۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۶۲۴۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای افزایش مالیات طلافروشان از شایعه تا واقعیت

نگرانی اصلی طلافروشان مالیات نیست بلکه الزامات و تکالیفی است که در سامانه جامع تجارت از آن‌ها خواسته شده است.
اما و اگرهای افزایش مالیات طلافروشان از شایعه تا واقعیت
به گزارش پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، در هفته‌های گذشته اعلام شد صنف طلافروشان باید در سامانه به نام سامانه مؤدیان که یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای پیاده‌سازی سامانه یکپارچه مالیاتی است، اطلاعات خود را ثبت کنند.

سامانه مؤدیان با هدف ایجاد فضای اقتصادی شفاف راه‌اندازی شده است و زمان اجرایی شدن این قانون اول دی‌ماه بود که طبق آن قرار بر آن بود صنف‌هایی که 6 ماهه اول سال بالای ۱۸ میلیارد تومان مبادلات داشتند در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند، اما چند روز قبل از زمان مشخص شده، اعلام شد صنف طلافروشان از این محدودیت مبلغ مستثنی هستند و باید تمام اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.

سامانه دیگر به نام سامانه جامع تجارت است، این سامانه وابسته به وزارت صمت برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز است.

در سامانه مؤدیان، الزامی برای ثبت کد ملی مصرف‌کننده وجود ندارد اما طلافروشان باید کد ملی خود را در سامانه ثبت کنند، این در حالی است که مصرف‌کننده ملزم است هویت و کد ملی خود را در سامانه در سامانه جامع تجارت ثبت کند.
 
شایعات در خصوص مالیات طلافروشان صحت ندارد

مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شایعات فضای مجازی در گفتگویی که با رسانه‌های کشور داشت بخشی از اتفاقات و شایعات چند روز گذشته را بی‌ارتباط با سازمان امور مالیاتی و مالیات دانسته و این شایعات را از سوی افرادی دانسته که منافعشان به خطر افتاده است.

وی در ادامه مالیات طلافروشان را طبق روال گذشته دانسته و عنوان داشته در حال حاضر فقط فاکتور کاغذی به فاکتور الکترونیکی تبدیل می‌شود.

موحدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مالیات بر ارزش افزوده بر کل طلا اعمال نمی‌شود و صرفا بر اجرت و سود آن را مشمول می‌شود، که در این سامانه همه چیز مشخص می‌شود.

به گزارش «جهانبین نیوز»، نگرانی اصلی طلافروشان مالیات نیست بلکه الزامات و تکالیفی است که در سامانه جامع تجارت از آن‌ها خواسته شده است، این درحالی است که بنابر اعلام مسئولان احر سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای دریافت مالیات 25 درصد از افراد و خریداران ندارد.

پرداخت مالیات مشکل تورم را حل نمی‌کند

مهیار کیان‌پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: طلافروشان روشن‌ترین حساب را دارند و در امور مالیاتی از خوش‌حساب‌ترین مؤدیان هستند.

وی ادامه داد: مالیات را مصرف‌کننده نهایی پراخت می‌کند و طلافروش مالیات را از خریدار دریافت و به امور مالیاتی می‌دهد، این بدان معنا است که فروشنده ۲۵ درصد سود خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کند.

کیان‌پور با اشاره به مالیات بر عایدی بیان داشت: مالیات بر عایدی درآمد یا سرمایه شامل دریافت مالیات از سود افزایش قیمت طلا به علت تورم است.

رئیس اتحادیه طلا فروشان شهرکرد تصریح کرد: در کشوری که تورم حدود ۵۰ درصد است نباید مالیات بر عایدی از طلافروش دریافت کرد زیرا دلیل تورم مردم یا طلافروشان نیستند.

وی با اشاره به اعتراض طلافروشان گفت: دلیل تورم سیاست‌های دولت، مشکلات اقتصادی و تحریم است و در کشوری که تورم حدود ۵۰ درصد است مالیات بر عایدی، مالیات بر تورم است و اعتراض طلافروشان به همین دلیل و به علت مالیات مشاغل نیست.

کیان‌پور با اشاره به مالیات ۲۵ درصدی خریداران طلا عنوان کرد: ثبت دارایی طلافروشان در دو سامانه شامل، سامانه پایانه فروشگاهی که مربوط به امور مالیاتی است و سامانه جامع تجارت وابسته به وزارت صمت انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: به زودی مردم هم باید با شماره ملی خود میزان طلا موجود در خانه را ثبت کنند و این قانون توسط مجلس تایید شده است اما هنوز قانون توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید نشده و در حال حاضر موضوعیت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، عدم هماهنگی در ثبت اطلاعات در سامانه‌ها باعث نارضایتی طلافروشان شده و دیگر نگرانی طلافروشان آن است که چه سامانه امنیتی از این اطلاعات محافظت می‌کند تا هک شدن سامانه و لو رفتن دارایی این صنف باعث سوءاستفاده و دستبرد به آنان نشود.

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۰۷:۰۶:۲۳

10 Jan 2024