۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۵۶۰۶۳
در میزگرد جهانبین نیوز مطرح شد؛

معضل پسماند دغدغه‌ای که اولویت نیست

معضل پسماند یکی از دغدغه‌های مهم در استان چهارمحال و بختیاری است که تا کنون برای حل این معضل چاره‌ای اندیشیده نشده و متاسفانه جزء اولویت مسئولین نیست.
معضل پسماند دغدغه‌ای که اولویت نیست

به گزارش «جهانبین‌نیوز»، اگر چند روز فقط چند روز شهرداری از جمع‌آوري زباله‌هاي شهری سر باز زند چه اتفاقي مي‌افتد؟ جواب مشخص است ديگر ادامه زندگي در آن شهر غيرممكن می‌شود.

زباله‌هايی كه هر روز توسط ميليون‌ها خانواده توليد می‌شوند و گريزی هم از توليد آنها نيست و متاسفانه فرهنگ مصرف‌گرايی و اسراف نيز بر شدت آن افزوده است.

اما شهرداری اين زباله‌ها را در مكانی در دل طبيعت دفن می‌كند.

در همین راستا «جهانبین‌نیوز»، میزگردی تحت عنوان مدیریت پسماند در شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری با حضور اعضا شورای شهرستان‌ها در پایگاه خبری جهانبین نیوز تشکیل شد.

نبود سایت مناسب دفن زباله در شهرستان کوهرنگ

وحید حبیبی رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ در این میزگرد در خصوص استقرار کارخانه مدیریت پسماند در شهرستان‌های اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان، خاطرنشان کرد: شهرستان کوهرنگ دارای سه شهر نوپاست که در مدیریت خدمات شهری خصوصاً مدیریت پسماند دارای مشکلاتی است.

وی گفت: نبود سایت مناسب دفن زباله منجربه آلودگی مراتع، آلودگی اراضی زراعی و باغی، ورود پساب و شیرابه به منابع آب‌های زیرزمینی گردیده است و پلاستیک‌های خشک در محیط پراکنده شده و چهره مناطق شهرستان کوهرنگ را زشت کرده است.

حبیبی تاکید کرد: معمولاً سایت‌های دفن زباله در شهرستان در فصل زمستان قابل دسترسی نیست و امکان تردد بدلیل عدم آسفالت وجود ندارد..

وی افزود: نیاز است تجهیزات بروز و تعداد ماشین آلات حمل زباله در شهرداری‌ها افزایش یابد بطور مثال بخش صمصامی با این وسعت و تعداد روستا فقط یک ماشین حمل زباله دارد.

حبیبی با اشاره به اینکه عوامل طبیعی، استقرار عشایر، رودخانه‌ها و سکونت گاه‌های شهری و روستایی، مسائل اجتماعی و فرهنگی و دیگر موارد زیست محیطی باعث شده که ما نتوانیم سایت دفن زباله صحیح داشته باشیم، یادآور شد: تفکیک زباله از مبدأ و مدیریت پسماند با آموزش و فرهنگ سازی گاهاً قابل کنترل است و ۶۰ درصد مشکلات را حل می‌کند. وی با اشاره به اینکه امروزه مهم‌ترین و ضروری‌ترین محور توسعه پایدار، مدیریت پسماند بدلیل تأثیر در محیط زیست می‌باشد، گفت: برنامه ریزی ها ی امروزی جوابگوی نیازها نیست و باید مسائل بررسی و از تجربیات سایر کشورها استفاده شود.

حبیبی گفت: در کشورهای توسعه نیافته مدیریت پسماند ناکارآمد بوده و زباله‌ها بیشتر در طبیعت رها می‌شوند اما کشورهای در حال توسعه مکان مهندسی دارند و برای ۸۰ درصد زباله‌ها بازیافت صورت می‌پذیرد و زباله‌های عفونی سوزانده می‌شود و در کشورهای توسعه یافته مشارکت مردم در بالاترین درجه قرار دارد و علیرغم اینکه سرانه تولید زباله در این کشورها بالاست ولی مدیریت پسماند مطلوب دارند.

وی با اشاره به چالش‌های مدیریت پسماند یاد آور شد: عدم همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها در آموزش به مردم، عدم همکاری دستگاه‌ها، محدودیت‌های مالی، عدم شناسایی مزایای زیست محیطی برای مردم و عدم توجه دستگاه‌های متولی به وظایف و تکالیف قانونی خود از مهم‌ترین چالش هاست.

حبیبی مهم‌ترین راهکارهای مدیریت پسماند را کاهش تولید زباله و کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف، تفکیک زباله از مبدا، همکاری آموزش و پرورش در زمینه آموزش به دانش آموزان و استفاده از روش‌های علمی برای مدیریت پسماند مطرح کرد.

محیط زیست آلوده شود به راحتی درمان شدنی نیست

حسین یدالهی رئیس شورای اسلامی شهرستان کیار در ادامه این میزگرد تصریح کرد: وظیفه ذاتی شوراها مطالبه گری است.

