۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۵۷۱۳۷
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

تشکیل قرارگاه پیشرفت اتفاق مثبت در چهارمحال و بختیاری

تشکیل قرارگاه پیشرفت و توسعه استان‌های زاگرس‌نشین یکی از اتفاقات مثبت سال گذشته در استان چهارمحال و بختیاری بود.
تشکیل قرارگاه پیشرفت اتفاق مثبت در چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، عصر یک شنبه نشست خبری استاندار چهارمحال و بختیاری و معاونینشان با خبرنگاران این استان برگزار شد که طی این جلسه گزارش عملکرد سال گذشته ارائه و بعد از آن جواب سوالات خبرنگاران به طور کامل داده شد.
 

سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری برکات زیادی برای استان داشت

غلامعلی حیدری عصر  استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدا انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت و به ویژه سردار شهید زاهدی، اظهار کرد: این شهید والامقام شخصیتی شجاع و معنوی داشت و همواره از مظلومان و محرومان دفاع می‌کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به مهم‌ترین اقدامات سال گذشته در استان، افزود: سال گذشته سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان انجام شد که برکات و مصوبات بسیار خوبی برای استان به همراه داشت.

وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه پیشرفت و توسعه استان‌های زاگرس‌نشین یکی دیگر از اتفاقات مثبت سال گذشته بود، ادامه داد: در این راستا تاکنون پنج جلسه در تهران توسط معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو تشکیل شده است همچنین سال گذشته اولین سالی بود که روز چهارمحال و بختیاری به صورت رسمی برگزار شد.

حیدری عنوان کرد: سال گذشته شاهد برگزاری یک انتخابات باشکوه در کشور بودیم که چهارمحال و بختیاری نیز از منظر حضور مردم در انتخابات و تأمین امنیت این رویداد بزرگ یکی از استان‌های پیشتاز در کشور بود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ۲۰ فروردین ماه و روز فناوری هسته‌ای، اضافه کرد: این فناوری جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در مسیر دستیابی به موفقیت در این زمینه نیز شهدای بسیاری تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

وی تصریح کرد: تکمیل پروژه‌های مهم به ویژه در بحث تأمین نیز یکی دیگر از اتفاقات مهمی بود که طی سال گذشته در چهارمحال و بختیاری شاهد بودیم، حل چالش‌های آبی استان پیگیری و جهاد آبرسانی به روستاها انجام شد و درنتیجه شاهد برطرف شدن بخش عمده‌ای از تنش آبی موجود در استان بودیم.

حیدری خاطرنشان کرد: تصویب طرح جامع آب چهارمحال و بختیاری با حضور معاونان رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان محیط زیست و وزرای مربوطه مصوب شد که امید است در پیشبرد اهداف استان مؤثر واقع شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با وجود اینکه این استان کوهستانی است و از نظر تأمین زمین با مشکلاتی مواجه است اما درخصوص تأمین زمین موردنیاز نهضت ملی مسکن در کشور دارای رتبه ۱۰ هستیم همچنین استان در اجرای طرح جوانی جمعیت وضعیت مطلوبی دارد، نظارت بر بازار مسکن نیز به صورت مستمر درحال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن شاهد اثرات مثبتی بر بازار مسکن نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی و عمدتاً فرهنگی در چهارمحال و بختیاری بودجه درنظر گرفته می‌شود، افزود: این استان یکی از مناطق بکر گردشگری در کشور است تهران همین راستا طی س گذشته ۸۰ مجوز گردشگری و بوم‌گردی صادر شد که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان شود.

حیدری با اشاره به اعتبارات سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: اعتبارات قابل توجهی به شهرستان کوهرنگ و مناطق بازفت و صمصامی تخصیص داده شده است و اعتبار قابل توجهی در جاده‌ها، فاضلاب، مدارس، خانه‌های بهداشت و… در قالب سند توسعه کوهرنگ در نظر گرفته شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان به صورت مستمر انجام می‌شود همچنین پیگیری مصوبات این سفر، پیگیری ستاد استان‌های زاگرس‌نشین و تحقق شعار سال از اولویت‌های بعدی است که به صورت جدی درحال انجام است.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های پیشرفت و توسعه چهارمحال و بختیاری وحدت و همدلی است که موضوعی بسیار راهبردی است، یکی از مواردی که باعث کند شدن عملکرد استان می‌شود پرداخت به حاشیه‌ها بوده است بنابراین تلاش می‌شود با وحدت، همدلی و برادری از تمامی ظرفیت استان استفاده شود.

