۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۵۵۷۸۰
رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری:

لزوم شناسایی و توجه به علایم گازگرفتگی

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است افراد علایم مربوط به گازگرفتگی را بشناسند و برای رفع آن تلاش کنند.
لزوم شناسایی و توجه به علایم گازگرفتگی
شمسی‌پور در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: با توجه به قرارگیری در فصل سرما استفاده از وسایل گرمازا مانند بخاری مسمومیت با مونواکسید کربن افزایش می‌یابد.
 
وی تصریح کرد: مونواکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که به قاتل بی‌صدا معروف است، وقتی این گاز وارد بدن می‌شود فرد هیچ احساسی ندارد و با افزایش انتشار آن در بدن علایم اولیه در وی ظاهر می‌شود، به این صورت که فرد دچار یک سردرد مبهم در قسمت جلوی سر می‌شود.
 
رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این سردرد کم کم تشدید می‌شود افزود: فرد به مرور دچار سرگیجه می‌شود و احتمال غش وجود دارد، حالت تهوع، استفراغ  و بدن‌درد هم از دیگر علایم در این مورد است.
 
شمسی‌پور یادآور شد: برخی علایم گازگرفتگی با آنفولانزا یکسان است و همین موضوع سبب می‌شود فرد در این زمینه دچار اشتباه شود اما تفاوت در این است که انسان در مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به‌طور ناگهانی دچار عوارض می‌شود و در این مورد تب وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه کم کم فرد حالت خواب‌آلودگی پیدا می‌کند و در صورت خوابیدن دیگر توانی برای بلند شدن ندارد که بتواند اقدامی برای بهبود انجام دهد و در همین حالت جان خود را از دست می‌‎دهد افزود: هموگلوبین در خون کار رساندن غذا و اکسیژن را به کلیه سلول‌های بدن بر عهده دارد، مونواکسید کربن 250 برابر بیشتر از اکسیژن میل ترکیبی با هموگلوبین را دارد.
 
رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری افزود: بنابراین وقتی مونواکسید کربن وارد بدن شد و به هموگلوبین متصل شد مانع از ترکیب اکسیژن و خون‌رسانی در بدن می‌شود به این ترتیب سلول‌های بدن از بین می‌روند و فرد به حالت رخوت درآمده و دچار خفگی سلولی می‌شود و از دنیا می‌رود.
 
شمسی‌پور اضافه کرد: افراد اگر از وسایل گرمازا استفاده می‌کنند باید حتما از دودکش‌های مناسب استفاده کنند و اگر از سال گذشته نصب کردند حتما با حضور در پشت بام دودکش‌ها را چک کنند و موانعی که راه لوله را بسته است بررسی شود.
 
وی تاکید کرد: باید توجه شود که موتورسیکلت و خودرو در پارکینگ در بسته روشن نباشد چراکه این گاز به شدت مسمومیت‌زا است و منجر به مرگ می‌شود.
 
رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: اگر شهروندان بتوانند هر سال دستگاه‌های گرمایشی خود را سرویس کنند ایمنی بالا می‌رود همچنین باید دریچه‌های هوا و گاز چک شوند و فرد به محض اینکه احساس سردرد داشت باید پنجره را باز کند و درصورت ایجاد تغییر در وضعیت فرد دچار گازگرفتگی شده است.
 
شمسی‌پور اضافه کرد: فضای سر بسته با سوزاندن ذغال یا چوب مسمومیت شدید ایجاد می‌کند و لازم است در این موارد توجه لازم شود.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۰۸:۵۵:۰۱

26 Nov 2023