۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۵۶۷۱۴
یادداشت؛

انتخابات تجلی فتح خرمشهر

یکی از بزنگاه‌هایی که می‌توان آن را تجلی صحنه فتح خرمشهر دانست، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در 11 اسفند امسال برگزار خواهد شد.
انتخابات تجلی فتح خرمشهر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، فرهاد نظریان سامانی در یادداشتی نوشت:

سال 1361 پس از عملیات بیت‌المقدس که منجربه آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعث عراق شد، پیامدهای بی‌نظیری برای ایران رقم خورد که خود نقطه عطفی برای برهم زدن تمام معادلات جنگ و نگاه‌های سیاسی دنیا به جمهوری اسلامی ایران شد.

در این عملیات غرورانگیز، قدرت نظامی ایران به رخ تمام دنیا کشیده شد به طوری‌که روزنامه تایمز تصریح می‌کند: «غرب مدت‌ها قدرت و تدام انقلاب آیت‌الله خمینی را دست‌کم گرفت اما شواهد حاکی از آن است که ایران به عنوان قدرت عظیمی در منطقه ظهور کرده است».

 تزلزل و شکنندگی در پیکره ارتش صدام باعث شد که این دیکتاتور بعثی از تمام زیاده‌خواهی خود عقب نشینی کند و با فشار به نهادهای بین‌المللی خواستار آتش‌بس شود.

سرهنگ عبدالعزیز قادر السامرایی از افسران ارتش صدام در خاطرات خود می‌گوید: «[بعد از عملیات بیت‌المقدس] وضعیت ارتش ما به کلی در هم ریخت و بسیاری از نیروها و واحدهای نظامی عراق غربال شدند. حتی افسران عالی‌رتبه و امیران نیز از این قاعده مستثنی نماندند».

یکی از جلوه‌های جالب عملیات بیت‌المقدس، اسارت چند هزار سرباز عراقی است که تاثیر سوئی در میان ارتش عراق ایجاد کرد.

فاینشنال تایمز با اشاره به ایجاد تزلزل در ارتش صدام بعد از فتح خرمشهر، این شکست را برای بعثی‌ها "فاجعه‌آمیز" توصیف کرد و نوشت: «سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط می‌توان یک شکست فاجعه‌آمیز دانست و ارتش عراق تحقیر ناشی از آن را نمی‌تواند فراموش کند... این عمل، افزون بر یک ضربه استراتژیک، از نظر روانی ضربه عظیمی به ارتش عراق وارد کرد».

تا پیش از آزادسازی خرمشهر، بسیاری از تحلیلگران جهان با ارزیابی ادوات و نیروی انسانی عراق، تصرف خوزستان توسط صدام را قریب‌الوقوع تخمین می‌زدند ولی پس از عملیات بیت‌المقدس، صدام با حقارت تمام از مواضع خود در خاک ایران عقب‌نشینی کند.

از سویی یکی از مهم‌ترین پیامدهای آزادسازی خرمشهربه لرزه در آمدن ستون‌های کاخ سفید به‌عنوان حامی اصلی صدام بود.

روزنامه‌ واشنگتن‌ پست‌ به‌ نقل‌ از مقام‌های‌ آمریکایی‌ می‌نویسد: «نگرانی‌ آمریکا و کشورهای‌ منطقه‌ این‌ است‌ که‌ ایران‌ پس‌ از پیروزی‌ تشویق‌ شده‌ و می‌خواهد جنگ‌ را به‌ داخل‌ خاک‌ عراق‌ بکشاند...»

نیویورک تایمز نیز فاش ساخت: «مقامات امریکایی از شکست‌های پی در پی ارتش عراق و پیروز‌های نیروهای پرتوان جمهوری اسلامی ایرانی به شدت نگران شده‌اند».

وزیر وقت امورخارجه آمریکا، الکساندر هیگ رسما در شورای امور خاورمیانه وزارت خارجه‌ اذعان  می‌کند: «پیروزی‌های اخیر ایران در جنگ با عراق برای آمریکا نگران‌کننده است و منافع غرب خصوصا آمریکا را در منطقه به خطر انداخته است».

از این رو بود که به تصریح روزنامه فرانسوی لیبراسیون: «پس از بازپس‌گیری خرمشهر توسط ایرانیان، بلافاصله آمریکا و اروپا و برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس، ابتکارات متعددی را برای پایان دادن به این جنگ به کار گرفتند».

عملیات موفق بیت‌المقدس یکی از طولانی‌ترین نبردها در طول جنگ تحمیلی به شمار می‌آید که با شرکت یگان‌های عمده از ظفرمندان ارتش، دلاورمردان بسیج و سپاه، سنگرسازان بی‌سنگر جهاد سازندگی و خیل عظیمی از دیگر نیروهای مردمی از دهم اردیبهشت تا سوم خرداد 1361 انجام گرفت و سرانجام با همدلی، هماهنگی و انسجام رزمندگان و پشتیبانی ملت به پیروزی رسید.