حیدری تصریح کرد: بهره‌برداری از چاه‌های نفت در چهارمحال و بختیاری در دستور کار است و مذاکراتی نیز در این زمینه انجام شده که در آینده نیز موضوع پیگیری خواهد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سیاست دولت همواره توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات و توجه به مناطق کمتر برخوردار است برای مثال در شهرستان اردل که یکی از شهرستان‌های محروم استان است اعتبارات و پروژه‌های خوبی دیده شده است. 
 

چهارمحال و بختیاری مستعد تبدیل شدن به اردوبام می‌باشد

محسن حسین‌میرزایی در  ادامه این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها حلقه واسط مسئولان و مردم هستند، اظهار کرد: تعامل سازنده مدیران با رسانه‌ها در استان همواره مورد تاکید بوده که در آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد که به نفع استان خواهد بود همچنین امیدواریم اصحاب رسانه که منعکس کننده مشکلات استان هستند برای رفع آن‌ها پیشنهادات قابل اجرا ارائه کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: معلمان در بدو استخدام و یا پیش از ورود به شغل خود محل خدمت خود را مشخص می‌کنند و بر اساس همین موضوع پس از اشتغال آن‌ها محل خدمت مشخص می‌شود بنابراین افراد باید در هنگام انتخاب، محل سکونت و خدمت خود را در نظر بگیرند تا دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری مستعد تبدیل شدن به اردوبام و ورود تیم‌های ملی و فراملی است که تحقق این امر در توسعه استان نقش بسزایی دارد، طرح این موضوع در سنوات گذشته تهیه شد و اداره ورزش و جوانان استان نیز در حال پیگیری این طرح است تا با تبدیل استان به اردوبام شاهد وقوع اتفاقات مبارکی در استان باشیم.

حسین‌میرزایی عنوان کرد: امور مقدماتی تهیه اطلس رسانه‌های چهارمحال و بختیاری انجام شده و به زودی تدوین و رونمایی آن صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: شاخص‌هایی جهت ارزیابی مدیران کل، فرمانداران و بخشداران وجود دارد که این موضوع در استان در حال انجام است و در صورت لزوم نیز تذکرات لازم به مدیران داده می‌شود.
 

پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری

فرشاد طهماسبی در ادامه این نشست اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۴۸ هزار نامه تا شهریور سال ۱۴۰۲ پیگیری شد و در این زمینه نیز ۶۰۰۰ وام ۱۵ میلیون تومانی پرداخت شد.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: در دور سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان ۱۶۸ هزار نامه از سوی مردم ارسال شده بود که حدود ۶۰ هزار نفر متقاضی دریافت وام بودند همچنین ۱۳ هزار نفر نیز درخواست کمک معیشت بلاعوض از کمیته امداد و بهزیستی داشتند.

وی با بیان اینکه ارجاعات و پالایش نامه‌های ارسال شده از سوی مردم در دور دوم سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری قبل از عید انجام شد، ادامه داد: پرداخت وام‌های معیشتی از هفته آینده توسط کمیته امداد آغاز می‌شود، پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی نیز فقط به یک نفر از اعضای خانواده و درصورتی که در دور اول سفر تسهیلات دریافت نکرده باشد پرداخت می‌شود که این پرداخت‌ها نیز از دهه دوم فروردین ماه آغاز می‌شود. 


