:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> چهارمحال و بختیاری در انتظار تجهیزات زمستانی | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۵۵۴۹۳
جهانبین نیوز، گزارش می‌دهد؛

چهارمحال و بختیاری در انتظار تجهیزات زمستانی

بعد از گذشت یک سال از بحران‌های سال گذشته و در آستانه فصل‌های سرد و پُربارش که اتفاقاً گفته‌اند امسال شدید خواهد بود به دنبال آن هستیم تا ببینیم ناوگان و تجهیزات مناسب بحران در چهارمحال و بختیاری تا چه حد تجهیز شده است.
چهارمحال و بختیاری در انتظار تجهیزات زمستانی
به گزارش «جهانبین نیوز»، جریان‌های مانسون جنوب شرق، مردادماه سال ۱۴۰۱ را به یک واقعه تاریخی در چهارمحال و بختیاری تبدیل کرد.

زمین خشک و تشنه بعد از سال‌ها خشکسالی و بارش ۵۰ میلی‌متر باران در عرض کمتر از ۴۵ دقیقه در روستای بارده، فاجعه را رقم زد، روستا گرفتار سیل عظیم شد، آب گل‌آلود هر چه سر راهش بود را با خود برد و بعد از آن در خانه‌ها جا خوش کرد.

ماندن گل و لای در خانه‌ها همان و نبود تجهیزات مناسب برای جمع‌آوری آن از زندگی مردم همان. در همین زمان بود که نیاز به وسیله‌ای به نام لجن‌کش احساس شد تا با استفاده از آن بتوان گل و لای را از خانه‌های مردم بیرون کشید.

بحران در سال ۱۴۰۱ ادامه داشت تا به زمستان رسید و این بار برف بی‌سابقه مردم را در سراسر استان چهارمحال و بختیاری غافلگیر کرد.

اگرچه همه استان با همه تجهیزات موجود در آن برای مقابله با برف آن روزها بسیج شدند اما باز هم این زخمِ نبود امکانات و تجهیزات لازم سر باز کرد و همه را آزار داد.

شهرها و روستاها به ویژه در شهرستان کوهرنگ، به زیر حجم زیادی از برف دفن شد و توان موجود در استان جوابگوی نیاز نبود.

برف‌خور، لودر، بلدوزر، کمپرسی و… ازجمله خودروهایی بود که در آن روزهای سرد گره‌گشا بود، این تجهیزات در استان وجود داشت اما حجم برف به حدی بود که ادوات بیشتری می‌طلبید.

حضور مسئولان کشوری در استان نوید بخش اختصاص اعتبار برای خرید تجهیزات بیشتر برای مقابله با بحران‌های طبیعی در این استان بود، اگرچه در سال ۱۴۰۱ نوشدارو بعد از مرگ سهراب شد اما برای سال‌های آینده خوب بود.

حال بعد از گذشت یک سال از بحران‌های سال گذشته و در آستانه فصل‌های سرد و پُربارش که اتفاقاً گفته‌اند امسال شدید خواهد بود به دنبال آن هستیم تا ببینیم ناوگان و تجهیزات مناسب بحران در چهارمحال و بختیاری تا چه حد تجهیز شده است.

تأمین برف‌خور برای چهارمحال و بختیاری در حال پیگیری است

خسرو کیانی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی سازمان هواشناسی، انتظار می‌رود پاییز پُر بارشی در پیش باشد.

وی افزود: بر همین اساس دستورالعمل زمستانه مدیریت بحران تهیه و تنظیم و به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جلسه مدیریت بحران در روزهای گذشته برگزار و در حضور اعضای ستاد مدیریت بحران آخرین وضعیت موجود و نقاط ضعف استان بررسی شد.

کیانی عنوان کرد: همچنین در ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری آخرین نیازهای استان در زمان بحران احصا شدند و توزیع و دپوی تجهیزات و امکانات در سطح استان بررسی شد.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم اتخاذ شد تا در نقاط صعب‌العبور یا مناطقی که احتمال تخریب جاده به سبب بارش وجود دارد، جهت سوخت‌رسانی و تأمین آذوقه مردم اقدام شود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اخطاریه‌های لازم صادر شد تا کشاورزان در حداقل زمان ممکن نسبت به برداشت محصولات خود اقدام کنند.

کیانی بیان کرد: همچنین بحث بازبینی سدها، بندهای خاکی، جوی، جداول، راه‌ها، بناها، پل‌ها و… توسط دستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت تا دستگاه‌های مربوطه نسبت به این مهم اقدام کنند.

وی تاکید کرد: ساماندهی پروژه‌های عمرانی مثل آسفالت جاده‌ها، حفاری‌های معابر شهری و… که ممکن است در اثر بارندگی خسارت بار شوند تسریع شود یا مدیریت شده انجام شوند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تجهیزات آتش نشانی، خدمات شهری و… باید مورد بازبینی قرار گیرند و نقاط ضعف آن‌ها برطرف و به روز رسانی شود.

