۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۵۴۹۷۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

علی‌رغم کتمان ۹ ساله محیط‌زیست، مجوز زیست‌محیطی سد خرسان ۳ صادر شده بود

علی‌رغم کتمان ۹ ساله مدیران سابق محیط زیست استان ، مجوز زیست‌محیطی سد خرسان ۳ در دولت قبل صادر شده بود.
علی‌رغم کتمان ۹ ساله محیط‌زیست، مجوز زیست‌محیطی سد خرسان ۳ صادر شده بود


به گزارش«جهانبین نیوز»، علی رغم تمامی مشکلات زیست محیطی که با احداث سد خرسان ۳ به وجود می آید، صورتجلسه کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی، حکایت از آن دارد که مجوز طرح سد و نیروگاه خرسان ۳  در سال ۹۳ صادر شده بود و این در حالی است که ۹ سال این مسئله از سوی مدیران قبل محیط زیست استان کتمان می‌شد.

طرح احداث سد خرسان ۳ خلاءهای علمی و کارشناسی زیادی دارد به طور مثال در چهار تا پنج حوزه کلان آسیب جدی و جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

این پروژه از آن جهت غیرقانونی است که ارزیابی جامع پدیده‌های محیط‌زیستی ندارد.

در حوزه مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی، آسیب‌های عدیده‌ای متوجه استان‌های مبدأ انتقال آب خواهد شد که این مسئله نقض بارز حقوق شهروندی مردمان حاشیه سد بوده و دولت عملاً هیچ برنامه‌ای در خصوص مدیریت این آسیب‌ها ندارد، در واقع احداث سد خرسان ۳ خانمان‌سوز، غیراصولی، آسیب‌زا و مخرب است.

اصل احداث این سد مبتنی بر اصول و یافته‌های علمی روز دنیا نیست و اساساً احداث سد خرسان ۳ و انتقال آب آن، هم غیرکارشناسی و هم غیرقانونی است.

با ایجاد سد خرسان ۳ ده‌ها روستا از بین رفته و روستانشینان ساکن آن‌ها آواره و بیکار می‌شوند.

از بین رفتن اماکن تاریخی و گردشگری از دیگر تبعات ساخت سد خرسان ۳ است، به طور مثال با ساخت این سازه آبشار بی‌نظیر آتشگاه که مرکز گردشگری شهرستان لردگان است از بین می‌رود،

هرگونه انتقال آب از چهارمحال و بختیاری ظلم به مردم آن است

فریدون استکی رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: انتقال آب از سد خرسان ۳ غیر قانونی است و باید منافع استان چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه نباید حق و حقوق این استان نادیده گرفته شود گفت: این استان ۱۱ دشت خشکیده بحرانی دارد که باید برای احیا آن چاره اندیشی شود.

استکی ادامه داد: هرگونه انتقال آب از جمله سد خرسان ۳ ظلم به این استان و مردمان آن می‌باشد.


تلاش فعالان اجاره‌ای حوزه آب و محیط زیست برای تطهیر خاطیان صدور مجوز زیست محیطی سد خرسان ۳



نوش دارو بعد از مرگ سهراب

با انتشار نامه‌ای که از سوی مدیر کل سابق محیط زیست چهارمحال و بختیاری که در تیرماه ۱۴۰۱ و در آخرین روزهای تصدی مدیریتش خطاب به معاون سازمان محیط زیست نوشته بود جای چند سوال باقی است.

چرا در سال ۹۳ با طرح احداث سد خرسان ۳ موافقت شده است؟

از فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ چرا اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری هیچ گونه واکنشی نسبت به احداث سد خرسان ۳ و مخاطرات زیست محیطی آن نشان نداده است؟

آیا انتشار این نامه در حال حاضر غیر از این است که توپ را در میدان دولت فعلی انداخته و انگشت اتهام را به سمت آن دراز کند؟ 

به گزارش جهانبین نیوز، با احداث سد خرسان ۳ به نتیجه برسد به مرور زمان شاهد افزایش دما، کاهش کیفیت هوا و آلودگی آن و از بین رفتن بخش عظیمی از جنگل‌های بلوط در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود و بخش زیادی از اکوسیستم ما دچار آسیب جدی خواهد شد.

لذا ضرورت دارد دادستان و دستگاه‌های نظارتی هرچه سریع‌تر نسبت به موضوع صدور مجوز زیست محیطی سد خرسان ۳ ورود کرده و جلو این تراژدی تلخ و آوراگی ۱۰ هزار نفر را بگیرند.

انتهای پیام/۱۰۲۰ ج


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲

ساعت:

۱۶:۱۶:۱۷

30 Aug 2023