۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۶۲۹۴
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

بیش از 600 هزار چهارمحالی‌ دیابت و فشار خونشان را اندازه‌گیری کردند

از 20 آبان تا 21 دی‌ماه در پویش ملی سلامت 680 هزار و 152 چهارمحالی غربالگری شدند.
بیش از 600 هزار چهارمحالی‌ دیابت و فشار خونشان را اندازه‌گیری کردند
به گزارش پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون به‌عنوان بیماری‌های خاموش در جامعه گسترش یافته و عاملی برای گسترش بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم شده است که با شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می‌توان روند پیشرفت آن را کند کرد و زندگی هزاران نفر را نجات داد و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه‌جویی کرد.

از همین‌رو دولت اقدام به برگزاری پویش ملی سلامت کرده است، این پویش در چهارمحال و بختیاری نیز درحال برگزاری است.

دیابت و پرفشاری خون علت اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی

محمدحسین اعرابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا در این استان که از 20 آبان آغاز و تا 30 دی‌ماه تمدید شد و همه افراد بالای 18 سال تا پایان این ماه فرصت دارند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت محل سکونت خود با انجام تست رایگان فشار و قند خون از وضعیت سلامت خو مطلع شوند، اظهار کرد: تکمیل پرونده الکترونیکی یکی از آرزوهای بزرگ نظام سلامت می‌باشد و در این راستا دو پروژه تعریف شده است.

وی تصریح کرد: این پویش چندین هدف را دنبال می‌کند، اگر ما بتوانیم در زمینه پیشگیری و بهداشت کاری کنیم، قطعا نتایج خوبی در پی دارد، به این جهت که افراد عمر طولانی‌تر و زندگی سالم‌تری خواهند داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: اگر علل مرگ را در کشور و استان بررسی کنیم اصلی‌ترین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی یعنی سکته‌های قلبی و مغزی دیابت و پرفشاری خون است که بیش از 50 درصد علل را به خود اختصاص داده است.

اعرابی دلیل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی را پرفشاری و افزایش فشار خون و دیابت عنوان و خاطرنشان کرد: این درحالی است که این بیماری‌ها علاوه‌بر مرگ، ناتوانی جسمی را هم در افراد ایجاد می‌کنند و این موضوع هم عواقبی دارد که فرد و خانواده را درگیر می‌کند.

وی اضافه کرد: این پویش در راستای این موضوع به راه افتاده که فرد هر چه سریع‌تر پی به سلامت یا بیماری خود ببرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: اگر ما دیابت را در مرحله پیش‌دیابت تشخیص دهیم می‌توانیم از پیشرفت بیماری پیشگیری کنیم چراکه بیماری در این مرحله با دارو یا اصلاح سبک زندگی متوقف و سلامت فرد قابل برگشت است و یا حداقل می‌توان زمان ابتلا به بیماری را به تاخیر انداخت.

وی عنوان داشت: اگر بتوانیم سن ابتلای فرد را به دیابت افزایش دهیم، ماندگاری فرد و توانمندی وی افزایش می‌یابد.

اعرابی اضافه کرد: از 20 آبان تا 21 دی‌ماه 680 هزار و 152 نفر غربالگری شدند و افراد شناسایی شده در این پویش که فشار خون داشتند و از آن مطلع نبودند، 9 هزار و 101 نفر و افراد مشکوک به ابتلا به فشار خون هستند بالغ بر 8 هزار و 846 نفر است.

سبک زندگی نادرست و تغذیه عامل اصلی ابتلا به دیابت و فشار خون

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: همچنین 69 هزار و 669 نفر افرادی هستند که سابقه ابتلا به فشار خون دارند و در این پویش شرکت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دیابت و فشار خون بیماری خاموش هستند و زمانی علائم آن بروز می‌کند که منجر به مشکلات دیگر برای فرد می‌شود، بنابراین شناسایی افراد مبتلا، بسیار کمک‌کننده است.

اعرابی اضافه کرد: بر اساس نتایج این پویش 23 هزار و 682 نفر پره دیابت (در معرض ابتلا به دیابت) شناسایی شد که باید سبک زندگی سالم همچون ورزش، تحرک بدنی، تغذیه سالم و کاهش مصرف نمک، چربی و قند را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 4 هزار و 202 نفر بیمار جدید مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع و آگاه شدند و 3 هزار و 50 نفر مشکوک به دیابت شناسایی شده که باید تحت ازمایشات بعدی قرار گیرند.

