۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
کد مطلب : ۵۵۶۱۷
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

ذبح دام در قصابی‌ها، سلامت مردم را نشانه می‌گیرد

طبق قانون، قصابی‌ها برای تامین گوشت مورد نیاز خود باید به نزدیک‌ترین کشتارگاه مراجعه کنند و ذبح دام در محل قصابی تخلف است اما این معضل سال‌ها است که در برخی از شهرهای چهارمحال و بختیاری ازجمله کاج و بارده و روستای تومانک دیده می‌شود و باعث بروز مشکلات فراوان شده است.
ذبح دام در قصابی‌ها، سلامت مردم را نشانه می‌گیرد
به گزارش«جهانبین نیوز»، شهر کاج در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، همچنین همسایگی این شهر با رودخانه بهشت‌آباد باعث شده تا منطقه‌ای توریستی نیز محسوب شود.

اما آنچه باعث شهرت شهر کاج شده واقع شدن این شهر در منطقه توریستی نیست، بلکه فروش گوشت قرمز است، دامی که خارج از ضوابط بهداشتی بیرون از کشتارگاه و درب قصابی ذبح می‌شود و این بهانه که قیمت گوشت ارزان‌تر از دیگر نقاط استان عرضه می‌شود افراد زیادی را به این شهر می‌کشاند.

به محض ورود به شهر کاج با صحنه‌های جالبی مواجه نمی‌شویم، قصابی‌هایی که کشتار مورد نیاز روزانه خود را همان جا درب قصابی انجام می‌دهند، علاوه بر اینکه باعث آلودگی زیست محیطی می‌شوند به لحاظ بهداشتی نیز تخلف محسوب می‌شود.

طبق قانون، قصابی‌ها برای تامین گوشت مورد نیاز خود باید به نزدیک‌ترین کشتارگاه مراجعه کنند و ذبح دام در محل قصابی تخلف است اما این معضل سال‌ها است که در برخی از شهرهای چهارمحال و بختیاری ازجمله کاج و بارده و روستای تومانک دیده می‌شود و باعث بروز مشکلات فراوان شده است.
 

راهکار قصابی‌های شهر کاج، احداث کشتارگاه در شهرستان اردل است

محسن کریمی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: متولی اصلی کشتارگاه‌ها دامپزشکی است.

وی افزود: در حال حاضر کشتارگاهی در شهر کاج وجود ندارد و همه قصابی‌های این شهر به صورت غیر مجاز در همان مکان قصابی اقدام به ذبح حیوان می‌کنند، فاضلاب این کشتار هم در چاه جاذب یا محیط شهری رها می‌شود.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اینجا شهرداری هم مسئولیت‌هایی دارد، باید ورود کند واجازه کشتار را ندهد، واحدهای قصابی طبق قانون تنها مجوز توزیع گوشت دارند اما اجازه ذبح ندارند.

کریمی عنوان کرد: اگر شهرداری کاج اجازه کشتار در محل قصابی و محیط شهری را ندهد، صاحبان این صنف می‌توانند برای تامین گوشت خود به نزدیک‌ترین کشتارگاه که همان کشتارگاه جونقان است مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: وجود برخی کم‌کاری‌ها از سوی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری و شهرداری شهر کاج باعث شده است تا وضعیت نامناسبی در شهر کاج به لحاظ بهداشتی قصابی‌های این شهر شاهد باشیم.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: موضوع قصابی‌های شهر کاج در کارگروه‌های بسیاری ازجمله سلامت و امنیت غذایی، کارگروه مخاطرات زیست محیطی و... مطرح شد.

کریمی بیان کرد: آنچه که مشخص است هیچ کدام از مصوبات و تدابیری که برای ساماندهی قصابی‌های شهر کاج و کشتار غیرمجاز در این شهر اندیشیده شد، به سرانجام نرسیده و چون کشتارگاهی در نزدیکی شهر وجود ندارد همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: در درجه اول بهترین راهکار برای قصابی‌های شهر کاج، احداث یک واحد کشتارگاهی در شهر کاج است، این مهم به جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی صدور جواز تاسیس برای کشتارگاه‌ها باز می‌گردد تا با تامین مکان و تسهیلات مناسب این واحد را در شهرستان اردل یا شهر کاج احداث کند.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این اداره‌کل دستگاه نظارتی است و تنها می‌توانیم از وضعیت بهداشتی قصابی‌ها به مجموعه قضایی شکایت کنیم که با پرداخت جریمه پرونده در نهایت مختومه می‌شود.