پیامدهای مثبت و اقتدارآفرین عملیات آزادسازی خرمشهر نمونه‌ایست که کاربست آن در تمام ادوار توانسته است نسخه نجات‌بخش جمهوری اسلامی ایران از شر تمام دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها باشد.

یکی از بزنگاه‌هایی که می‌توان آن را تجلی صحنه فتح خرمشهر دانست، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در 11 اسفند امسال برگزار خواهد شد.

تمام تلاش دشمن بر این استوار است که ضمن خفیف جلوه نمودن انتخابات، مردم ایران از حضور در پای صندوق رای منصرف کند و دلیلی هم جز این ندارد که با مشارکت پایین به همه دنیا نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران یک حکومتی با حداقل حمایت مردمی است و همین را به‌عنوان یک دلیل برای پیشبرد دشمنی‌ها و ایجاد همگرایی و اجماع علیه جمهوری اسلامی به کار گیرد.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمایشات فراوانی در باب پیامدهای مشارکت بالا در انتخابات دارند که به برخی از آن‌ها که اشاره به بعد بین‌المللی و اقتدار کشور دارد، آورده شده است: حضور در انتخابات، در اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و اقتدار کشور تأثیر بی‌نظیری دارد؛ یعنی هیچ چیزی، هیچ ابزار قدرتی به اندازه‌ی حضور مردم، قدرت‌افزا برای کشور نیست». 26/03/1400

گرچه ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی برای کشور قدرت‌افزا و قدرت‌زا است «امّا هیچ کدام به اندازه‌ی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند». 26/03/1400

«از جهت وجهه خارجی انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشان‌دهنده‌ اقتدار ملّی است... وقتی همه‌ احساس کنند در دنیا -دشمن و دوست- که این ملّت هوشیار است، بیدار است، سرِ پا است، عازم است، پُرانگیزه‌ است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه‌ پیدا میکند؛ چه دوست و چه دشمن» 1/1/1400

«هرچه صندوق‌های رأی شلوغ‌تر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت». 14/11/1390

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تجربه تاریخی ملت ایران، وقتی این‌گونه به موضوع مشارکت در انتخابات نگریسته شود، همان نتایج و پیامدهایی که در سال 1361 پس از آزادسازی خرمشهر برایمان حاصل شد، در این برهه تاریخی نیز نصیب مردم ایران می‌شود.

قطع به یقین همه کشورهای دنیا با دیدن مشارکت بالای مردم در انتخابات، پی به قدرت و استحکام جمهوری اسلامی ایران می‌برند و اعتماد و اقبال آن‌ها برای ایجاد روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور افزایش می‌یابد.

وقتی چنین تصویر قوی و مقتدر از جمهوری اسلامی ایران به دنیا مخابره شود، هیبت دشمن در جهان بین‌اللمل متزلزل خواهد شد و  پذیرش سیاست تحریمی آمریکا و اروپا دیگر مورد پذیرش جهان واقع نخواهد بود و دشمن وادار می‌شود از مواضع خود علیه ایران، عقب‌نشینی کند و حتی منجربه لغو تحریم‌ها در آینده پس از انتخابات شود.

تا امروز که شور و حرارت خوبی برای حضور مردم در انتخابات ایجاد شده است و یقیناً مشارکت خوبی هم خواهیم دید ولی اگر کسی بخواهد کوتاه و حداقلی نگاه کند و وجود برخی مشکلات در کشور را بهانه عدم حضور در انتخابات بداند، ظلم زیادی به آینده ایران روا داشته است.

دشمن به شدت از این مشارکت‌ها و حضور مردم واهمه دارد و تمام سرمایه‌های رسانه‌ای و میدانی خود را به کار گرفته است تا مردم را از انتخابات دل‌سرد کند تا مبادا قدرتمند بودن ایران به افکار عمومی جهان نشان داده شود.

دنیای امروز با دنیای فردایِ بعد از مشارکت بالای انتخابات، بسیار متفاوت خواهد بود و این مهم را تاریخ به مردم ایران ثابت کرده است.

دنیایی که می‌تواند آینده اقتصادی و اعتباری ایران را تضمین کند و هر آن‌کس که در این وادی مهم قدم بر ندارد قطعا در مخاطرات به وجود آمده برای مردم ایران از سوی دشمن سهیم است چراکه با عدم حضورش، فرصت جولان علیه ایران را به دشمن داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۵۶:۴۱

21 Feb 2024