۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۵۵۴۱۲
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری:

کاپیتولاسیون سندی برای بردگی ملت ایران

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود و امام خمینی (ره) از همه اقشار مختلف جامعه دعوت کرد تا با این حرکت ننگین و زشت رژیم پهلوی مخالفت کنند.
کاپیتولاسیون سندی برای بردگی ملت ایران
سیروس رضایی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: یکی از جنایت‌ها و خیانت‌های دولت آمریکا علیه مردم ایران تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۴۳ بود که با مخالفت جدی حضرت امام (ره) مواجه شد.

وی تصریح کرد: کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود و از همین‌رو بود که امام خمینی (ره) از همه اقشار مختلف جامعه دعوت کرد تا با این حرکت ننگین و زشت رژیم پهلوی مخالفت کنند.

رضایی بیان داشت: دولت آمریکا در سال ۱۳۴۳ حضور مستشاران و متخصصان خودش را در بخش‌های گسترده‌ای از قسمت‌های مختلف دولت و جامعه ایران از جمله صنایع نظامی، ارتش و شرکت نفت و بخش‌های مهمی از کشور برنامه‌ریزی کرد و این موضوع مشروط به معافیت مستشاران و متخصصان از محاکمه در دادگاه‌های ایران بود.

وی با اشاره به نقش خانواده پهلوی در پذیرفتن این لایحه گفت: شاه درخواست کاپیتولاسیون را پذیرفت و برای ماندگاری آن به نخست وزیر وقت دستور داد آن را به عنوان یک لایحه تقدیم مجلس کند و علی‌رغم مخالفت بعضی از نمایندگان با فشار از طرف دولت به مجلس به‌صورت پنهانی به تصویب رسید.

درایت امام خمینی (ره) سبب آگاهی مردم شد

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در آگاهی مردم بیان داشت: حضرت امام خطر این لایحه را به گوش همه ملت ایران رساند و یادآور شد که باید همه به مخالفت با این لایحه به پا خیزند و مخالفت کنند تا شاه وادار به عقب‌نشینی از این تصمیم شود.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب عده زیادی از نیروهای آمریکایی در قسمت‌های مختلف مشغول به کار بودند و با روحیه استعماری که داشتند به دنبال این بودند که علم، دانش و تخصص خود را در اختیار متخصصین ایرانی قرار ندهند.

رضایی در ادامه گفت: هدف آمریکا آن بود که ایرانیان و کارشناسان و متخصصین دولت ایران را برای همیشه وابسته به خود کنند تا مبادا در این زمینه‌ها پیشرفت و استقلال داشته باشند چراکه خودکفایی ایران در این زمینه‌ها را خطری برای خود می‌دانستند.

کاپیتولاسیون خیانت دولت آمریکا در حق مردم ایران بود

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری افزود: دولت آمریکا در جهت روحیه استکباری خود، طرح مصونیت قضائی مستشاران خود را در ایران مطرح کرد، دولت ایران هم به‌صورت لایحه آن را به تصویب مجلس رساند و این جنایت و خیانتی بود که دولت آمریکا علیه مردم ایران انجام دادند.

رضایی با اشاره به درایت حضرت امام خمینی (ره) بیان داشت: حضرت امام با هوشمندی تمام مردم را از مفاد لایحه ننگین کاپیتولاسیون و مصونیت قضائی با خبر کرد ادامه داد: این موجب بیداری ملت و ایستادگی آن‌ها در مقابل این لایحه خیانت‌بار شد.


انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۴۵:۵۰

29 Oct 2023