۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۵۶۰۹۹
در راستای رویکرد ترجمان دانش صورت گرفت؛

بررسی ۱۰ درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

۱۰ درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در راستای رویکرد ترجمان دانش مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی ۱۰ درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
به گزارش جهانبین نیوز، نشست خبری با عنوان ۱۰ درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در راستای رویکرد ترجمان دانش ظهر یکشنبه در معاونت پژوهش این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست چهار طرح پژوهشی و پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری از دانشکده‌های پرستاری و مامایی و دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد.

این طرح‌ها شامل بررسی تأثیر آموزش فرزندآوری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارزش فرزند و قصد رفتار زوجین بدون فرزند در شهر شهرکرد سال ۱۴۰۱، بررسی ارتباط سواد سلامت و رفتارهای غربالگری سرطان‌ها در سالمندان شهرکرد، شناسایی الگوهای فرسودگی دیابت و ارتباط آن با پریشانی و افسردگی دیابت در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ و تعیین شیوع کمر درد و شناسایی عوامل مرتبط با آن در حرفه‌های کوچک شهرستان شهرکرد هستند.

طرح تعیین شیوع کمر درد و شناسایی عوامل مرتبط با آن در حرفه‌های کوچک شهرستان شهرکرد توسط دکتر سعید یزدانی راد مطرح شد و با هدف تعیین شیوع کمر درد و شناسایی عوامل آن در حرفه‌هایی چون قالیبافی، تعمیرکاری، جوشکاری، فروشندگی و کشاورزی انجام شد، بر اساس این طرح بالاترین نرخ شیوع کمردرد به ترتیب مربوط به مشاغل
قالیبافی و جوشکاری عنوان شده است.

طرح دیگر شناسایی الگوهای فرسودگی دیابت و ارتباط آن با پریشانی و افسردگی دیابت در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ بود که از سوی دکتر کبری نوریان مطرح شد، در این طرح آمده است که افراد مبتلا به دیابت چالش‌های روان‌شناختی پیچیده‌ای مانند افسردگی، فرسودگی و پریشانی را تجربه می‌کنند.

تعامل ابعاد فرسودگی با یکدیگر الگوهای مختلف فرسودگی دیابت را ایجاد می‌کنند، فرسودگی دیابت برخی شباهت‌ها و تفاوت‌ها با افسردگی و پریشانی دیابت دارد، در این مطالعه تأثیر متقابل بین الگوهای مختلف فرسودگی، پریشانی دیابت و علائم افسردگی بررسی شده است.

بررسی ارتباط سواد سلامت و رفتارهای غربالگری سرطان‌ها در سالمندان شهرکرد، طرحی بود که توسط دکتر فروزان گنجی مطرح شد، مبنای این طرح اینگونه عنوان شده است که سواد سلامت توانایی افراد در به دست آوردن، تحلیل و تجزیه، درک و تجلیل داده‌های اولیه بهداشتی است که افراد برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل سلامت به آن نیاز دارند.

سطح سواد سلامت در همه افراد یکسان نیست و در گروه سالمندان، مهاجران، افراد بی‌سواد و دارای وضعیت اقتصادی پایین، سطح سواد سلامت کمتر است، با توجه به اهمیت سواد سلامت و کسب اطلاعات سودمند و از طرفی انجام رفتارهای غربالگری در سالمندان، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سواد سلامت و انجام رفتارهای غربالگری سرطان‌ها در سالمندان شهرکرد انجام شده است.

و در نهایت طرح آخر با عنوان بررسی تأثیر آموزش فرزندآوری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارزش فرزند و قصد رفتار زوجین بدون فرزند در شهر شهرکرد سال ۱۴۰۱ توسط دکتر زیبا رئیسی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

پیام اصلی این طرح این است که خانواده از نهادهای مهم اجتماعی است

و فرزندآوری از کارکردهای مهم خانواده است؛ به طوری که باروری مهم‌ترین عامل تغییر در ساخت جمعیت شناخته شده و مطالعات مربوط به باروری و عوامل مرتبط با آن جایگاه ویژه‌ای در مطالعات جمعیت شناختی به خود اختصاص می‌دهند.

با توجه به سیاست‌های جمعیتی کشور به نظر می‌رسد اجرای مداخلات در خصوص فرزندآوری می‌تواند در تصمیم‌گیری آگاهانه خانواده‌ها برای فرزندآوری مؤثر باشد.

انتهای خبر/۱۰۳۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۶:۰۷:۰۰

24 Dec 2023