۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
کد مطلب : ۵۵۹۰۷
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

پایه‌های پل زمانخان در آستانه ریزش، مرمت اضطراری نسخه میراث فرهنگی

با وجود اینکه سرما علت آسیب به پایه‌های پل زمانخان عنوان شده متاسفانه با آغاز مجدد فصل سرما همچنان اقدامی صورت نگرفته و مسئولان به دنبال مرمت اضطراری آن هستند.
پایه‌های پل زمانخان در آستانه ریزش، مرمت اضطراری نسخه میراث فرهنگی
به گزارش «جهانبین نیوز»، پل زمانخان ازجمله شاهکارهای معماری دوران صفوی است که در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است.
 
این پل به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نَفَر از خاندان ایل بیگی ایلات ترک‌زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه سامان می‌رسید و در روستای ایلبیگی سکنی می‌کنند، بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شد و ويژگی مهم آن تراشيدن صخره‌های سنگی جهت هدايت آب از مسير فعلی می‌باشد، تاق آن با آجر ساخته شده و يكی از زيباترين فضاهای گـردشگري شهرستـان سامــان است.
 
پل زمانخان برای نخستین بار در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفویان و بار دوم در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه «چم‌عالی» به‌طور کامل تعمیر و مرمت شد، استحکام این پل با احداث دیوار سنگی در طرفین آن، دوچندان شد.

در ادوار گذشته ایلات و عشایر قشقایی و بختیاری از روی آن آمد و شد می‌کردند و امروزه این پل بیشتر جنبه گردشگری دارد و این منطقه به سبب قرار گرفتن پلی تاریخی بر روی رودخانه زاینده‌رود و سرسبزی همواره از سوی گردشگران به‌عنوان مقصدی برای سفر بر گزیده می‌شود و همه ساله در تعطیلات نوروز و تابستان شاهد حضور خیل عظیمی از گردشگران در این منطقه هستیم.
 
متاسفانه از سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی‌بر تخریب و آسیب به پایه‌های پل زمانخان به گوش می‌رسد و این موضوع نگرانی بسیاری از مردم را به دنبال داشته است.

مهم‌ترین علت این نگرانی آن است که پایه‌های سنگی این پل دچار مشکل شده است.
 
مسئولان استانی قبل از آسیب جدی، مرمت پل زمانخان را آغاز کنند

گنجعلی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: شهرستان سامان جزء قطب‌های ویژه گردشگری در این استان است و یکی از بناهای ارزشمند در این شهرستان پل تاریخی زمانخان است.
 
وی تصریح کرد: پل زمانخان به لحاظ قدمت و تاثیری که بر گردشگری دارد هم در سطح شهرستان و هم در استان دارای اهمیت بالایی است.
 
فرماندار شهرستان سامان ادامه داد: پایه‌های این پل سال گذشته به دلیل بارش‌های زیاد و برودت شدید هوا دچار شکستگی شد.
 
گنجعلی اضافه کرد: پیگیری‌های بسیاری از سوی شهرستان انجام شد و مسئولان مربوطه در استان بازدیدهایی داشتند، مطالعات این طرح از سال گذشته در سطح شهرستان آغاز شد و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای مرمت آن بر اساس یافته‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته است.
 
وی بیان داشت: در یکی دو هفته گذشته چندین جلسه در سطح شهرستان سامان برگزار شد و پیمانکاری که بنا است این بنای تاریخی را مرمت کند در سطح شهرستان از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب شده است.
 
فرماندار شهرستان سامان ادامه داد: ظرف روزهای آینده مرمت پل زمانخان آغاز می‌شود.
 
گنجعلی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده مسافران و گردشگران از محیط پل زمانخان در طول انجام اقدامات مرمتی صورت گرفته و مشکلی در این زمینه نداریم.
 
وی یادآور شد: از مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست داریم نظارت جدی بر موضوع مرمت داشته باشند تا از خسارت و آسیب بیشتر به پل جلوگیری شود.

مرمت اضطراری پل زمانخان به زودی آغاز می‌شود
 
علیرضا جیلان در گفتگو با «جهانبین نیوز»، با اشاره به اینکه پل زمانخان ویژگی خاصی را در کشور و استان دارد اظهار کرد: این پل آئینه‌ای تمام‌نما از گردشگری و میراثی در چهارمحال و بختیاری دارد.
 
 وی ادامه داد: از سال 91 به بعد اشکالاتی برای پایه‌های پل و دیواره‌های آن رخ داد و سرمای شدید سال گذشته سبب فروریختگی در کنار پل رخ داد و ترک‌هایی نیز در پایه میانی پل دیده شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری افزود: در خصوص مرمت آثار باستانی تحقیق و پژوهش ضرورت دارد و باید از مواد و مصالح مناسب و روش‌های خاص استفاده می‌شود تا مجددا شاهد بروز اتفاقاتی برای این آثار نباشیم.
 
جیلان دانشگاه اصفهان را یکی از دانشگاه‌های معتبر در زمینه پژوهش در مرمت آثار تاریخی در کشور برای این منظور انتخاب شد و از چندین ماه گذشته تحقیق و پژوهش درخصوص سنگ مورد استفاده و سازه و سایر مسائل درحال انجام است.
 
وی ادامه داد: این پروسه کمی زمان‌بر شد و در راستای انجام مرمت اضطراری دوباره از اساتید دانشگاه اصفهان دعوت کردیم و نظریه مرمتی خود را ارائه دادند و پیمانکار درحال تجهیز کارگاه برای آغاز مرمت اضطراری است.
 
جیلان افزود: دانشگاه درحال انجام عکاسی پهبادی از محل مورد نظر برای شناسایی توپوگرافی منطقه است و هم‌زمان با مرمت کارهای مربوط به تحقیق و پژوهش هم درحال انجام است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که مرمت پل با حساسیت انجام شود و درحال حاضر به دنبال پایداری اضطراری هستیم و کار اصلی مرمت در آینده انجام می‌شود.
 
وی بیان داشت: ایران کشوری با آثار باستانی قوی است و این موضوع سبب می‌شود بتوانیم از اساتیدی که سابقه مرمت بالایی دارند بهره گرفته شده است.

جیلان یادآور شد: عمر پل زمانخان بالا است و بستر سنگی آن استحکام لازم را ندارد و ما باید تدابیر لازم را برای مرمت و بازسازی آن داشته باشند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: اقدامات برای حفظ و نگهداری صخره‌های اطراف پل هم درحال انجام است.
 
به گزارش «جهانبین نیوز»، بر اساس مصاحبه‌ای که محمدتقی گنجعلی، فرماندار سامان در اردیبهشت امسال با این رسانه داشت بیان کرد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی برای مرمت این پل درنظر گرفته شده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون هم از اعتبارات شهرستانی تخصیص یافته است.

وی همچنین بر اولویت تقویت پایه‌های پل در برنامه‌ها تاکید کرد و از دعوت از پیشکسوتان و کارشناسان کشوری برای نظردهی و ارائه طرح‌های ارائه شده و همچنین انتخاب بهترین و سریع‌ترین روش برای مرمت خبر داد، اما با وجود اینکه سرما علت آسیب به پایه‌های پل زمانخان عنوان شده متاسفانه با آغاز مجدد فصل سرما همچنان اقدامی صورت نگرفته و مسئولان به دنبال مرمت اضطراری آن هستند.

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۱۱:۲۹

7 Dec 2023