وی افزود: لزوم احداث کارخانه پسماند بارها رسانه‌ای شده و مورد اهمیت قرار گرفته ولی رسیدگی نشده است.
یدالهی گفت: شهرستان کیار بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، با توجه به سرانه تولید زباله هر نفر بین ۶۰۰ الی ۸۰۰ گرم در روز، روزانه حدود ۳۰ الی ۴۰ تن زباله در سطح شهرستان تولید می‌شود که متأسفانه جایگاه‌های دفن، فاقد اصول بهداشتی می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان کیار ایجاد سامانه جامع برای مدیریت پسماند از ضروریات است، تاکید کرد: روستای خراجی، شهر گهرو و روستای قلعه ممکا بعنوان محل پیشنهادی در نظر گرفته شده اما مشکلات اجتماعی مانع از ادامه کار شده است و امیدواریم با همکاری سازمان‌های ذیربط سایت مدیریت پسماند قلعه ممکا بتواند مجوزهای لازم را اخذ کند.

یدالهی یادآور شد: ما همیشه عادت داریم به فکر درمان باشیم و کمتر به پیشگیری اهمیت می‌دهیم، اما محیط زیست اگر آلوده شد به راحتی درمان شدنی نیست و اگر بخواهیم از وضع فعلی دور شویم، می‌بایست با آموزش همگانی و فرهنگ سازی موضوع تفکیک زباله از مبدا را با اهمیت بیشتری پیگیری کنیم.

یدالهی تاکید کرد: تولید زباله کمتر راهکار است اما راه چاره نیست و مدیریت پسماند بصورت علمی و اصولی باید در دستور کار قرار گیرد.

برای کاهش زباله باید فرهنگ سازی صورت گیرد

شاهین ولدان رئیس شورای اسلامی شهرستان اردل در ادامه این میزگرد تصریح کرد: شهرستان اردل بدلیل توپوگرافی کوهستانی و شیب منطقه، مکان مناسب برای دفن زباله ندارد.

وی گفت: ضروری است در جلسات بعدی از دادستان‌های شهرستان‌ها و همچنین مدیران کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی که از اعضای کمیته مکان یاب می‌باشند دعوت گردد تا مکان‌های استاندارد و مورد تأیید برای دفن زباله مورد بررسی قرار گیرد

ولدان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله، گفت: ضروری است شهرداری‌ها هزینه کنند و سطل‌های مخصوص یا پلاستیک جهت تفکیک زباله‌ها به مردم بدهند تا بخشی از مشکلات رفع شود.

وی تصریح کرد: مکان اصولی برای دفن زباله برای هر شهرستان انتخاب شود و از تجربیات استان‌های دیگر در زمینه مدیریت پسماند استفاده تا سلامتی مردم مورد تهدید قرار نگیرد.

ولدان گفت: منابع آبی در برخی مناطق شهرستان اردل از جمله شهر سرخون دچار آلودگی نفتی شده اند و اگر آلودگی ناشی از شیرابه‌های زباله‌ها نیز اضافه شود، شرایط سخت‌تر می‌شود.

نبی الله خسروی رئیس شورای اسلامی بخش باباحیدر در ادامه این میزگرد تصریح کرد: اهم مشکلات بخش‌های شهرستان فارسان نبود وسایل نقلیه برای حمل زباله شهرداری‌ها و دهیاری هاست.

وی گفت: آلوده شدن سفره آب‌های زیر زمینی، آمار روبه رشد سرطان، صعب العبور بودن راه‌ها جهت حمل و تخلیه زباله در مکان‌های در نظر گرفته شده، آلودگی هوا و تأثیر گازهای گلخانه‌ای از مهم‌ترین چالش هاست و نابودی شهرها، روستاها و محیط زیست را تهدید می‌کند.

خسروی تعیین جایگاه مناسب جهت ایجاد کارخانه بازیافت، اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی جهت تفکیک زباله از مبدا را مهم‌ترین راهکارهای مدیریت پسماند عنوان و تاکید کرد: بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته، استفاده از طرح‌های پژوهشی، بازیافت زباله جهت ایجاد اشتغال و تولید کود کمپوست و درآمد برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید در دستور کار قرار گیرد تا کاهش بیماری‌های عفونی و آلودگی آب و خاک را شاهد باشیم

آلودگی‌های زیست محیطی تضمین سلامتی مردم می‌شود

محسن خدادادی منش رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در ادامه این میزگرد، خاطرنشان کرد: شهرستان کوهرنگ در فصول بهار و تابستان با احتساب جمعیت عشایری بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که روزانه حدود ۵۰ تن زباله در روز تولید می‌شود و در صورت عدم مدیریت صحیح پسماند سلامتی مردم تهدید و مشکلات فراوانی از نظر زیست محیطی گریبانگیر شهرستان و استان می‌گردد

وی افزود: کارخانه پسماندی در قطب صنعتی دشت زری بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ توسط یک شخص سرمایه گذار مهیا گردیده و دستگاه‌های لازم را خریداری نموده و در صورت رفع مشکل آب این واحد صنعتی، به بهره برداری رسیده و با ظرفیت ۳۵ تن در روز شروع بکار می‌نماید لذا از مسئولین امر انتظار می‌رود مساعدت و همکاری لازم جهت راه اندازی واحد مذکور را معمول نمایند
خدادادی منش تصریح کرد: راه اندازی صنعت مدیریت پسماند علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغال زایی منجر به رفع آلودگی محیط زیست نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های مسئول حفظ محیط زیست و مناطق گردشگری با چاپ و نشر بروشور در راستای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی پسماند اقدام نمایند و مزایای تفکیک زباله تر و خشک را به مردم ارائه و کمک حال دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشند.

