۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۵۶۶۵۳
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری:

تعهدات برنامه و بودجه کشور تا پایان سال محقق می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: با پیگیری‌های استاندار این استان و توجه ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، آنچه به عنوان تکلیف برعهده این سازمان بوده است تا پایان سال ۱۰۰ درصد تحقق پیدا خواهد کرد.
تعهدات برنامه و بودجه کشور تا پایان سال محقق می‌شود
حمیدرضا منتظری در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ در سمینار سرمایه‌گذاری در استان‌های مستعد کمتر توسعه‌یافته، نرخ بالای بیکاری ۱۶ درصد، سهم ناچیز استان‌های کمتر توسعه‌یافته از تولید ناخالص داخلی، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و نرخ مهاجرت مورد تاکید بود.

وی افزود: راهکاری که در آن سال برای مشکلات ذکر شده عنوان شد، اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی از محل فروش کارخانه‌ها و معادن در این استان‌های کمتر توسعه‌یافته بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دانایی، توجه به منابع انسانی، پژوهش‌های جامع و کاربردی ازجمله حلقه‌های مفقوده بودند که در سمینار ذکر شده به آن پرداخته شد، همچنین به ضرورت به‌روزرسانی سیاست‌های پژوهشی در استان‌های مستعد کمتر توسعه یافته نیز تاکید شد.

منتظری عنوان کرد: پیشنهاداتی در سمینار سرمایه‌گذاری در استان‌های مستعد کمتر توسعه یافته در سال ۱۳۸۷ مطرح شد که شامل توسعه زیرساخت‌ها و اتصال این استان‌ها به حمل و نقل ریلی، توسعه فرودگاه‌ها و پروازها برای جذب و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، معرفی توانمندی‌های توریستی این استان‌ها به کشورهای دیگر توسط وزارت امور خارجه، کاهش نرخ سود بانکی در استان‌های کمتر برخوردار و به عبارتی افزایش یارانه تسهیلاتی، تسریع در اتصال خطوط اتان به اتلین، وضع معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تقویت فراکسیون مناطق محروم در مجلس شورای اسلامی و استفاده از قابلیت‌هایی که در سندهای توسعه استان ایجاد می‌شود، بودند.

وی خاطرنشان کرد: نکات مطرح شده در این سمینار بسیار راهبردی و مؤثر بود که به برکت دولت سیزدهم بسیاری از این موارد در استان‌های کمتر برخوردار اجرایی شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر سرمایه‌گذاری در استان‌های کمتر برخوردار بوده است.
منتظری بیان کرد: در قانون برنامه اول و دوم توسعه ظرفیت‌هایی ایجاد شده بود که باعث شد استان‌هایی که مستعد بودند بتوانند از فرصت استفاده کرده و زیرساخت‌های خود را توسعه بدهند ولی از قانون سوم توسعه به بعد این امکانات و تسهیلات دولتی کمتر شده که نیاز است در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.
وی تاکید کرد: حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کابینه دولت هم برای کشور و هم برای چهارمحال و بختیاری یک نقطه مثبت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با توجه به پیشنهاد استاندار این استان در خصوص تشکیل قرارگاه ویژه اشتغال استان‌های زاگرس‌نشین و متناظر آن ستادهای توسعه استانی، انتظار می‌رود توجه بیشتری به این مهم داشته باشیم و نسبت به حضور هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری آن‌ها در این استان مساعدت کافی و تلاش بیشتر انجام شود.
منتظری با اشاره به توسعه چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: در حال تدوین سند توسعه استان هستیم و نکته مهم که در سند مد نظر داریم بسته منابع آب است کما اینکه هشدارها در خصوص کمبود منابع آبی از نقاط مختلف کشور شنیده می‌شود و در برنامه هفتم نیز شاهد آن هستیم.

