۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
کد مطلب : ۵۶۱۴۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

نقش بانوان در حفظ محیط زیست کلیدی است

بانوان همراه با دانش روز می‌توانند در دستیابی به اهداف مدیریتی جهت حفظ و حمایت از محیط زیست کمک موثری کنند و به همین خاطر نقش آن‌ها در این راستا کلیدی‌تر است.
نقش بانوان در حفظ محیط زیست کلیدی است
​به گزارش«جهانبین نیوز»، حفاظت از محیط زیست اولویت نخست جهان در قرن حاضر است و رشد جمعیت، افزایش تقاضا و مصرف مواد اولیه باعث خسارت جبران ناپذیری به محیط شده است بر این اساس جهان به فکر کاهش این خسارات با هدف حفظ محیط زیست افتاد که در این مسیر سعی می کند از تمام ظرفیت ها استفاده کند. 

در این میان یکی از ظرفیت ها، زنان و توانایی آنها در حفظ محیط زیست است، در واقع نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند اما نقش آنان در توسعه، پیشرفت جوامع و حفظ محیط زیست بسیار بیشتر از این سهم است، دامان مادر اولین مدرسه ای است که هر کودک در آن با خوب و بد زندگی آشنا می شود بنابراین سرمایه گذاری بر روی آن قطعا بسیار مفید خواهد بود. 

زنان همواره ارتباط نزدیکی با محیط‌ زیست دارند و به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آن بهره ‌مند می ‌شوند، مثلا نحوه رفتار زنان در منزل با زباله می تواند پایه گذار شکل گیری فرهنگ کودک در راستای نحوه برخورد با پسماندها باشد پس زنان می ‌توانند مسیر بسیاری از رفتارهای پرخطر علیه محیط‌ زیست را تغییر دهند. 

 
آموزش حفظ محیط زیست در بانوان تاثیر بالاتری دارد

فرزانه بصیری کارشناس آموزش محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: آموزش در حفظ محیط زیست از اهمیت و اثر گذاری بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: اگر آموزش‌ها و آگاهی‌های مردم راجع به محیط زیست کافی نباشد نمی‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که در همه فعالیت‌ها مردم با ما همراه باشند.

بصیری با بیان اینکه آموزش حفظ محیط زیست بر روی قشر خانم‌ها تأثیر بیشتری دارد بیان داشت: شعار ما در بحث آموزش محیط زیست، تغییر نگرش و ایجاد رفتارهای پایدار محیط زیست است.

وی ادامه داد: مادران به خاطر اثر پذیری بیشتر بر روی فرزندان و خانواده می‌توانند برای ایجاد باور و نگرش محیط زیستی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار باشند.

بصیری خاطر نشان کرد: تمام هدف ما این است که برای جلب مشارکت‌های مردمی، با درگیر کردن زنان و حساس سازی آنها به بحث حفاظت از محیط زیست پیش ببریم.

وی با بیان اینکه باید سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی را افزایش دهیم گفت: در سال جاری از گروه‌های بانوان از جمله زنان مدافع آب و محیط زیست و زنان مدافع پاکسازی از منابع طبیعی در ایجاد سازمان‌های مردم نهاد بیشتر استفاده کردیم.

بصیری با بیان اینکه اقدامات محیط زیستی در هر صورت تأثیر مثبتی بر روی محیط زیست خواهد گذاشت گفت: جدیداً حساسیت مردم نسبت به جمع آوری زباله‌ها در منطقه خیلی بیشتر شده است و این نشان از آموزش‌هایی بوده که در این راستا داده شده و فرهنگ مردم را نسبت به این موضوع بسیار بالا برده است.




بر مدیریت مصرف آب و انرژی خیلی بیشتر از قبل باید مورد توجه قرار گیرد

زینب هاشمی یکی دیگر از بانوان موفق در اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: کلیه زنان در ایران اسلامی زنان تأثیر گذاری هستند که با مدیریت خانه و خانواده و تربیت فرزندان نقش بسزایی در جامعه ایفا می‌کنند.

وی یکی از تأثیر گذاری زنان بر جامعه را مدیریت در محیط زیست عنوان کرد و گفت: بانوان ایران در بحث فرهنگ سازی خصوصاً فرهنگ حفظ محیط زیست می‌توانند بسیار تأثیر گذار باشند.

هاشمی با اشاره به اینکه زنان کارمند به عنوان قشر زحمت کش وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارند بیان داشت: زنان هم در سنگر خانه و خانواده و تربیت فرزند و هم در سنگر ادارات فعالیت می‌کنند و می‌توان از آنها به عنوان بانوان تأثیر گذار در جامعه نام برد.

وی خاطر نشان کرد: تجربه ثابت کرده که زنانی که با حساسیت بیشتری کار می‌کنند قطعاً" موفق تر نیز عمل کرده‌اند.

هاشمی حفظ محیط زیست را وظیفه اصلی خود خواند و خاطر نشان کرد: با توجه به علاقمندی خود نسبت به حفاظت از محیط زیست سعی کرده‌ام که وظیفه خود در اداره را به بهترین نحو ممکن انجام دهم و در زمینه‌های مختلف رتبه‌های برتر در این حوزه را کسب کنم.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف و مدیریت سبز به عنوان یک شاخص مهم برای حفظ منافع خدادی و محیطی زیستی خیلی پر رنگ و اهمیت بیشتری به آن داده شده و بنده به عنوان متولی این شاخص در استان اقدامات آموزشی و ارزیابی مفیدی بر ادارات و دستگاه‌های اجرایی داشته باشم و در موضوع صرفه جویی با تاکید بر مدیریت مصرف آب و انرژی خیلی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی گفت: در زمینه کارهای پژوهشی و محیط زیستی با توجه به علاقمندی در این کار کتابی با عنوان مطالعه علمی در قرآن که مربوط به سال‌های پیش است جمع بندی کردم و استقبال خوبی نیز از آن شد.