کریمی اظهار داشت: زمانی که کشتارگاه در شهرستان اردل و یا نزدیک شهر کاج احداث شد دیگر هیچ توجیحی برای کشتار غیرمجاز دام درب قصابی‌ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: چون شهر کاج در مجاورت رودخانه زاینده‌رود واقع شده است، یکی از کانون‌های آلودگی این رودخانه به شمار می‌رود، این موضوع هم مدنظر بوده و بارها در کارگروه حفاظت کیفی رودخانه‌های استان مطرح شده است اما متاسفانه تدابیری که در این قبیل کارگروه‌ها اندیشیده می‌شود تا زمانی که کشتارگاه در منطقه احداث نشود، قابل اجرا نیست.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اخطار به قصابی‌های داده می‌شود اما وقتی مردم چاره‌ای جز کشتار غیرمجاز ندارند با یک پرداخت جریمه موضوع حل می‌شود و بعضا همان جریمه هم پرداخت نمی‌شود.

کریمی عنوان کرد: عملا شهرداری شهر کاج و اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نظارتی بر لاشه‌های گوشتی که در محل قصابی‌ها ذبح می‌شود ندارند.
 

دامپزشکی، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی، هر سه متولی کشتار غیرمجاز دام هستند

معصومه حیدری در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور براساس رسالت قانونی آن که نظارت بر کلیه مراحل پرورش و تکثیر انواع دام، طیور و آبزیان، نظارت بر واحدهای فعال در زمینه استحصال فرآورده‌های خام دامی، بسته‌بندی و حمل و نقل و عرضه است، در کلیه اماکن دامی و صنایع وابسته مستقر در استان‌ها نظارت دارد.

وی افزود: نظارت‌ها از طریق صدور پروانه بهداشتی برای واحدها، استقرار مسئولان فنی و بهداشتی و کنترل‌هایی است که بر روی محصولات تولیدی انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری کلیه واحدهای دامی و صنایع وابسته دارای پروانه بهداشتی هستند و واحد غیرمجاز در این استان وجود ندارد، در همه این واحدهای مسئول فنی و بهداشتی مستقر است و برخی از واحدها به دلیل حجم تولید بیش از یک ناظر بهداشتی دارند.

حیدری درخصوص اماکن دامی نیز عنوان کرد: از سال‌های پیش پیگیری‌های زیادی انجام شده اما از سال گذشته و 6 ماهه ابتدایی سال 1402 توانستیم کادر بهداشتی را در اماکن دامی تکمیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیه واحدهای پرورش دهنده طیور گوشتی و تخم‌گذار، پرورش دهنده آبزیان و اکثر واحدهای پرورش دهنده دام دارای مسئول فنی و بهداشتی مستقر در واحد هستند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اضافه کرد: نظارت بهداشتی از طریق مسئول فنی و بهداشتی به صورت مستمر و بازرسی‌های سرزده و تصادفی عوامل دامپزشکی در سراسر استان در حال انجام است.

حیدری بیان کرد: نظارت بهداشتی بر واحد عرضه فرآورده‌های دامی به ویژه گوشت قرمز و آلایش برعهده سازمان دامپزشکی است اما چند نکته قابل ذکر است، واحدهایی مثل قصابی از دامپزشکی پروانه کسب نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: موضوع قصابی‌های شهر کاج در شهرستان اردل و کشتار غیرمجاز در این اماکن مسئله‌ای است که چندین سال همه ارگان‌های قضایی، اجرایی، نظارتی، فرهنگی، مذهبی و معتدمین محل را درگیر خود کرده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی تصریح کرد: کاج در منطقه‌ای واقع شده است که موقعیت فرهنگی و اجتماعی خاصی دارد و از همین رو پیگیری‌های سازمان دامپزشکی چهارمحال و بختیاری برای رسیدن به مطلوب در این شهر به نتیجه نرسیده است.

حیدری یادآور شد: تعداد پرونده‌های قضایی که در زمینه کشتار غیرمجاز در برخی از شهرهای استان به‌ویژه شهر کاج تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است نشان دهنده پیگیری‌ها در این خصوص است ولی محاکم قضایی شهرستان اردل و استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص نتوانستند به اجماع برسند.