۳۸ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده خواهد شد

علی حیدری در ادامه این نشست در خصوص پروژه ورزشگاه شهرکرد، اظهار کرد: این پروژه شامل پروژه‌های قانون بودجه بوده و سیاست وزارت ورزش و جوانان تکمیل پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا است، بنابراین تکمیل پروژه ورزشگاه شهرکرد در اولویت این وزارتخانه نیست، اما در سفر اول و دوم ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری اعتباری برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است و هزینه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان اجاره‌بها در این استان، گفت: جلسات متعددی در این راستا برگزار و مصوبات خوبی نیز داشتیم، اگر مالک بیش‌تر از نرخ تعیین شده، اجاره‌بها طلب می‌کرد، مستأجر می‌توانست طبق ضوابط برای شکایت مراجعه کند که تاکنون مراجعه‌ای نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت در چهارمحال و بختیاری تکمیل پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون باید در دولت سیزدهم ۵۷ هزار واحد مسکونی در بخش شهری، روستایی و خودمالکین بسازیم، تا پایان سال حدود ۳۸ هزار واحد تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، تحویل پروژه‌ها از این ماه آغاز خواهد شد و تا تیرماه سال آینده تعهد استان کامل می‌شود و این اقدام تأثیر مستقیمی بر اجاره‌بها خواهد داشت.

حیدری در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ مناقصه در چهارمحال و بختیاری برگزار شده است، یادآور شد: اگر کارفرما در مناقصه به نتیجه نرسد، ترک تشریفات انجام می‌شود، از تعداد مناقصات برگزار شده کمتر از ۳۰ عدد ترک تشریفات شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به پروژه محور فارسان به دشتک، عنوان کرد: در سفر اول و دوم ریاست جمهوری به استان اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص پیدا کرد، اما این پروژه در حال حاضر ۵۰ میلیارد تومان مطالبه دارد و امیدواریم کمبود منابع در ۱۴۰۳ جبران شود و بتوانیم این پروژه را تکمیل کنیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، اعتبارات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری ۲۴۰ میلیارد تومان بود که تا مردادماه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار باقیمانده بود و هیچ پیمانکاری مشخص نشده بود و این اعتبار در سال ۱۴۰۲ به ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و تا مردادماه اعتبار باقیمانده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، امسال اعتبار اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

حیدری بیان کرد: برای بحث تأمین آب در چهارمحال و بختیاری از تمام ظرفیت استفاده کرده‌ایم، در دولت گذشته از ۱۲۰ کیلومتر خط اصلی حدود ۷۰ کیلومتر اجرا شده بود و خطوط فرعی به مرحله اجرا نرسیده بود، اکنون از ۱۴۰ کیلومتر حدود ۸۰ کیلومتر تکمیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص سد باباحیدر، گفت: بدنه سد تکمیل شده است، خط انتقال آب از این پروژه نیز پیشرفت ۹۰ درصدی دارد.

وی با اشاره به برداشت آب از چشمه کوهرنگ، عنوان کرد: بالغ بر ۲۰۰ لیتر در ثانیه از طریق یک خط انتقال آنتنی می‌توانیم آب برداشت کنیم، همچنین از خط انتقال چشمه دیمه نیز ۲۰۰ لیتر بر ثانیه امکان برداشت آب وجود دارد.

حیدری یادآور شد: تعیین کرایه تاکسی‌ها در اختیار استانداری نیست و از سوی شهرداری و شورای شهر تعیین می‌شود و نمی‌توانیم دخل و تصرفی داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص اعتبارات شهرداری‌ها، اظهار کرد کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۳۲ میلیارد تومان در قالب ماده ۳۹ و ۵۸، مالیات بر ارزش افزوده و جرایم رانندگی به شهرداری‌های استان اختصاص یافت، ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات به شهرداری‌ها واگذار شده است، همچنین ۵ دستگاه به دهیاری‌ها واگذار شده که اعتبار صرف شده برای خرید این تجهیزات بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی در پایان خاطرنشان شد: مقرر شد در سد خرسان ۳ مدیریت به چهارمحال و بختیاری واگذار شود، همچنین در سد شهدای چشمه علی مقرر شد تخصیص آب تنها برای استان باشد و سایر استان‌ها سهمی ندارند.
 

