوان خیر و برکت برگزاری این جلسات می‌دانند.
 
فعالیت این کلاس‌ها در ماه مبارک رمضان پررنگ‌تر شده و به‌صورت روزانه و جزءخوانی در می‌آید، علاوه‌براین برخی از این کلاس‌ها فقط مختص ماه مبارک رمضان بوده و در دیگر ایام سال غیرفعال هستند.
 
در این مجالس عمدتا یک فرد به‌صورت داوطلبانه اتاقی از منزل خود را برای برگزاری دوره‌های قرآن اختصاص می‌دهد و فردی هم که در قرائت قرآن توانایی دارد، به‌عنوان مربی اقدام به آموزش می‌کند، این درحالی است که این دوره‌ها در مساجد و با محوریت امام جماعت هم برگزار می‌شوند و عده بسیاری از زنان، مردان و جوانان در آن‌ها حضور می‌یابند.
 
اما بسیاری از این کلاس‌ها مشکلاتی داشته و نیاز دارند برای رفع آن سازمانی یا نهادی پای کار بیاید و در جهت رفع مشکل و تسهیل راه اقدامات لازم را انجام دهد.

آموزش قرآن و انجام کارهای خیرخواهانه در محله در کلاس قرآن 

فاطمه قربانی در گفتگو با خبرنگار «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: حدودا هفت سال است که با زنان محل در کلاس قرآن که در حسینه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم و من به‌عنوان مربی در این مدت کنار این بانوان بوده‌ام.
 
وی با بیان اینکه حضور در این دوره‌ها خیر و برکات بسیاری برای همه شرکت‌کنندگان دارد، افزود: بسیاری از افرادی که سواد کافی برای خواندن و نوشتن ندارند نیز با حضور در کلاس از فضای معنوی محفل قرآنی ما بهرمند می‌شوند، این درحالی است که افراد بسیاری نیز در این دوره‌ها شرکت و امروز بعد از گذشت هفت سال توانایی قرائت قرآن را کسب کرده‌اند.


 
این مربی قرآن ادامه داد: در این کلاس‌ها علاوه‌بر آموزش قرآن کارهای خیرخواهانه نیز صورت می‌گیرد و سعی می‌کنیم در کنار این آموزش‌ها گره‌هایی نیز از زندگی مردم باز کنیم.
 
قربانی ادامه داد: در ابتدا مکانی ثابت برای برگزاری دوره نداشتیم اما حالا حسینه محل برای این امر اختصاص داده شد و کلاس ما دو روز در هفته برگزار می‌شود.

آشنایی بسیاری با قرائت قرآن بزرگ‌ترین خیر و برکت جلسات محله‌ای  است

حجت‌الاسلام جعفر بت‌شکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: حدود پنج سال است که دوره‌های قرائت و آموزش قرآن را در مسجد محله داریم.
 
وی تصریح کرد: در این سال‌ها در شهرستان بن و سامان توانستیم عده‌ بسیاری را با قرائت قرآن آشنا کنیم و این بزرگ‌ترین خیر و برکتی است که از برگزاری این دوره‌ها نصیبمان می‌شود.
 
امام جماعت مسجد جامع سامان افزود: استقبال مردم از این دوره‌ها بسیار بالا است و می‌توان گفت این دوره‌های محله‌ای و مسجدمحور توانسته جایگاه خوبی برای قرآن در بین مردم فراهم سازد.


 
وی با اشاره به برگزاری جلسات ختم انعام، جزءخوانی و... علاوه‌بر دوره‌های روتین افزود: با این کار ختم قرآن به خارج از کلاس‌ها نیز گسترش یافته است و به این ترتیب توانسته افراد بسیاری را به سمت
آن بکشاند.
 
بت‌شکن ادامه داد: سعی کردیم این دوره‌ها را به جوانان نیز معرفی کنیم و همین موضوع سبب شده تا در کلاس‌های قرآن از همه اقشار حضور داشته باشند.
 
امام جماعت مسجد جامع سامان یادآور شد: برای معرفی این جلسات از گفتگوی چهره به چهره و تبلیغ در فضای مجازی استفاده شده است.

