۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۵۶۸۷۲
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

ماهی‌های قرمز رها شده در طبیعت، محیط زیست را تهدید می‌کند

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: رقابتی که ماهی‌های قرمز در اکوسیستم آبی ایجاد می‌کند آسیبی که محیط زیست و بالطبع آن آبزیان را تهدید می‌کند.
ماهی‌های قرمز رها شده در طبیعت، محیط زیست را تهدید می‌کند
سعید یوسف‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در بخش آگاهی‌رسانی عمومی آنگونه که باید و شاید کار نشده است.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه دانش مردم نسبت به مسائل محیط زیست کم است، به‌عنوان مثال رسم خرید ماهی شب عید که تاریخچه زیادی هم ندارد، منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود اما مردم هنوز در این زمینه آگاهی کافی ندارند.
 
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ماهی قرمز خریداری شده توسط مردم در رودخانه‌ها و تالاب‌ها رها می‌شود، درصورتی که خانه ماهی گلی منابع آب سطحی نیست.
 
یوسف‌پور بیان داشت: بسیاری از این ماهی‌ها بیماری‌هایی دارند و وقتی ماهی قرمز در طبیعت رها می‌شود ممکن است سایر جانداران را نیز مبتلا کند، بسیاری از این بیماری‌ها مشترک است بین انسان و ماهی و ممکن است منجر به بروز همه‌گیری شود.
 
وی عنوان داشت: اما بخش عمده بیماری‌ها را ماهی به آبزیان منتقل می‌کند، بنابراین این موضوع سبب می‌شود منابع ژنتیکی بومی را از دست بدهیم.
 
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: رقابتی که ماهی‌های قرمز در اکوسیستم آبی ایجاد می‌کند آسیب دیگری است که محیط زیست و بالطبع آن آبزیان را تهدید می‌کند، چراکه این اکوسیستم‌ها به لحاظ مواد غذایی و اکسیژن محدودیت‌های بسیاری دارند و در صورت ورود یک گونه بیگانه که نسبت به اکثر بیماری‌ها مقاوم است و زادآوری بالایی دارد، محیط را شکننده می‌کند و این موضوع سبب از بین رفتن گونه‌های بومی می‌شود.
 
یوسف‌پور اضافه کرد: منابع ژنی منحصربه‌فردی در رودخانه‌ها و تالاب‌ها وجود دارد، که نه تولید دوباره آن میسر است و نه می‌توان از خارج از کشور وارد کرد، بنابراین لازم است تدابیری اتخاذ شود برای حفاظت از این ژن‌ها که به‌عنوان سرمایه‌های ملی مطرح هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: در آینده بحث تولید مواد غذایی، تولید داروها، سلامت انسان‌ها، اصلاح ژنتیک و درمان بیماری‌ها، وابسته به ژن‌ها است.
 
یوسف‌پور عنوان داشت: آینده از آن کشورهایی است که تنوع ژنی بالاتری دارند چون از این ژن‌ها به نحو بهتری می‌توانند استفاده کنند، اما وقتی اقدام به خرید ماهی قرمز، لاک‌پشت، مار آبی و دیگر گونه‌های غیربومی کرده و سپس رهاسازی در طبیعت می‌شود، لطمه وارده به طبیعت بسیار زیاد بوده، چراکه آسیب وارده از این موضوع از هزار شکارچی بیشتر است.
 
وی تاکید کرد: به مردم توصیه می‌شود از خرید گونه‌های درحال انقراض مانند سمندر و گونه‌های غیربومی خودداری کنند، اما از لحاظ مباحث بهداشتی و سلامتی هم خصوصا در خرید ماهی‌ها و خزندگان خودداری شود چراکه خطر انتقال بیماری‌های صعب‌العلاج پوستی و گوارشی به همه افراد مخصوصا کودکان وجود دارد.
 
یوسف‌پور بیان داشت: علاوه‌براین خرید و فروش حیوانات وحشی که از طبیعت گرفته می‌شود به قاچاق حیات وحش کمک می‌کند، که سبب می‌شود یک راه نادرست و غیرقانوی درآمدزایی در کشور  ایجاد شود و افرادی به پول‌های بادآورده برسند.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۳۲:۰۲

6 Mar 2024