۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۵۵۵۲۲
زعفران گیاهی قانع اما پرسود؛

برداشت دستی و عدم فرآوری مشکل اصلی زعفران‌کاران چهارمحال و بختیاری

یکی از دلایل اصلی رو آوردن کشاورزان چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران نیاز آبی بسیار پایین و بازده بالای آن است و باید دولت نگاه ویژه‌تری به فعالان این عرصه داشته باشد.
برداشت دستی و عدم فرآوری مشکل اصلی زعفران‌کاران چهارمحال و بختیاری
به گزارش «جهانبین نیوز»، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کوهستانی منطقه زاگرس، به علت داشتن شرایط ویژه آب و هوایی، رویشگاه مناسبی برای انواع مختلف گیاهان به شمار می‌رود.

این استان با دارا بودن زمین‌های حاصلخیز و موقعیت اقلیمی مناسب از تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است و به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل و دارای آب و هوای متنوعی است.

منابع آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافته و توسعه گیاهان کم‌آب‌بر ازجمله کشت زعفران که یکی از محصولاتی است که در سال‌های اخیر کشت آن، نتایج بسیار خوبی در اختیار محققان و کشت‌کاران قرار داده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته، در استان در حال گسترش است.

اگرچه مدت زمان بسیاری نیست که کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری مطرح شده، اما مزارع بسیاری توسط کشاورزان به کشت آن اختصاص یافته است.

رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان بوده و عمده نیاز آبی این گیاه توسط باران و برف تأمین می‌شود، همچنین در تابستان بر خلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد.

درآمدزایی بالا، چند ساله بودن گیاه، قابلیت کشت پیاز بعد از چند سال در زمین جدید، افزایش قابل توجه در میزان پیاز اولیه (پنج برابر)، نیاز آبی پایین به همراه سازگار بودن زعفران با اقلیم چهار محال و بختیاری، کشت زعفران را از لحاظ اقتصادی به صرفه می‌کند.



کشت گیاهان کم‌آب‌بر، سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی

یزدان احمدزاده در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: ۲۶۰ هکتار از اراضی این استان به کشت زعفران اختصاص یافته است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان حدود دو تن برداشت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر یکی از سیاست‌های وزارتخانه جهاد کشاورزی، کشت گیاهان کم‌آب‌بر است و در این راستا امسال حدود ۱۵ تن پیاز زعفران بین کشاورزان توزیع شد.

مجری کشت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به اینکه امسال سطح زیر کشت افزایش یافته، میزان برداشت نیز بیشتر شده، اما میانگین استان بین هفت تا هشت کیلوگرم در هکتار است.

احمدزاده عنوان داشت: یکی از عوامل مدیریتی که کشاورزان زعفران‌کار باید مدنظر قرار دهند این است که صبح قبل از طلوع آفتاب برداشت را انجام دهند، چراکه آفتاب باعث پژمردگی و کاهش خواص زعفران می‌شود.

وی تاکید کرد: زعفران کشت شده در این استان با توجه به نوع اقلیم، آب و هوا و ارتفاع از سطح دریا، عیار بالاتری دارد و به تبع آن از طعم و رنگ بهتری هم برخوردار است.

مجری کشت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: برداشت در این استان دستی صورت می‌گیرد و در بحث مکانیزاسیون هنوز عقب هستیم بنابراین باید هم در برداشت و هم بعد از آن در بحث فرآوری اقدامات مربوط به مکانیزاسیون انجام شود.

احمدزاده گفت: لازم است تسهیلاتی از خط اعتباری مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا این مشکل رفع شود.

کیفیت بالای زعفران چهارمحال و بختیاری نسبت به زعفران دیگر استان‌ها

مریم پورحسینی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: زعفران به دلیل طبع گرم آن تا حد زیادی می‌تواند در مقابل هوای سرد مقاومت کند، پیاز زعفران در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد به رشد عادی خود ادامه می‌دهد و شادابی و نشاط برگ‌ها را کاملاً حفظ می‌کند.

وی بیان داشت: میانگین عملکرد گیاه زعفران در چهارمحال و بختیاری بین هفت تا هشت کیلوگرم زعفران خالص در هکتار است و زعفران تولیدی در این استان به لحاظ عطر و طعم جزء گیاهان ادویه‌ای با کیفیت است.

وی بیان داشت: نمونه‌های اسانسی که از زعفران استان گرفته می‌شود به دلیل شرایطی همچون نبود آلودگی هوا و نور مستقیم نسبت به بسیاری از نقاط کشور کیفیت بهتری دارد.



هزینه کارگری بالا و زمان اندک برداشت دست و پای زعفران‌کاران را بسته است

حسین محمدی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: چند سالی است که به کشت گیاه زعفران می‌پردازم.

وی با بیان اینکه زعفران گیاه کم‌توقعی است بیان داشت: مشکلاتی برای برداشت این محصول داریم چراکه هزینه کارگر بالا است و زمان برداشت محدود.

این کشاورز افزود: متأسفانه محصول ما بدون بسته‌بندی به‌صورت فله و با واسطه به بازار می‌رسد و از همین رو با قیمت پایین به فروش می‌رسد.



به گزارش «جهانبین نیوز»، یکی از دلایل اصلی رو آوردن کشاورزان استان به کشت زعفران نیاز آبی بسیار پایین و بازده بالای آن است، اما ادامه کار فعالان در این عرصه منوط بر حمایت دولت در زمینه مکانیزاسیون و فرآوری محصول است.

انتهای خبر/۱۰۲۶ ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۲۶:۴۸

6 Nov 2023