سرپرست علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این طرح پس از شناسایی بیماران ویا افراد مشکوک به دیابت یا فشار خون نسبت به مشاوره و اصلاح سبک زندگی، خودمراقبتی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای برای جلوگیری از پیشرفت بیماری اقدام می شود.

اعرابی یادآور شد: نظارت و رصد در مجموعه علوم پزشکی مهم است چراکه این موضوع سبب رضایت مردم و خدمت گرفتن بهتر افراد می‌شود. اعرابی میزان ایده‌آل مصرف نمک را روزانه پنج گرم دانست و تاکید کرد: میزان مصرف در کشور بالای 11 گرم است و باید در این زمینه رعایت شود، همچنین عدم تحرک باعث بروز بیماری می‌شود.

تست رایگان فشار و قند خون در 537 مرکز جامع سلامت خانه

بهداشت علی احمدی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: خدمات مربوط به پویش ملی سلامت در تمام مراکز خدمات جامع سلامت سراسر استان، خانه‌های بهداشت، ایستگاه‌های ثابت در استان، پایگاه‌های سلامت و در مجموع در 537 مرکز جامع خدمات سلامت و خانه بهداشت سازمان‌دهی شده است، این درحالی است که بیش از 2 هزار و 300 تیم سیار توسط 207 تیم در جاهای صعب‌العبور با رویکرد عدالت در سلامت، این پویش سازماندهی شده است.

وی افزود: هدف از پویش ملی سلامت، دسترسی مردم به غربالگری بوده است و شیوه‌ای که وزارت بهداشت ابلاغ کرده، به این شکل است که ما موظفیم این خدمت را به مردم ارائه کنیم، این در حالی است که برخی در 6 ماه گذشته به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کرده‌اند و تست قند خون انجام داده‌اند، بنابراین استفاده از چکاپ‌های 6 ماهه آخر افراد ملاک است.
 
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: علاوه‌بر این سامانه خوداظهاری مردم نیز توسط وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است و در اقدامی نوآورانه استان چهارمحال و بختیاری با طراحی و چاپ و توزیع بیش از 150 هزار کارت خوداظهاری در مدارس، میزان مشارکت در این طرح را افزایش داد.

احمدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد تدابیری از ابتدای طرح 20 آبان اندیشیده شده و تمامی مناطق دوردست استان سازماندهی انجام شده و باید 725 نفر طی 70 روز غربالگری شوند، به همین دلیل از پرسنل اورژانس هوایی برای ورود به مناطق صعب‌العبور به کمک ما آمدند و پوشش صورت گرفت، همچنین بهورزان با پیاده‌روی در مناطق صعب‌العبور کمک شایانی به ما کردند.

وی افزود: بسیج جامعه پزشکی هم کمک‌های شایانی در پیشبرد اهداف این پویش داشت، به این ترتیب شرایط برای آغاز کار از مناطق دوردست مهیا شد، و هم‌زمان در شهرکرد 988 اعزام تیم سه نفره به ادارات مختلف داشتیم، بنابراین در همه استان به‌صورت هم‌زمان و متعادل با اقدامات خوب بین‌بخشی کار صورت گرفت.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: فرمانداری‌ها و ائمه جمعه و جماعات برای شکل‌گیری مشارکت مردمی کمک بسیاری به دانشگاه علوم‌پزشکی کردند و شاهد استقبال خوب مردم بویدم.

احمدی یادآور شد: هم‌زمان اعتبارسنجی و صحت‌سنجی توسط ناظرین استانی و شهرستانی صورت گرفت و بازرسان سرزده حاضر شدند و مشکلات رفع شد، در همین راستا قریب به 1 میلیارد و 50 میلیارد تومان در ارتباط با خرید دستگاه در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت، که این‌ها بخش کوچکی از تجهیزات بود و قسمت عمده آن در نظام سلامت وجود داشت.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری در زمینه اجرای پویش ملی سلامت در کشور پیش‌رو بوده است.

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۰۸:۵۰:۲۰

14 Jan 2024