وی افزود: مسائل فرهنگی بسیار مهم است، برای مثال در شهرستانی از چهارمحال و بختیاری سه کشتارگاه وجود دارد اما همچنان شاهد کشتار غیر مجاز دام و عرضه گوشت قرمز در حاشیه جاده‌ها هستیم.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی ادامه داد: در موضوع کشتار غیرمجاز دام، طبق قانون 688 مجازات اسلامی سه متولی تعریف شده است که سازمان دامپزشکی کشور، سازمان محیط زیست و مجموعه علوم پزشکی دارای وظایف یکسان هستند اما متاسفانه در چهارمحال و بختیاری تنها دامپزشکی متولی این موضوع شده است.
 

در بحث قصابی‌ها دامپزشکی از حالت پاسخگویی به حالت مطالبه‌گری درآمده است

محمد اسدی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: زمانی فقط با پای کار آمدن یکی از معاونان استاندار وقت چهارمحال و بختیاری، مسئله کشتار غیرمجاز در شهر کاج حل و فصل شد و قصابی‌های این شهر گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه جونقان تامین کردند.

وی افزود: در همان زمان فشار بسیاری از سوی قصابان وارد شد، تا جایی که کار به تهدید علیه کارکنان و ضابطان دامپزشکی هم کشیده شد، اما به هر حال کار انجام گرفت.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بعد از آن رخ دادن اتفاقات سیاسی و اجتماعی باعث شد تا مجددا کشتار غیرمجاز دام در محل قصابی از سر گرفته شود که البته در کنار این عمل تخلفات گسترده دیگری نیز انجام می‌شود.

اسدی عنوان کرد: هیچ ارگان دیگری جز مجموعه دامپزشکی چهارمحال و بختیاری برای ساماندهی به قصابی‌های شهر کاج ورود پیدا نکرد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث قصابی‌ها دامپزشکی از حالت پاسخگویی به حالت مطالبه‌گری درآمده است و این مجموعه برای رفع مشکلات در این خصوص نیازمند کمک است.

 مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: دستگاه‌هایی چون محیط زیست، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری باید وظیفه خود در خصوص معضل قصابی‌های شهر کاج را انجام دهند، سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نیروی انتظامی دستورات قضایی در این زمینه را اجرا نمی‌کند.

اسدی بیان کرد: نیروهای دامپزشکی در زمان پلمپ واحدهای متخلف قصابی ضابط قضایی نیستند و ممکن است با خطراتی مواجه شوند همانگونه که در سال‌های اخیر با مواردی از تهدید با سلاح سرد روبرو بودند.

وی تاکید کرد: قصابی‌هایی که در شهر کاج اقدام به کشتار غیرمجاز دام می‌کنند تنها این شهر را درگیر نکرده‌اند، از آنجایی که این شهر در مسیر تردد شهرهای دیگر و در منطقه توریستی واقع شده، همه منطقه را درگیر کرده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری درخصوص شهر بارده که آنجا نیز کشتار غیرمجاز دام انجام می‌شود، نیز گفت: کشتارگاه صنعتی در این شهر وجود دارد و در ظاهر کار، کشتار غیرمجاز نداریم برخی موارد کشتار به اصطلاح خانگی هستند که دستور ورود به منزل تکی از دادستان گرفته شده اما اجازه ورود عام داده نشده است و با موارد به صورت موردی برخورد شده است.

اسدی تصریح کرد: تومانک روستای دیگری است که مواردی از کشتار غیرمجاز دام در آن دیده شده است، طبق قانون کشتار خارج از کشتارگاه در روستاها مستثنی شده است، مگر اینکه روستا به واحد کشتارگاهی نزدیک باشد و به تشخیص دامپزشکی باید لاشه گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه‌ها تامین کند.

وی یادآور شد: تامین گوشت از نزدیک‌ترین واحد کشتارگاهی شامل حال روستای تومانک هم می‌شود و قصابی‌های این روستا باید نیاز خود را از این واحدها تامین کنند و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 به گزارش «جهانبین نیوز»، شاید احداث کشتارگاه در شهرستان اردل یا در نزدیکی شهر کاج بتواند گرهی از مشکلات چندین ساله کشتار غیرمجاز دام در این شهر حل کند اما فرهنگ موجود در بین مردم شهر باید تغییر کند.

شغل اکثر مردم شهر کاج قصابی است و طبق فرهنگی قدیمی ذبح دام درب قصابی‌ها انجام می‌شود، حضور گردشگران در منطقه نیز مزید علت شده است.

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۵:۵۰:۵۹

19 Nov 2023