۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۵۵۰۱۹
یادداشت؛

شهید رئیسعلی دلواری کابوس انگلیسی‌ها

شهید رئیسعلی دلواری در ۲۴ سالگی در جرگه مشروطه خواهان در جنوب و به ویژه بوشهر را از استبداد قاجار نجات داده است.
شهید رئیسعلی دلواری کابوس انگلیسی‌ها
به گزارش«جهانبین نیوز»، وقتی گرد غفلت را از صفحه‌های تاریخ پاک می‌کنیم صحنه‌هایی از غیرت، شجاعت، افتخار و جوانمردی رادمردانی را می‌بینیم که در اعماق گذشته‌ها فراموش شده‌اند که هر ثانیه زندگی آنان قاموسی بزرگ برای روایت وطن دوستی، انسانیت، آزادگی و آزادی است.

تقویم را ورق زدم، مناسبت‌ها را نگاه کردم بی اختیار چشمم به ۱۲ شهریور افتاد و پایین صفحه تقویم که نوشته بود: سالروز شهادت رییسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس! داستان این مبارز غیرت مند جنوبی را خواندم، عجب جوان بی‌باک، با اخلاص، بی ریا و آزاده‌ای، در اوج جوانی و در ۲۴ سالگی در جرگه مشروطه خواهان در جنوب و به ویژه بوشهر، این خطه از کشور را از استبداد قاجار نجات داده است، با ایستادگی در مقابل زیاده خواهی انگلستان که از راه دریایی وارد بوشهر شده اند، مکر روباهی بریتانیایی را ناکام می‌گذارد، ۲ افسر بلند پایه انگلیسی را به همراه یازده نظامی متجاوز به درک می‌فرستد، هیمنه پوشالی انگلستانی را زیر چکمه‌های غیرتش لگدمال می‌کند، جوانمردانه پیشنهاد بزرگ مالی ۴۰ هزار پوندی انگلیسی‌ها را رد می‌کند و در نهایت با خیانت شخصی نفوذی به نام غلامحسین تنگکی در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ از ناحیه پشت سر به طرز ناجوانمردانه ای مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد تا نامش بر قامت تاریخ جاودان گردد.

با خود تأملی کردم از نگارنده که بیش از ۴۰ سال سن دارد تا کودک، نوجوان و جوانی که غرق بازی‌های رایانه‌ای و دنیای مجازی شده اند و به لطف بیگانه پرستی با افسانه‌های شرق آسیا مثل جومونگ و تسه و بسیاری از هنرپیشگان غربی آشنایی دارند، چه حد قهرمانان واقعی سرزمین خود را می‌شناسند؟!
 
تاریخ پرتلاطم این کشور مملو از غیرت مندی مردان و زنانی است که عزت مندانه برای شکوه ایران جانفشانی کرده اند و پیداست که چرا نام رییسعلی دلواری، میرزا کوچک خان جنگلی، آیت الله مدرس، شیخ فضل‌الله نوری و بسیاری از قهرمانان دیروز و دلیران امروز در جغرافیای ذهن نسل جوان ما جایی ندارند؟! دشمن با امپراطوری رسانه‌ای در جهت استحاله افکار می کوشد و به دنبال آن است تا ادبیات غیرت جوانان این سرزمین را در عمق فراموشی و غفلت دفن نماید و از ره آورد این نسیان به سلطه فکری و فرهنگی خود ادامه دهد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جدا از نامگذاری مناسبت‌ها وظیفه دارد مفاخر فرهنگی و مشاهیر فرهنگ ساز را در اذهان و قلوب مردم جاودان سازد و به راستی باید پرسید وزارتخانه‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات، سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای دخیل در امر فرهنگ چه اقدامات زیربنایی در خصوص حفظ فرهنگ غیرتمندی، وطن دوستی، شجاعت و انسانیت مردان اصیل این مرز و بوم کرده اند؟! جای بسی تأسف است که فرزندانمان رییسعلی و میرزاکوچک را نشناسند اما نام افسانه‌های ساختگی شرق و غرب، بازیکنان خارجی فوتبال همراه با رقم قراردادهای باشگاهی و میزان دنبال کننده‌های مجازی آنان را بخاطر بسپارند!! فرهنگ یک شبه به دست نمی‌آید و یک شبه هم از بین نمی‌رود!!!

یادداشت از احسان ربیعی مسئول بسیج رسانه چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۰۶:۴۱

3 Sep 2023