۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۵۵۴۲۱
یک کارشناس گفتار درمانی:

تسریع درمان، در بهبود لکنت زبان کودکان تاثیر بسزایی دارد

کارشناس گفتار درمانی گفت: هر چقدر درمان و مداخلات توان‌بخشی برای کودکان دچار لکنت، سریع‌تر اتفاق بیافتد احتمال بهبودی کامل آن‌ها بیشتر است.
تسریع درمان، در بهبود لکنت زبان کودکان تاثیر بسزایی دارد
زهرا احمدی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: لکنت زبان به چند دسته تقسیم می‌شود و کودکانی که در ابتدا گفتار مناسب و روانی دارند و در ادامه دچار مشکلاتی در گفتار می‌شوند به لکنت زبان رشدی مبتلا هستند.

وی تصریح کرد: لکنت در واقع پایه‌های ژنتیکی دارد که در شرایط مختلف محیطی بروز می‌کند اما ممکن است بر اثر حادثه، جابجایی مکان، ایجاد هیجان‌های شدید و... بروز کند.

این کارشناس گفتار درمانی یادآور شد: تلاش ما بر این است که والدین این موضوع را بدانند که هر چقدر درمان و مداخلات توان‌بخشی برای کودکان دچار لکنت، سریع‌تر اتفاق بیافتد احتمال بهبودی کامل آن‌ها بیشتر است.

احمدی ادامه داد: بررسی‌ها برای کودک مبتلا به این عارضه صورت می‌گیرد و زمانی که محرز شود لکنت رخ داده و مشکل ناروانی نیست درمان آغاز می‌شود و نهایتا تا 6 ماه بهبودی کامل ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه کودکان به سن مدرسه برسند و وارد محیط مدرسه شده و تحت فشار برای آموزش قرار گیرند باید لکنت درمان شود و یا حداقل به یک درمان ابتدایی برسد و از تعداد ناروانی‌های گفتار در کودک کاسته شود تا در مدرسه دچار استرس اضافه نشود.

این کارشناس گفتار درمانی بیان داشت: زمانی که تشخیص داده شود که کودکی دچار لکنت شده است باید تلاش شود محیط زندگی بچه از نظر روانی و محیطی ایمن باشد.

احمدی تاکید کرد: قطعا ترس یکی از عواملی است که باعث افزایش هیجان منفی در کودک شده و این موضوع مستقیما بر لکنت بچه تاثیر دارد.

وی یادآور شد: لکنت زبان از زمانی که کودک شروع به سخن گفتن می‌کند باید مورد توجه قرار گیرد و در هر زمانی باید مراجعه برای درمان صورت گیرد.

این کارشناس گفتار درمانی با اشاره به اینکه برخی از کودکان دیر زبان باز می‌کنند اذعان داشت: دیر صحبت کردن بحثی جدا از لکنت است و باید کودکانی که در بحث گفتار و زبان تاخیر دارند مشاوره و ارزیابی شوند تا علت دیر صحبت کردن تعیین گردد.

این کارشناس گفتار درمانی اضافه کرد: ممکن است بر اثر بیماری، تشنج یا فقط تاخیر گفتاری ساده کودک دیر صحبت کند که در این صورت بعد از تعیین علت، درمان پیش رود.

احمدی گفت: طبقه‌بندی‌های متفاوتی برای کودکانی که در گفتار و سخن گفتن تاخیر دارند وجود دارد.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۲۱:۵۹

29 Oct 2023