۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۵۵۱۸۰
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

انگشت گذاشتن روی آسیب‌های جامعه، هنر سینما نیست

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بسیار متاسف هستم از بابت ساخت برخی فیلم‌هایی که اخیرا شاهد آن بودیم، فیلم‌هایی که بهترین ویژگی‌های ایران و ایرانی را کنار گذاشتند تا به بدترین اشکالات بپردازند، این لزوما سینما نیست.
انگشت گذاشتن روی آسیب‌های جامعه، هنر سینما نیست



 
احمد الستی در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: این چندمین سفر من به این قسمت از جهان پُر افتخار کشور ایران یعنی استان چهارمحال و بختیاری است.
وی افزود: واقعیتی که من در سفر به چهارمحال و بختیاری می‌بینم فعالیت بیش از پیش جوانان و نوجوانان این استان است که در هر زمینه‌ای از هنر فعال هستند و خوش می‌درخشند.
پژوهشگر سینما ادامه داد: نگاهی به فیلم‌های تولید شده توسط فیلمسازان چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد چقدر تولیدات هنرمندان این استان شگفت‌آور است و تا چه میزان به کاری که انجام می‌دهند افتخار می‌کنند.
الستی عنوان کرد: اثر هنرمندان چهارمحال و بختیاری به ویژه در حوزه فیلم در جشنواره‌های مختلف می‌درخشد و موفق به کسب جوایز مختلف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای من زیباترین نکته این است که هنرمندان این استان و کشور چقدر به فرهنگ ایران زمین افتخار می‌کنند، تا چه حد به جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند تسلط دارند و چه میزان  مردم سرزمین خود را می‌شناسند این مهم‌ترین نکته است، امکان ندارد بتوان آثار شگفت‌آوری تولید کرد اگر به فرهنگ و قومیت خود واقف نباشید.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: افتخار به فرهنگ و جغرافیای بومی باید در صدر همه مطالب و تولیدات مردم به ویژه هنرمندان قرار گیرد.
الستی درخصوص توانایی‌های فیلمسازان چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: نمی‌خواهم در کلام اغراق کنم ولی گاهی هنرمندان این استان از هم‌ ردیفان خود در کشور بسیار بهتر و بالاتر هستند.
وی تاکید کرد: فیلم در کشور تولید می‌شود ولی قصه‌هایی تعریف می‌کنند که هیچ ارتباطی با فرهنگ مردم ایران ندارد اما در فیلم‌هایی که از سوی فیلمسازان جوان و براساس فرهنگ ایرانی ساخته می‌شود به زبان، شمایل کارکترها، جغرافیایی که داستان در آن روایت می‌شود و... اهمیت داده می‌شود.
پژوهشگر سینما افزود: در بسیاری از فیلم‌هایی که در مناطق مختلف کشور ساخته می‌شود هیچ حسی از جغرافیای محل، فرهنگ مردمان آن و... وجود ندارد، باید ایران پرافتخارمان را به نمایش بگذاریم و کوشش کنیم که آن را حفظ کنیم، یک راه این موضوع ثبت فرهنگ ایرانی در قالب عکس یا فیلم است.
الستی ادامه داد: همیشه ضعف‌هایی وجود دارد اما غیرقابل رفع یا ماندگار نیستند، نیازمندی‌های اولیه سینما همچون جغرافیا، فرهنگ و... را در استان داریم اما این‌ها باید به زبان بین‌المللی سینما تبدیل شود تا فیلم‌های تولید شده در کشور به هر کجای جهان فرستاده شد نه‌تنها آینه تمام نمای ایران باشد بلکه قدرت سینما را هم ببینند.
وی عنوان کرد: بسیار متاسف هستم از بابت ساخت برخی فیلم‌هایی که اخیرا شاهد آن بودیم، فیلم‌هایی که بهترین ویژگی‌های ایران و ایرانی را کنار گذاشتند تا به بدترین اشکالات بپردازند، این لزوما سینما نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی در هر کشوری هست ولی اگر صرفا به ضعف‌هایمان بپردازیم اصلا رویکرد درستی نیست، باید به تنوع گسترده فرهنگی در کشور به عنوان یک مسئله افتخارآفرین توجه کنیم، لباس‌های رنگارنگ، زبان‌ها و گویش‌های گوناگون و شمایل مختلفی در کشور وجود دارد که باید در سینما وارد شود نه افرادی که براثر مصرف مواد به انتها رسیده‌اند یا آن‌هایی خلافکار هستند.
الستی اضافه کرد: خود من به شخصه از اینگونه فیلم‌های برپایه ضعف‌های جامعه به تنگ آمده‌ام و حتی سالن سینما را ترک می‌کنم، اگرچه گاهی این موضوع یک انحراف حساب شده است، منظورم از انحراف، تمرکز جشنواره‌های بین‌المللی بر ضعف‌ها و ایرادات ایران است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲

ساعت:

۰۹:۴۳:۳۹

21 Sep 2023