کیانی تصریح کرد: در طرح زمستانی پیش‌بینی شده است که راهدارخانه‌ها، پایگاه‌های امدادی، اورژانس و… مستقر شوند و هشدارهای هواشناسی با حساسیت پیگیری شود.

وی افزود: علی‌رغم اقدامات مثبتی که در بحران‌هایی چون سیل مردادماه ۱۴۰۱ و برف زمستان همان سال با آن مواجه بودیم، در سیل با مشکل کمبود خودرویی به نام لجن کش مواجه بودیم که البته این موضوع یک مشکل کشوری بود و همه جای ایران با این مشکل مواجه بودند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه لجن کش وسیله‌ای برای تخلیه آب همراه با گل و لایی است، ادامه داد: بر همین اساس پیش‌بینی‌های لازم انجام شد و برای اولین بار از طریق شرکت‌های دانش بنیان این استان یک دستگاه لجن کش طراحی شد که طی روزهای آینده این دستگاه تحویل مدیریت بحران استان خواهد شد.

کیانی عنوان کرد: در صورت کارکرد صحیح دستگاه کف کش طراحی شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌هایی خواهد بود که دستگاه لجن کش تولید بومی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه تولید لجن‌کش‌ها در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود به هر شهرستان یک دستگاه لجن کش واگذار شود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در حال حاضر چند دستگاه برف‌خور در استان وجود دارد اما نکته این است که حجم برف در این استان است، زمانی تنها برای شهرستان کوهرنگ نیاز به برف‌خور بود ولی در برف سال گذشته برای همه نقاط و شهرستان‌های استان این نیاز حس می‌شد.

کیانی بیان کرد: نباید این انتظار وجود داشته باشد که برای همه نقاط چهارمحال و بختیاری بتوانیم برف‌خور تهیه کنیم ولی امسال توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقداماتی در خصوص تأمین برف‌خور انجام و در حال پیگیری است تا ناوگان تقویت شود.
مشکلی برای تامین پول خرید تجهیزات زمستانی وجود ندارد

قدرت‌الله حمزه در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: سال گذشته زمانی که بارش شدید برف را در استان چهارمحال و بختیاری شاهد بودیم پیگیری شد تا تجهیزات جدید و لازم برای استفاده در زمان بحران وارد استان شود.

وی افزود: وزیر کشور اختیار خرید ماشین‌آلات را به استاندار چهارمحال و بختیاری واگذار کرده است تا این تجهیزات خریداری شود و پول آن از سوی وزارت کشور پرداخت شود.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ، اردل و کیار ادامه داد: در جریان کم و کیف خرید تجهیزات نیستم که تجهیزات خریداری شده است یا نه اما تعدادی دستگاه وارد چهارمحال و بختیاری شده و در بین برخی شهرداری‌های توزیع شد.

حمزه عنوان کرد: تجهیزات وارد شده محدود بود از همین رو پیگیر هستیم تا تعداد بیشتری تجهیزات وارد استان شود تا در بین همه شهرداری‌ها توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات خوبی وارد استان شد، خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل بارش زیاد برف در چلگرد برای تخلیه برف داخل شهر مشکل داشتیم و نیاز به خودروهایی چون لودر و کمپرسی بود که تعدادی وارد استان شد.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ، اردل و کیار در خصوص خودروهای برف‌خور، اضافه کرد: در خصوص خرید یا ورود این تجهیزات به چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌شود.

حمزه بیان کرد: چند بار در خصوص تجهیزات مورد نیاز در برف پیگیری کردم اما گفته شد که واحد فروش پیدا نشده است.

وی تاکید کرد: باید مجدداً پیگیری کنیم که خرید دستگاه برف خور به کجا رسیده است اما مابقی تجهیزات به چهارمحال و بختیاری تحویل داده شد.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ، اردل و کیار افزود: با توجه به قولی که وزیر کشور داده است هیچ اشکالی برای تأمین پول وجود ندارد تنها باید تجهیزات خریداری شود و برای تأمین پول مشکلی وجود ندارد.
 

به گزارش «جهانبین نیوز»، استان چهارمحال و بختیاری سال‌ها دچار خشکسالی بود ولی خوشبختانه از سال گذشته وضعیت بارش‌ها بهبود پیدا کرده است، پاییز امسال پیش‌بینی شده است که روزهای پُربارشی داشته باشیم و این مهم لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمت‌رسان را دوچندان می‌کند.

سال گذشته در پی بارش باران و برف شدید در این استان نیاز به برخی تجهیزات احساس شد و نبود آن مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرد، تا جایی که مسئولان کشوری به استان آمدند و قول تأمین اعتبار برای خرید تجهیزات را دادند.

خرید تجهیزات مورد نیاز فصل سرما را از مسئولان مختلف پیگیری کردیم که به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکردیم چراکه همه آن‌ها کسب اطلاعات دقیق در این خصوص را به معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ارجاع دادند و متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های فراوان وی پاسخگو نبود.

انتهای خبر/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۲۲:۲۳

2 Nov 2023