ارائه هشت خدمت در سامانه جلسات خانگی قرآن
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالله میراحمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: برای ساماندهی جلسات قرآن خانگی طی سالیان گذشته اقدامات متعددی انجام شده است، اظهار کرد: یکی از این اقدامات تشکیل شبکه مردمی است که بتواند در جای جای استان حضور داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: «جامعه تشکیلاتی قرآن عصر» نیز بر همین اساس شکل گرفته است، علاوه‌بر این، شبکه مورد نظر اقداماتی چون شناسایی مربیان، شناسایی افراد علاقمند به راه‌اندازی جلسه در منزل شخصی خود و... را بر عهده دارد.
 
میراحمدی آموزش افرادی که با عنوان مربی بتوانند به‌خوبی این جلسات را اداره کنند را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این جلسات عنوان و خاطرنشان کرد: تهیه محتوای مناسب برای این جلسات اهمیت بالایی دارد که توسط شبکه انجام شده و در اختیار مربیان قرار می‌گیرد.

 

دبیر جامعه قرآنی عصر در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: امکان ثبت‌نام در سامانه کشوری جلسات خانگی قرآن که مردمی بوده برای فعالان این عرصه فراهم است و در آن هشت خدمت به این جلسات ارائه می‌شود، که عبارتند از آموزش مربیان، تولید محتوا، اهدای پرچم متبرک و... هستند.
 
وی با اشاره به اینکه سه سال است که در ماه مبارک رمضان پویش «ستاره‌های زمینی» اجرا می‌شود، بیان داشت: در این پویش تلاوت سوره قدر در زمان افطار به‌صورت خانوادگی و در جمع پیش‌بینی شده است که جوایزی چون اعزام به مشهد مقدس برای آن درنظر گرفته شده است.
 
میراحمدی گفت: این اقدامات سبب می‌شود هم جلسات جدید راه‌اندازی شده و هم منجر به حفظ جلسات قدیمی می‌شود و این موضوع اهمیت بالایی دارد.
 
دبیر جامعه قرآنی عصر در چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: برای عضویت در سامانه، داوطلبان می‌توانند عبارت فارسی جلسات خانگی قرآن و یا آدرس www. jkqk.ir  را در اینترنت جستجو کنند و سپس اقدام به ثبت‌نام و عضویت نمایند.
 
ثبت و ساماندهی بیش از هزار جلسه قرآنی خانگی در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه  بعد از عضویت در سامانه جامعه قرآنی عصر، اطلاعات توسط سامانه دریافت می‌شود و پیگیری‌ها انجام می‌شود، بنابراین ورود به سامانه و ثبت اطلاعات آغازی برای ارائه حمایت از جلسات قرآن خانگی است.
 
میراحمدی تاکید کرد: شناسایی چنین جلساتی برای ما اهمیت دارد و تاکنون براساس آمارهای موجود یک هزار و 615 جلسه ثبت و ساماندهی شده است و بیش از 700 نفر مربی اختصاصا برای جلسات خانگی آموزش دیده‌ است.

 
دبیر جامعه قرآنی عصر در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این شبکه یک میز تحت عنوان میز مساجد فعال است و برای شناسایی چنی جلساتی اقدام می‌کنند، اما هنوز به‌طور کامل موضوع پوشش داده نشده است.

مجالس خانگی قرآن افراد را از گوشه‌گیری و انزوا خارج می‌کند

معصومه عالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: حضور در جامعه و مشارکت در روابط اجتماعی نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی افراد دارد و از آنجایی که اعتماد به نفس هر فرد بر روی کیفیت زندگی او تاثیر بسزایی دارد این موضوع اهمیت بالایی دارد.
 
وی تصریح کرد: مجالس خانگی قرآن نمودی از فعالیت اجتماعی است که به افراد کمک می‌کند از گوشه‌گیری و انزوا خارج شوند و با حضور در این محل به افراد کمک می‌کند تا احساس کنند نقش سازنده‌ای در جامعه دارند.
 
این روانشناس بیان داشت: این درحالی است که تلاوت قرآن نیز باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود و این موضوع نیز به‌ویژه در زنان خانه‌دار می‌تواند بسیار مؤثر و کارآمد برای تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس جهت مشارکت اجتماعی هر چه بیشتر باشد.
 
  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، شکل‌گیری دوره‌های خانگی قرآن بهترین راه برای ورود قرآن به زندگی مردم امروز است و این بهترین راه برای آشنایی جوانان با بهترین آموزه‌ها است.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۵:۵۵:۱۵

9 Apr 2024