۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۲
کد مطلب : ۵۵۹۶۰
رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ:

مدیریت پسماند در کوهرنگ ضعیف است

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ گفت: شهرستان کوهرنگ در مدیریت خدمات شهری خصوصاً مدیریت پسماند دارای مشکلاتی است.
مدیریت پسماند در کوهرنگ ضعیف است
 وحید حبیبی در گفتگو با خبرنگار«جهانبین نیوز»، اظهار کرد: شهرستان کوهرنگ دارای سه شهر نوپاست که در مدیریت خدمات شهری خصوصاً مدیریت پسماند دارای مشکلاتی است.

وی گفت: نبود سایت مناسب دفن زباله منجربه آلودگی مراتع، آلودگی اراضی زراعی و باغی، ورود پساب و شیرابه به منابع آب‌های زیرزمینی گردیده است و پلاستیک‌های خشک در محیط پراکنده شده و چهره مناطق شهرستان کوهرنگ را زشت کرده است.

حبیبی تاکید کرد: معمولاً سایت‌های دفن زباله در شهرستان در فصل زمستان قابل دسترسی نیست و امکان تردد بدلیل عدم آسفالت مشکل هست.

وی افزود: نیاز است تجهیزات بروز و تعداد ماشین آلات حمل زباله در شهرداری‌ها افزایش یابد بطور مثال بخش صمصامی با این وسعت و تعداد روستا فقط یک ماشین حمل زباله دارد.

حبیبی با اشاره به اینکه عوامل طبیعی، استقرار عشایر، رودخانه‌ها و سکونت گاه‌های شهری و روستایی، مسائل اجتماعی و فرهنگی و دیگر موارد زیست محیطی باعث شده که ما نتوانیم سایت دفن زباله صحیح داشته باشیم، یادآور شد: تفکیک زباله از مبدأ و مدیریت پسماند با آموزش و فرهنگ سازی گاهاً قابل کنترل است و ۶۰ درصد مشکلات را حل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه مهم‌ترین و ضروری‌ترین محور توسعه پایدار، مدیریت پسماند بدلیل تاثیر در محیط زیست می‌باشد، گفت: برنامه ریزی ها ی امروزی جوابگوی نیازها نیست و باید مسائل بررسی و از تجربیات سایر کشورها استفاده گردد.

حبیبی گفت: در کشورهای توسعه نیافته مدیریت پسماند ناکارآمد بوده و زباله‌ها بیشتر در طبیعت رها می‌شوند اما کشورهای در حال توسعه مکان مهندسی دارند و برای ۸۰ درصد زباله‌ها بازیافت صورت می‌پذیرد و زباله‌های عفونی سوزانده می‌شود و در کشورهای توسعه یافته مشارکت مردم در بالاترین درجه قرار دارد و علیرغم اینکه سرانه تولید زباله در این کشورها بالاست ولی مدیریت پسماند مطلوب دارند.

وی با اشاره به چالش‌های مدیریت پسماند یاد آور شد: عدم همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها در آموزش به مردم، عدم همکاری دستگاه‌ها، محدودیت‌های مالی، عدم شناسایی مزایای زیست محیطی برای مردم و عدم توجه دستگاه‌های متولی به وظایف و تکالیف قانونی خود از مهم‌ترین چالش هاست.

حبیبی مهم‌ترین راهکارهای مدیریت پسماند را کاهش تولید زباله و کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف، تفکیک زباله از مبدا، همکاری آموزش و پرورش در زمینه آموزش به دانش آموزان و استفاده از روش‌های علمی برای مدیریت پسماند مطرح کرد.

انتهای خبر/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۰۸:۳۸:۱۷

12 Dec 2023