خدادادی منش با اشاره به محدودیت مکان‌های فعلی دفن زباله، تاکید کرد: ضروری است با افزایش تجهیزات و ماشین آلات دهیاری‌ها حمل زباله از روستاها مدیریت شود تا سلامتی مردم به خطر نیوفتد.

سروش ظفریان رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان اردل در ادامه این میزگرد خاطرنشان کرد: جمعیت شهرستان طبق آمار سال ۱۳۹۵ برابر با ۶۸۷۱۴ نفر ثبت گردیده و سرانه‌ای که دولت جهت حمل زباله برای دهیاری‌های شهرستان اردل در نظر گرفته ناچیز است و دهیاری‌ها مجبور به جذب مشارکت مردمی هستند که متأسفانه بنابر دلایلی مشارکت مالی مردمی کمتر از ۳۰ درصد است و جوابگو نیست.

وی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی شهرستان اردل ۳ مکان دفن زباله وجود دارد، گفت: به خاطر شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منطقه حق می‌دهیم که تعداد مکان دفن زباله محدود باشد اما مشکل کمبود ماشین آلات حمل زباله باید مرتفع گردد.

ظفریان تصریح کرد: در شهرستان اردل به ازای هر ۸ روستا یک ماشین حمل زباله وجود دارد که این کمبود تجهیزات کار دهیاری‌ها را سخت کرده است.

وی تاکید کرد: ضروری است که راهکار اساسی و اصولی برای تفکیک زباله از مبدا ومدیریت پسماند ارائه شود.

مدیریت معضلات ناشی از دفن غیر اصولی پسماند در شهرها و روستاها در دستور کار قرار گیرد

سید احمد هاشمی نماینده شهرستان فارسان در ادامه این میزگرد، اظهار کرد: برگزاری جلسات بمنظور مدیریت مشکلات و معضلات مرتبط با پسماند در شهرها و روستاها با حضور مسئولین ذیربط بسیار راهگشاست.

وی با اشاره به لزوم مدیریت معضلات ناشی از دفن غیر اصولی پسماند در شهرها و روستاها، تصریح کرد: امیداست با اتخاذ تدابیر لازم توسط مدیران دستگاه‌ها و استفاده از همکاری شوراها، مدیریت پسماند چهار شهرستان اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان به نتیجه رسیده و سلامتی و امنیت محیط زیست مردم تضمین گردد.

کارخانه پسماند در دشت زرین شهرستان کوهرنگ تعیین تکلیف شود

سید ابوالفضل موسوی معاون دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در ادامه این میزگرد تصریح کرد: مشکلات اجتماعی در استقرار کارخانه پسماند در کارگروه مدیریت پسماند با حضور دادستان و نماینده سازمان بازرسی قابل حل خواهد بود، معضل نبود قانون جهت ثبت شرکت تعاونی بدین منظور متشکل از شهرداری‌ها از طریق مکاتباتی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در حال پیگیری می‌باشد.

وی افزود: پیشنهاد می‌گردد کارخانه پسماند در دشت زرین شهرستان کوهرنگ تعیین تکلیف شود و نسبت به ساماندهی زباله شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ اقدام شود.

موسوی با اشاره به اینکه فرمانداران رئیس کمیته مکان یاب شهرستان‌ها می‌باشند، گفت: بهتر است فرمانداران محل پیشنهادی برای کارخانه پسماند را اعلام و سپس کارشناسی و جمع بندی صورت پذیرد و یک مکان متمرکز تعیین گردد.

به گزارش «جهانبین نیوز»، حفاظت از محیط زیست همواره از وظایف حکومت‌ها و دولت هاست و علاوه بر آن منابع طبیعی نیز اهمیت دوچندانی برای همه کشورها دارد، پسماندها و زباله‌ها از موادی هستند که می‌توانند آسیب‌های جدی را به محیط زیست و منابع طبیعی موجود وارد کنند، پسماندها و زباله‌ها را می‌توان در روش‌های مختلفی از بین برد و یا جهت استفاده دوباره بازیافت کرد، در این مطالعه سعی داریم تا با روش‌های مدیریت پسماند اطلاعات لازم را جهت مدیریت، جمع آوری و تفکیک پسماندهای مصرفی پیدا کنیم.


انتهای خبر/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۱۱:۴۶

21 Dec 2023