رتبه بیکاری استان در فصل زمستان ۹.۳ و تک رقمی شد

حمیدرضا منتظری عصر امروز یکشنبه در نشست خبری استاندار چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی استان، اظهار کرد: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ظرفیت برای اجرای شیوه‌نامه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی ایجاد شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: در عملکرد سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ استان در حوزه مالیات و ارائه سالنامه در استفاده از روش‌های نوین تبصره ماده ۱۰۰ رتبه نخست را کشف کرده و بیش از ۸۵ درصد مودیان مالیاتی این روش را برای پرداخت مالیات انتخاب کرده‌اند.

وی بیان کرد: استفاده از روش نوین تبصره ماده ۱۰۰ برای پرداخت مالیات نشان‌دهنده صداقت مودیان در اظهار و شفافیت اقتصادی دارد.

منتظری در خصوص اعتبار پروژه تونل فارسان به دشتک، توضیح داد: اعتبار این پروژه حدود ۲۱۳ درصد تخصیص پیدا کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱، ۱۳.۵ درصد و در رتبه سوم کشور قرار داشت، گفت: با اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال رتبه بیکاری استان در فصل زمستان ۹.۳ و تک رقمی شد.

وی در خصوص اعتبارات سفر اول و دوم ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: در سفر اول ریاست جمهوری به استان ۱۳ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان برای استان مصوب شد و طی سه سال به استان باید تخصیص پیدا می‌کرد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد، سال ۱۴۰۲ حدو ۳۵ درصد و در سال جاری باید ۱۵ درصد باقیمانده تخصیص پیدا کند.

منتظری اضافه کرد: در سفر دوم ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری ۱۰ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان اعتبار برای استان مصوب شد که در سال‌جاری و سال آینده باید این اعتبارات به استان اختصاص پیدا کند، اعتبارات در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته افزایش پیدا کرد و تخصیص ۱۱۰ درصدی داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان در جذب اعتبارات سفر ریاست جمهوری رتبه دوم در کشور دارد.
 

ایده اصلی برای گسترش گردشگری در استان نهضت بوم گردی بود

محمدکاظم منزوی در ادامه این نشست با اشاره به عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات، اظهار کرد: بانک‌های عامل بر اساس منابع مالی که به‌صورت سپرده و جاری در اختیار آنان قرار دارد، اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در دولت سیزدهم در استان حدود ۱۳ ردیف تسهیلاتی در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان مشخص شد که این تسهیلات باید بر اساس منابع بانک‌ها پرداخت شود، هر سال نیز اعتباری برای پرداخت تسهیلات بین بانک‌های عامل توزیع می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۶۸ سرباز مهارتی مبلغ ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، بیان کرد: همچنین به ۳۶۰ بیمار خاص به مبلغ ۵ میلیارد تومان و به ۱۵ هزار و ۳۴۷ نفر به مبلغ ۲ هزار و ۱۲۵ میلیارد در حوزه جوانی جمعیت تسهیلات پرداخت شد، برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در چهارمحال و بختیاری هیچ سقفی در نظر گرفته نشده است.

منزوی ادامه داد: همچنین در چهارمحال و بختیاری تسهیلات مسکن، تبصره ۱۸، احیای واحدهای راکد، تبصره ۱۶ و اشتغال زندانیان نیز در سال گذشته پرداخت شد، همچنین در حوزه تسهیلات اشتغال در سال گذشته در حوزه تسهیلات روستایی و عشایری ۱۰۰ میلیارد تومان، مشاغل خانگی ۱۳۶ میلیارد تومان، مصوبه سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴۵ میلیارد تومان، تبصره ۱۸ حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در تبصره ۱۶ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان به گردشگری ورودی پر قدرتی داشتیم، تصریح کرد: ایده اصلی برای گسترش گردشگری در استان نهضت بوم گردی بود نکته قابل توجه این است که در حوزه تأسیسات گردشگری طی سال گذشته بیش از ۸۰ مجوز اخذ شد که عدد قابل توجهی است.

انتهای گزارش/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۰۰:۴۰

8 Apr 2024