۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۵۹۴۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

نوجوانی دوره‌ای حساس با فراز و نشیب‌های بسیار

نوجوانی دوره‌ای بسیار حساس و مهم در تربیت فرزندان برای والدین است که تاثیر مستقیم بر داشتن جامعه‌ای سالم و نسلی پویا دارد.
نوجوانی دوره‌ای حساس با فراز و نشیب‌های بسیار
به گزارش «جهانبین نیوز»، این موضوع که شخصیت افراد در سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد بر کسی پوشیده نیست و از همین رو است که می‌توان این دوره را دوره‌ای بسیار حساس و مهم در تربیت فرزندان برای والدین دانست.

عدم آگاهی والدین در برخورد با نوجوانان خود می‌تواند آینده فرزندان را با مشکل مواجه سازد و اعتیاد به مواد مخدر، گوشه‌گیری، خجالتی بودن و...  می‌تواند نتیجه تحقیر و توهینی باشد که والدین در گذشته با فرزندان خود داشته‌اند.

اختلاف سنی و عدم آموزش والدین رفتار با نوجوانان را دشوار کرده است

نازنین احمدی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: یک دختر و یک پسر نوجوان دارم.

وی با بیان اینکه این دوره بسیار حساس است و رفتار با نوجوانان دشوار افزود: اختلاف سنی پدر و مادرها و عدم آموزش مناسب برای آن‌ها سبب شده تا درگیری والدین با فرزندان در این سن افزایش یابد.

این بانوی شهرکردی ادامه داد: لازم است برای والدین آموزش‌های لازم ارائه شود چراکه پدر و مادرها نگرانی بسیاری در این زمینه دارند و نمی‌توانند آنگونه که باید از پس فرزندان خود برآیند.

پرخاشگری در پسران نوجوانان، فیزیکی و در دختران کلامی است

پروین صفوی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: پرخاشگری به‌طور کلی می‌تواند به دو صورت کلامی و لفظی که به‌صورت فریاد زدن و به کار بردن عبارات نامناسب است و پرخاشگری فیزیکی که به‌صورت پرتاب وسایل و آسیب رساندن به دیگر باشد، نمایان شود.

وی تصریح کرد: پرخاشگری نوعی رفتار است، اما آنچه زیربنای پرخاشگری است، تحریک‌پذیر بودن کودک بوده که ممکن است باعث خشم کودک شود، این تحریک‌پذیری در دوره نوجوانی تا حدودی طبیعی است.

روانشناس کودک و نوجوان یادآور شد: نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات فیزیکی یک سری ویژگی پیدا می‌کنند که شامل تحریک‌پذیری و زودرنجی هم می‌شود و این در مواردی به‌صورت پرخاشگری نمود می‌یابد.

صفوی عنوان داشت: حدود 75 درصد نوجوانان در این دوره سازگاری موفقی با تغییرات جسمی، عاطفی  و روانی خود دارند و عملکرد آن‌ها تداوم عملکرد قبلی است و بدون بحران خاصی این دوره را پشت سر می‌گذارند، اما حدود 20 درصد نوجوانان ممکن است سوءتطبیق با این دوره پیدا کنند و افت عزت نفس، نفرت از خود، مصرف مواد مخدر، اختلالات خلقی و روانی در آن‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: به‌طور کلی سازگاری دوره نوجوانی در تداوم عملکرد روانی قبلی است یعنی کودکانی که از نظر روان‌پزشکی در سال‌های قبل مختل بودند احتمال اینکه در دوره نوجوانی دچار مشکلات عمده‌ای شوند و اختلالات روان‌پزشکی مانند پرخاشگری شدید یا مصرف مواد مخدر و... پیدا کنند، بیشتر است.

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: پرخاشگری در پسران شدت بیشتری دارد و در دختران بیشتر به‌صورت کلامی یا غیرمستقیم است اما در پسرها پرخاشگری‌ها فیزیکی می‌باشد.

برخورد دستوری، نصیحتی، مقایسه‌ای، تحقیری و سرزنشی در نوجوانی ممنوع

صفوی خاطرنشان کرد: تشخیص مرز بین رفتارهای نوجوانی و اختلالات این دوران اهمیت بالایی دارد، در بسیاری از مواقع والدین رفتارهای طبیعی نوجوانان را به‌عنوان اختلال قلمداد می‌کنند و برخورد نامناسبی با آن داشته باشند و یا برعکس.

وی گفت: اگر اختلالی در عملکرد نوجوان مانند افت شدید تحصیلی، عدم ارتباط‌گیری با همسالان، ایجاد مسائلی در مدرسه برای نوجوان نشان از آن دارد که والدین باید به متخصص مراجعه کند.

این روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد: در دوره نوجوانی نگاه از بالا به پایین یا برخورد دستوری، نصیحتی، مقایسه‌ای، تحقیری و سرزنشی با نوجوانان فقط منجر به تخریب رابطه آن‌ها با فرزندان می‌شود و به این ترتیب پدر و مادر دیگر نمی‌توانند ارتباط خود را با نوجوان ادامه دهند.

صفوی افزود: باید نوجوان محترم شناخته شود و این احترام در ارتباط کلامی باید با نوجاون حفظ شود.

به گزارش «جهانبین نیوز»، آموزش والدین درخصوص رفتار درست با فرزندان در دوران نوجوانی می‌تواند تا حد بسیار زیادی اختلاف بین‌ نسل‌ها را از بین ببرد ودر تربیت نسلی سالم و جامعه‌ای عاری از آسیب‌های اجتماعی کمک‌کننده باشد.

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۰۷:۱۰:۲۰

11 Dec 2023