وی با بیان اینکه تحقیقاتی در زمینه محیط زیست انجام شده است تشریح کرد: مقالاتی در زمینه مدیریت مصرف توسط بانوان و خانواده و در زمینه سلامت اداری به چاپ رسیده که مورد توجه سازمان نیز قرار گرفته است.
 
سعی کرده‌ام در حوزه‌های مختلف محیط زیست خوب عمل کنم

الهام سلطانی سرپرست روابط عمومی و امور رسانه‌ای محیط زیست در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: از سال ۹۶ وارد اداره محیط زیست استان شدم و کار خود را با روابط عمومی شروع کردم، دومین استان در کشور پرتال اداره کل محیط زیست را توانستم کامل به روزرسانی کنم.

وی به دست آوردن رتبه اول روابط عمومی‌ها در سازمان محیط زیست را یکی دیگر از افتخارات خود خواند و ادامه داد: در اداره محیط زیست علاوه بر کار روابط عمومی مشاور مدیر کل در امور بانوان هستم و سعی کرده‌ام در این زمینه نیز موفق عمل کنم.

سلطانی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نیز از دیگر دستاوردهای خود در محیط زیست دانست و گفت: رتبه اول کشور در حوزه عفاف و حجاب یکی دیگر از افتخاراتم در دوران خدمت به محیط زیست بوده است.

وی همچنین کسب رتبه‌های برتر در رشته‌های فرهنگی را نیز از عملکرد خود عنوان کرد.
 
دو سال پیاپی رتبه برتر کشوری در محیط زیست طبیعی را کسب کرده‌ام

فهیمه اسلامی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: طی دو سال گذشته تا کنون ۷۸ کارگاه، وبینار و دوره‌های آموزشی برای محیط بانان و جوامع محلی با اولویت حفاظت از حیات وحش گذاشته‌ایم.

وی تصریح کرد: از سال پیش در راستای ترمیم و بازسازی موزه تاریخ طبیعی استان کار کرده و نمونه‌های جدید خریداری کردیم و در اردیبهشت سال جاری به عنوان موزه برتر شناخته شدیم.

اسلامی با بیان اینکه در پی دو سال اخیر تا کنون رتبه برتر کشوری در محیط زیست طبیعی را داشته‌ایم گفت: اتفاقات مثبتی در محیط زیست استان افتاده و در سطح کشور حرف برای گفتن داریم.

وی به نمایشگاه عکس حیات وحش در این استان اشاره کرد و گفت: از ۶ عکاس حیات وحش استان دعوت به عمل آمده و آثار آنها در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم مردم گذاشته شد.

وی چاب ۱۱ مقاله و طراحی یک کتاب در حوزه حیات وحش را از مهم‌ترین دستاوردهای خود در حوزه محیط زیست دانست.
 
نقش بانوان در حفظ محیط زیست پررنگ‌تر است

سعید یوسف پور مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: اگر محیط زیست را به عنوان یک وظیفه عمومی تلقی کنیم و همه افراد جامعه بخواهند در حوزه حفاظت محیط زیست نقش داشته باشند می‌توان گفت نقش بانوان بسیار پررنگ‌تر از بقیه در این حوزه است.

وی تصریح کرد: بانوان در جایگاه مادر خانواده که تربیت نسل‌ها را بر عهده دارند و می‌توانند مستقیم در آینده محیط زیست نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

یوسف پور نقش بانوان را در همه عرصه‌ها بسیار مهم تلقی کرد و گفت: با نوان در هر حوزه‌ای ورود کرده‌اند موفق بوده و وظیفه خود را به درستی ایفا کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: حضور بانوان همکار در پست‌های مختلف مخصوصاً در مشاغل تخصصی به چند دلیل می‌توانند خیلی مؤثر باشند و ان دقت نظری است که بانوان در انجام امور با جزئیات مسائل بررسی و انجام می‌دهند.

یوسف پور با اشاره اینکه بانوان به واسطه حس مادری که دارند می‌توانند در حفظ محیط زیست نیز کمک حال باشند گفت: بانوان در همه حال موفق تر عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: اصل کار و محوریت واحدهای روابط عمومی، آموزش، اداری، بحث تخصصی محیط طبیعی و ستاد اداره کل محیط زیست بر عهده بانوان است.

یوسف پور با بیان اینکه بانوان در حفاظت محیط زیست نقش برجسته و پررنگ‌تری دارند گفت: در این اداره درصد بانوانی که پست مدیریتی دارند نسبت به آقایان بیشتر است و با همین نگاه می‌توان به این نتیجه دست یافت که خروجی عملکرد اداره کل نسبت به گذشته بهتر بوده است.

به گزارش «جهانبین نیوز»، در پروژه‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از قبیل سازمان ملل، بانک جهانی، فائو و... نقش قاطع زنان را در روندهای اجرا و تصمیم گیری نشان می‌دهد.

به ویژه در کشورهای در حال توسعه که زنان بیشترین تماس مستقیم با محیط زیست رادارند، برنامه‌های حفاظت از محیط زیست آنها را به عنوان گروه‌های هدف در نظر گرفته و موفقیت این برنامه‌ها را با وجود موانع زیاد، تابعی از مشارکت زنان می‌داند.

بر اساس نتایج پژوهش‌ها: «زنان همواره ارتباط بیشتری با محیط زیست و طبیعت داشته‌اند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم از آن بهره‌مند می‌شوند».

انتهای خبر/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۳۶:۳۲

31 Dec 2023