۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷
کد مطلب : ۵۶۰۲۲
آداب و رسوم سامانی‌ها در شب چله؛

از پخت آش «کشک کدو» تا «شب چیله‌ای آپایردیک گَلین»

مردم شهرستان سامان در شب چله هم‌زمان با سراسر کشور جشن گرفته و این شب را با شادی و سرور به صبح می‌رسانند.
از پخت آش «کشک کدو» تا «شب چیله‌ای آپایردیک گَلین»
به گزارش «جهانبین نیوز»، شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشینه‌ی قدیم ایران به یادگار مانده. این شب از تمام شب‌های سال بلندتر است و اجداد ما هر سال آن را جشن می‌گرفته‌اند.
 
شب یلدا در واقع از زمان غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر شروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی به پایان می‌رسد.
 
چندین هزار سال است که مردم ایران با جمع شدن در خانه برزگ‌ترهای فامیل، حافظ‌خوانی، خوردن آجیل و میوه‌های مخصوص این شب، آداب و رسوم خاص آن را به جای می‌آورند.
 
مراسم‌هایی که در یلدای هر شهر برگزار می‌شود متفاوت است و آیین هر شهر با شهری دیگر فرق دارد و مردم همه ساله با برگزاری آن، این آیین کهن را زنده نگه داشته‌اند.
 
 شهرستان سامان هم از این قاعده مستثنی نیست و مردم این شهرستان هم همزمان با سراسر کشور این شب را با جشن و سرور به صبح می‌رسانند.
 
 یکی از آداب و رسوم مردم شهرستان سامان در برپایی جشن شب یلدا پخت آش کشک کدو است که از قدیم‌الایام مرسوم بوده، بدین صورت که خانواده‌ها در منزل بزرگ‌ترهای خانواده دور هم جمع می‌شوند و از این آش که توسط میزبان پخت شده تناول می‌کنند.
 
دیگر رسومات این شب در شهرستان سامان می‌توان به شاهنامه‌خوانی و گرفتن فال حافظ اشاره کرد، همچنین قصه‌گویی و خاطره‌گویی توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که یلدا را برای خانواده ها دلپذیرتر می‌کند، نیز در بین سامانی‌ها رواج دارد.
 
«شب چیله‌ای آپایردیک گلن» مراسمی است که سامانی‌ها در آن اقدام به تهیه هدایه به همراه آش کشک، آجیل و میوه و خوراکی‌های شب یلدا برای نوعروس‌های خانواده سنت می‌کنند و مردم سامان در شب چله به آن توجه ویژه دارند.
 
آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی و میوه‌های گوناگونی که درشب یلدا تناول می‌شود همه جنبه نمادین دارند و نشانه‌های برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
 
در گذشته  مرسوم بود برای گرم کردن خانه از کرسي استفاده می‌کردند، کرسي با استفاده از چوب یا زغال سرخ شده که درون ظرفی به نام منقل قرار داده می‌شد گرمابخش خانه‌ها بود.
 
مرسوم بود که بر روي کرسی را با لحاف بزرگي به نام لحاف کرسی مي‌پوشاندند، در شب یلدا، سيني بزرگ مسي که به آن مجمع مي‌گويند را روي کرسي مي‌گذاشتند و انواع تنقلات مثل، بادام، گردو، کشمش، سنجد و... که عمدتا تولیدات باغی خود مردمان سامان در تابستان بود روی آن قرار می‌دادند.
 
 البته این آداب و رسوم سالیان سال جایگاه خود را در بین مردم سامان حفظ کرده است و مردم این آیین را سینه به سینه از پدر و مادرهای خود دریافت کرده و اجرا می‌کنند.
 
 اما از همه این آداب و رسوم که بگذریم همه این‌ مناسبت‌ها بهانه ایست تا اقوام و خویشان مدتی حتی اندک را دور هم به شادی بگذرانند و دیدار تازه کنند، به این ترتیب صله رحم که بسیار در اسلام مورد تاکید قرار دارد نیز انجام می‌شود.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۳۹:۰۷

21 Dec 2023