۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۵۶۲۴۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

طرح از آبخیز تا جالیز در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح از آبخیز تا جالیز در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در این استان اجرا می‌شود.
طرح از آبخیز تا جالیز در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود
اصغر احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، با اشاره به اجرای طرح از آبخیز تا جالیز در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این طرح در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که متولی این اقدام ارزشمند محسوب می‌شود در استان اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: قرارداد مربوط به حوزه آبخیزداری و انجام فعالیت‌های مربوط به آن از جمله ایجاد بند خاکی، سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب و… در استان با فرماندهی بسیج سازندگی کشور و با مدیریت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده و مقرر است در یک دوره سه ساله با حدود یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار انجام شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از حوزه آبخیز در چهارمحال و بختیاری دارای مطالعات تفصیلی اجرایی است، ادامه داد: مقرر شده اقدامات طرح از آبخیز تا جالیز در این حوزه‌های دارای مطالعات صورت بگیرد.

احمدی عنوان کرد: اقداماتی که توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام می‌شود شامل مطالعه تا اجرا است، نظارت بر این طرح نیز برعهده اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ۷۰ درصد از اعتباری که به طرح از آبخیز تا جالیز تخصیص داده شده سهم این اداره کل و مابقی سهم قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) است که قراردادهای مربوطه نیز منعقد شده و مقرر است از روز شنبه ۲۳ دی ماه پروژه‌های مورد نظر در حوزه‌های انتخابی به بسیج سازندگی استان ارائه شود.

وی تصریح کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) کشور، استاندار چهارمحال و بختیاری، فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع)، مدیرکل برنامه و بودجه استان، معاونان استانداری و سایر مدیران مرتبط که مقرر است در خصوص اجرایی طرح از آبخیز تا جالیز مشارکت داشته باشند برگزار شد البته آبرسانی به روستاهای استان نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه قرارداد از آبخیز تا جالیز در هشت استان کشور منعقد شده است، یادآور شد: با توجه به توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی که در چهارمحال و بختیاری وجود دارد انجام اقدامات آبخیزداری یکی از ضروریات و نیازهای اصلی به شمار می‌آید چراکه با این اقدامات می‌توان از هدر رفت آب‌های فصلی جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با انجام اقدامات آبخیزداری به تغذیه آب‌های زیرزمینی کمک می‌شود، این اقدامات در حفظ پوشش گیاهی و خاک نیز اثرگذاری بالایی دارند همچنین به وسیله اقدامات آبخیزداری از رسوب خاک‌های ناشی از رواناب‌های فصلی پشت سدهای بزرگ کشور جلوگیری می‌شود بنابراین اثرات مطلوب این اقدامات تنها مختص یک استان نیست و به تمامی کشور اختصاص دارد.

وی افزود: یکی دیگر از ثمرات اجرای طرح‌های آبخیزداری تغذیه آبخوان‌های زیردست است که به این ترتیب به افزایش میزان آب‌دهی قنوات و چاه‌های عمیقی که توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرند کمک می‌شود همچنین اقدامات آبخیزداری در دشت‌های کشاورزی مناطق پایین دست اثرات مطلوبی خواهد داشت.

انتهای خبر/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۲۰:۳۹

8 Jan 2024