وی تاکید داشت: اصطلاحاتی در برنامه هفتم از قبیل سامانه ملی حسابداری آب، برنامه روش‌شناسی تعیین ترازنامه آب، اهمیت استفاده از پساب و… ضرورت توجه به منابع آبی را دوچندان می‌کند و با توجه به اینکه مهم‌ترین منبع موجود در استان آب است، در آئین‌نامه‌های اجرایی که در خصوص آب در هیأت دولت تصویب می‌شود، عنایت ویژه به این استان صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بسته‌های عنوان شده در سند در حال تدوین استان گفت: بسته اول که حسب دستور استاندار تدوین شده است، توجه به آبخیزداری و آبخوان‌داری، توجه و مراقبت از مراتع و جنگل‌ها، حفاظت محیط زیست، توجه به بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی، دستیابی به منابع آبی پایدار و… است، توجه به مباحث پیرامون آبخیزداری و آبخوان‌داری صرفاً وظیفه استان چهارمحال و بختیاری نیست بلکه استان‌هایی که از این منابع منتفع می‌شوند نیز باید به جهت حفظ منابع آب در این خصوص در استان سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: بسته دوم، مدرنیزه شدن کشاورزی شامل زراعت، دامپروری، باغداری، دامداری، رفع موانع تهیه نقشه علمی استان، تعادل به زراعت از طریق اصلاح کشت آبیاری مدرن، تعادل‌بخشی به دام‌پرودی و مراتع از طریق ایجاد دامداری‌های مدرن و کنترل شرایط دام، تعادل بخشی به جنگل و اقتصاد جوامع محلی، از طریق جنگل‌کاری اقتصادی و کشت گیاهان دارویی، توجه به تولید و صادرات فرآورده‌های گیاهان دارویی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بسته سوم شامل تولیدات صنایع نوین و سبز، توجه به تولیدات صنایع تبدیلی و تکمیلی نوین وابسته به کشاورزی، توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مصرف کم آب، تکمیل زنجیره ارزش تولید صنایع سبز، ایجاد زنجیره تولید در صنایع مادر و کارگاه‌های کوچک و خانگی، ایجاد و توسعه صنایع دانش‌بنیان، تکمیل و گسترش صنایع درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، توجه به صنعت گردشگری از طریق توجه به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی فرهنگی و رونق گردشگری طبیعت، اکوتوریسم، گردشگری سلامت، ورزشی، ماجراجویانه و عشایر، توجه به ایجاد بازارچه‌های تولید صنایع دستی و محصولات روستایی و عشایری، بهره‌برداری بهینه و دانش‌بنیان از معادن استان و تکمیل زنجیره‌های تولید ارزش است.

منتظری عنوان کرد: بسته چهارم نیز شامل تشویق سرمایه‌گذاری در استان است، حمایت از تولیدات صادرات‌محور، ایجاد شبکه مناسب حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی، تأمین انرژی آب، برق و گاز، فعال شدن بخش بازرگانی در جهت بازاریابی و بازار سازی محصولات، رفع موانع گمرکی و تسهیلات سرمایه‌گذاران و در نهایت بسته پنجم مربوط به آموزش و معرفی اهداف توسعه استان توسط صدا و سیما است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش صدا و سیمای استان برای معرفی مزیت‌های نسبی، آموزش عموم مردم برای آشنایی و توجیه آنان در خصوص اهداف توسعه‌ای استان، معرفی تولیدات و تولیدکنندگان موفق استان و مواردی در خصوص آموزش کشاورزان برای روشن شدن اهمیت مصرف بهینه آب، آبخیزداری و حفظ مراتع و جنگل‌ها در زمینه توسعه استان مورد توجه است که در سند اساسی توسعه استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اعتبارات قابل توجهی هم در بحث تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به استان اختصاص پیدا کرده است و با پیگیری‌های استاندار این استان و عنایت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، آنچه به عنوان تکلیف برعهده این سازمان بوده است تا پایان سال ۱۰۰ درصد تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۲۶:۱۵

15 Feb 2024