۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۵۷۰۰
فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی تاکید کرد:

کبد چرب، بیماری خاموش اما کشنده

یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: کبد چرب بیماری بدون علائمی است که ممکن است منجر به مرگ انسان شود.
کبد چرب، بیماری خاموش اما کشنده
احسان زارع در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: کبد بزرگ‌ترین غده داخلی بدن است و مهم‌ترین نقش را در پاک‌سازی خونی که از دستگاه گوارش، جمع‌آوری می‌شود در ابتدا وارد کبد می‌شود و بعد از انجام سم‌زدایی‌ها وارد گردش خون و سپس قلب و سایر اعضا می‌شود.
 
وی تصریح کرد: علاوه‌براین کبد نقش ذخیره‌ای بالایی دارد و همین موضوع سبب بیماری آن می‌شود، زمانی که انسان مواد قندی و کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کند در کبد تبدیل به چربی شده که در زمان گرسنگی قابل استفاده است.
 
این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به اینکه زمانی که فرد روزه‌دار است و طولانی‌مدت غذایی مصرف نمی‌کند، کبد مواد غذایی ذخیره شده در بدن را تبدیل و در اختیار سلول‌های بدن قرار می‌دهد تا بدن کار خود را انجام دهد.

زارع بیان داشت: در بسیاری از موارد ممکن است بیماری کبد پیشرفت بسیاری داشته باشد و ما باید بدانیم هیچ فردی بیشتر از 10 دقیقه نمی‌تواند زنده بماند، اما بیماری آن بی‌سر و صدا است و تا زمانی که کبد دچار اختلال نشود متوجه نقش مهم آن نخواهیم شد.
 
وی با اشاره به اینکه بدن مواد غذایی مصرف شده توسط انسان را به اندازه مورد نیاز استفاده می‌کند و مازاد آن در کبد به چربی تبدیل می‌شود افزود: این تصور غلط در بین بسیاری از افراد رواج دارد که اگر چربی مصرف کنند دچار کبد چرب می‌شوند اما دشمن اصلی کبد فقط چربی نیست بلکه قندها، شیرینی‌ها و در کنار آن نان و برنج است.

زارع ادامه داد: کبد مواد غذایی خصوصا نان و برنج را جمع‌آوری و به‌عنوان چربی ذخیره می‌کند، این سلول‌های چربی‌ هستند که حالت تومور گرفته و در کبد ذخیره شده و آنقدر فشار وارد می‌کنند تا سلول‌های کبد را دچار خفگی کنند.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی افزود: ارتباط مستقیمی بین چاقی و چربی دور کمر و کبد چرب وجود دارد، اما افراد لاغر هم ممکن است دچار کبد چرب شوند و این به دلایل ارثی بوده و علت آن بالا بودن چربی خون فرد است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل و معضلاتی که باعث کبد چرب می‌شود دیابت است، اما خود کبد چرب هم ممکن است منجر به ابتلای فرد به دیابت می‌شود یادآور شد: اما کبد چرب اکثرا در افراد چاق و افرادی که اضافه وزن دارند بروز می‌کند.
 
زارع ادامه داد: فعالیت بدنی پایین نیز یکی از علل بروز کبد چرب در افراد می‌شود، یک ساعت ورزش در روز در تنظیم چربی کبد اهمیت بالایی دارد، چراکه سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و چربی‌ها مصرف می‌شود.
 
این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به اینکه اولین قدم در تشخیص کبد چرب، انجام سونوگرافی است، اما فیبرواسکن هم روشی جدید است که به تازگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این روش دقت بالاتری هم دارد و به زودی وارد این استان می‌شود بیان داشت: کبد چرب سه درجه مهم یک، دو و سه را دارد و درجه یک و دو معمولا بدون علامت است.
 
وی ادامه داد: درجه کبد چرب از طریق رادیولوژی و چربی و تغییر رنگی که در کبد دیده می‌شود تخمین زده می‌شود و تغییراتی نیز در آنزیم‌ها قابل مشاهده است.
 
زارع با اشاره به اینکه کبد چرب تا مراحل پیشرفته ممکن است علامتی نداشته باشد خاطرنشان کرد: کسالت، رخوت و سستی یکی از علائم مهم این بیماری است که خصوصا فرد بعد از خواب شبانه مناسب احساس شادی و از بین رفتن خستگی ندارد.
 
این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی وجود درد خفیف در قسمت راست و فوقانی شکم را از دیگر علائم کبد چرب عنوان و تاکید کرد: این درد عمدتا به‌صورت حالت سنگینی در کبد است و به دلیل افزایش سایز کبد به دلیل تجمع چربی است، همچنین در رنگ پوست خصوصا در چین‌های گردن، کشاله ران و زیر بغل حالت تیره‌ رنگ و سنباده‌ای پیدا می‌کند و این نشانه مقاومت به انسولین است.
 
وی اضافه کرد: زمانی که فرد زیاد غذا مصرف می‌کند انسولین ترشح می‌شود و به مرور زمان بدن به سطح‌های پایین انسولین کمتر واکنش نشان می‌دهد و نوعی مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود و فرد مستعد به ابتلا به دیابت می‌شود.
 
زارع گفت: در مراحل پیشرفته بیماری خواب‌آلودگی شدید، آب آوردن شکم و مشکلات دیگر بروز می‌کند، این نکته که در چند دهه آینده مهم‌ترین علت پیوند کبد در دنیا کبد چرب خواهد بود فاین در حالی است که درحال حاضر شایع‌ترین علت در ایران هپاتیت B است.
 
انتهای خبر/1026ج 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۲۲:۴۹

20 Nov 2023