۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۵۶۸۹۴
فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی:

استفاده از شوینده‌ها عوارض جبران‌ناپذیری دارد

فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: اگر افراد بدانند این شوینده‌ها چه عوارض جبران‌ناپذیری برای ریه ایجاد می‌کنند مراعات بیشتری در استفاده از آن‌هاخواهند کرد.
استفاده از شوینده‌ها عوارض جبران‌ناپذیری دارد
شراره رئیسی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: بسیاری از خانم‌ها تمیزکاری‌های عید را وسواس‌گونه انجام می‌دهند و از همین رو دچار آسیب‌هایی می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: برخی از مردم از مضرات مواد شوینده تصوراتی دارند اما با این وجود از این مواد استفاده می‌کنند، اگر افراد بدانند این شوینده‌ها چه عوارض جبران‌ناپذیری برای ریه ایجاد می‌کنند مراعات بیشتری در استفاده از آن‌هاخواهند کرد.
 
این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی افزود: شوینده‌ها، سفیدکننده‌ها، مواد اسیدی، جرم‌گیرها و خوش‌بوکننده‌های محیط همگی متساعدکننده نوعی گاز هستند که اگر رعایت نشود وارد ریه ‌شده و ابتدا مجاری هوایی و بعد حبابچه‌های ریه می‌رسد و باعث آسیب و التهاب در آن‌ها می‌شود.
 
رئیسی عنوان داشت: سفیدکننده‌ها که بیشتر در منزل استفاده می‌شوند، بر پایه کلر هستند و جرم‌گیرها بر پایه اسید هستند وگازی که از آن‌ها متاعد می‌شود می‌تواند با رطوبت دهان ترکیب شده و تولید اسید قوی و سوزاننده کرده و آسیب ریه را در پی دارد.
 
وی عنوان داشت: اما برخی از بانوان برای تمیزی بیشتر اقدام به ترکیب سفیدکننده‌ها و جرم‌گیرها می‌کنند، درحالی که استفاده از همین مواد به تنهایی با غلظت بیشتر کاربرد خانگی ندارد و بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار دارد.
 
این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی  ادامه داد: ترکیب این شوینده‌ها در محیط‌های بسته مانند حمام یا دستشویی منجر به آزادسازی گاز کلر می‌شود که این گاز در جنگ به‌عنوان یک سلاح شیمایی استفاده می‌شود، بنابراین فرد با استشمام این گاز خطرناک در مواردی فرد دچار اسپاسم حنجره شده و درصورت عدم امدادرسانی منجر به خفگی می‌شود.
 
رئیسی یادآور شد:بیماری افراد مبتلا به آسم با رایحه‌های مواد شوینده تحریک می‌شود و دچار تشدید علائم آسم می‌شود، به این ترتیب آسمی که کنترل شد بود تشدید می‌شود، از طرفی استفاده از مواد شوینده با رایحه‌های عطری سبب می‌شود فرد بتواند بیشتر در محیط استفاده از این مواد بماند و از همین رو گاز بیشتری استشاق شده و آسیب بیشتری به ریه وارد می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: از طرفی این رایحه‌ها خصوصا خوش‌بوکننده‌ها اگر با گاز اوزون ترکیب شوند تولید فرمالدهید که ماده‌ای سرطان‌زا است می‌کند.
 
این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی افزود: از انجایی که استفاده از شوینده‌ها مضر است شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال تولید مواد با اثرات زیست‌محیطی کمتر و در عین حال سالم‌تر بودند، اما آنچه که تولید شد و در دسترس است، ترکیبات مشخصی ندارند و گاهی برخی تائیده وزارت بهداشت را ندارند.
 
رئیسی ادامه داد: این در حالی است که هنوز بر روی مضررات شوینده‌های نانو مطالعات چندانی صورت نگرفته، اما شرکت‌ها معتقدند این مواد با مقدار کمتری از مواد موثره می‌توانند شویندگی بیشتری داشته باشند و بنابراین آلودگی کاهش یافته و اثرات کمتری هم بر روی بدن دارند.
 
وی گفت: برای استفاده از مواد نانو باید براساس دستورالعمل و با میزان کم استفاده شود، توصیه می‌شود درصورتی که سطوح چندان کثیف نیستند از آب و شوینده‌های خیلی ملایم استفاده شود، این نکته نیز باید مد نظر باشد که ترکیب جوش شیرین و سرکه هم برای پوست دست و هم برای ریه بسیار مضر است.
 
این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی عنوان داشت: علائم مسمومیت ناشی از مواد شوینده مانند آسم است، بنابراین تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می‌تواند از علائم مسمومیت با این مواد باشد.
 
رئیسی اضافه کرد: احساس درد و سوزش در قفسه سینه، ایجاد حالت خفگی، اسپاسم حنجره، آبریزش بینی، عطسه و سوزش گلو از دیگر علائم در فردی که با مواد شوینده مسموم شده است قابل مشاهده می‌باشد.
 
وی با بیان اینکه فردی مواد قلیایی و اسیدی را با هم ترکیب کند ممکن است تا ماه‌ها علائم و مشکلات تنفسی را داشته باشد یا این علائم در وی به‌صورت آسم و برونشیت دائمی شود بیان داشت: ماسک معمولی که در منزل استفاده می‌شود نمی‌تواند جلوی بخار متساعد شده از شوینده‌ها را بگیرد و چون جلوی ورود بو به مجاری تنفسی را می‌گیرد فرد بیشتر در محیط مانده و مضرتر هم هست.
 
انتهای خبر/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۲۳:۱۰:۰۸

17 Mar 2024