۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۵۴۳۷
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد:

دولت به دنبال دست‌یابی به بازار‌های جهانی برای صادرات سیب‌زمینی

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اقدامات در وزارت‌خانه جهاد کشاورزی آغاز شده و بحث صادرات به ازبکستان، کشورهای حوزه دریای خزر، به‌ویژه ارمنستان، آذربایجان و روسیه مطرح شده و در حال پیگیری است.
دولت به دنبال دست‌یابی به بازار‌های جهانی برای صادرات سیب‌زمینی
حسین برزگر در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: بعد از اجرای طرح الگوی کشتی که سال گذشته بعد از مدت‌ها در کشور شروع شد، برنامه در این زمینه که در هر سطح چه مقدار کشت شود، ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: برنامه کشت موجود در این استان تقریباً منطبق بر الگوی کشت است و سطح زیر کشت تفاوت چندانی با برنامه ابلاغی نداشت، به‌عنوان مثال امسال حدود ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار زیر کشت سیب‌زمینی است و با برنامه ابلاغی که ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار است تفاوت چندانی ندارد که با این اوصاف ۲۷۰ هزار تن تولید سیب زمینی داریم.

قیمت بالای سیب‌زمینی در دو سال گذشته کشاورزان را ترغیب به کشت کرد

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: دو سال گذشته قیمت سیب زمینی خوب بود و به‌واسطه همین موضوع کشاورزان در برخی استان‌های کشور اقدام به کشت کردند.

برزگر خاطرنشان کرد: با این وجود سطح زیر کشت سیب زمینی امسال در کشور نسبت به دو سال گذشته تفاوت جزئی دارد و علت بروز مشکل به دلیل ممنوعیت ورود سیب‌زمینی از سوی کشور عراق است.

وزارت جهاد کشاورزی پیگیر بازارهای خارجی برای سیب‌زمینی

وی یادآور شد: کاهش صادرات سیب‌زمینی به کشور عراق باعث شده بازار متلاطم شود، اما اقدامات در وزارت‌خانه آغاز شده و بحث صادرات به ازبکستان، کشورهای حوزه دریای خزر، به‌ویژه ارمنستان، آذربایجان و روسیه مطرح شده و در حال پیگیری است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دولت بحث تعرفه صادراتی را کاهش داده و به صفر رسانده تا صادرات شتاب بگیرد خاطرنشان کرد: در این استان ۱۱ واحد سردخانه‌ای با ۱۷۰ هزار تن ظرفیت و ۱۰۰ هزار تن انبارهای سرد برای نگهداری سیب‌زمینی وجود دارد و از این لحاظ مشکل چندانی نداریم.

برزگر با اشاره به مشکل کشاورزان در بحث نقدینگی گفت: کشاورزان دو سوم محصول خود را انبارداری کرده و باید یک سوم دیگر را برای نقدینگی مورد نیاز و پرداخت هزینه‌های کارگری به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: قرار بر این شد سازمان تعاون روستایی کشور دستورالعملی در این هفته برای ذخیره‌سازی سیب‌زمینی اعلام کند که با ابلاغ آن اگر سهمیه‌ای به این استان اختصاص یابد، سرریز بار کشاورزان خریداری خواهد شد.

قیمت سیب‌زمینی افزایش می‌یابد، کشاورزان برای فروش عجله نکنند

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های آینده افزایش یابد، بنابراین توصیه می‌شود کشاورزان بحث انبارداری را در دستور کار قرار دهند.

برزگر با اشاره به برگزاری جلسه با کمسیون کشاورزی مجلس شورای افزود: کلیه مباحث مربوط به نقدینگی و قیمت در این جلسه مطرح شد و قیمت تمام شده بین ۶ تا ۸ هزار تومان است اما در حال حاضر محصول در بازار ۴ تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و تلاش برای تعادل قیمت در بازار در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص خدمات کشت بهاره بر اساس برنامه الگوی کشت صورت می‌گیرد و در مورد محصولات راهبردی مانند گندم، جو، چغندر قند، دانه‌های روغنی و… حداکثر پیش‌بینی در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این موضوع که بازارهای جهانی دچار تغییرات و برنامه صادرات ناگهان متلاطم می‌شود خارج از برنامه رخ می‌دهد و باید مورد توجه قرار گیرد.

باید به کشاورز نگاه جدی‌تری صورت گیرد

برزگر ادامه داد: باید به کشاورز نگاه جدی‌تری صورت گیرد و بحث خریدهای تضمینی بهتر صورت گیرد.

وی افزود: با وجود ابلاغ الگوی کشت، متغیرها در بحث کشاورزی زیاد است، به این صورت که ممکن است شرایط اقلیمی یک محصول را در یک منطقه به‌صورت ناگهانی تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری متغیرهای اقتصادی را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که بر روی بحث کشاورزی تأثیر بسزایی دارد و افزود: مثلاً صادرات یا واردات تغییراتی را متحمل می‌شود و این موضوع هم باید در این زمینه پیش‌بینی شود.

برزگر تاکید کرد: پرداخت بیمه که می‌تواند تاب‌آوری بخش کشاورزی را افزایش دهد در این زمینه اهمیت بالایی دارد که باید در لایحه‌های بودجه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای خبر/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۳۳:۴۵

30 Oct 2023