۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۵۴۹۰۸
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

مساجد پایگاهی امن برای تربیت جوانان تراز انقلاب

مسجد تقویت‌کننده روحیه اجتماعی بوده و لازم است که در جوامع اسلامی و به‌ویژه جامعه جوان ما نگاه به مسجد، نگاه اجتماعی و مؤثر در حیات و نشاط جامعه باشد
مساجد پایگاهی امن برای تربیت جوانان تراز انقلاب
به گزارش «جهانبین نیوز»، مساجد مردمی‌ترین و معنوی‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی در سطح محله، منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی برخوردارند.

مسجد در اسلام، محلی برای عبور از فرهنگ قومی و قبيله‌ای به فرهنگ دينی و معنوی شدن افراد جامعه، به لحاظ اجتماعی مركز ارتباطات نسلی و جلوگيری از گسست نسل‌ها، به لحاظ حكومتی، هسته اوليه مردم‌سالاری دينی است.

همچنین  به لحاظ انسانی و زيست شهری، محلی برای هويت‌يابی، تعلق اجتماعی و محلی برای مشاركت در برنامه‌ريزی از پايين به بالاست.
 
باید راه برای حضور جوانان در مساجد باز شود
 
غلامعلی حیدری در گفتگو با «جهانبین نیوز»، به ضرورت هم‌افزایی برای رونق بخشیدن به مساجد اشاره و اظهار کرد: مسجد به‌عنوان پایگاه مهم دینی و اجتماعی، نقش مصون‌سازی برای جوانان دارد.

وی بر لزوم تلاش برای رفع موانع پیش پای رونق مساجد تاکید کرد و بیان داشت: باید راه را برای حضور جوانان در مساجد باز کرد، چراکه حضور این قشر خود برای رونق‌بخشی به مساجد لازم و ضروری است.
 
هیچ مکانی نمی‌تواند جای مساجد را بگیرد
 
حجت الاسلام یاسین حسینی امام جمعه هفشجان در گفتگو با «جهانبین نیوز»، اظهار کرد:  مساجد از ابتدای اسلام محل ملاقات  مومنان با یکدیگر و اتخاذ تصمیمات لازم برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه اسلامی بودند، یعنی ما هیچ مکانی نداریم که بتواند جای مساجد را بگیرد و از نظر شرعی هم احکام بسیار مفصلی برای مساجد وجود دارد که خود نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه مساجد بوده است.

وی عنوان داشت: بررسی چند مسئله مدنظر است اول اینکه ما باید یک تبلیغات به‌روز و با استفاده از تکنیک‌های نو در جهت جا انداختن جایگاه مساجد و اینکه ریشه مساجد از کجا غرس شده و به دست چه بزرگواری این نهال هدایتگر در جوامع اسلامی کاشته شده است، داشته باشیم به همین خاطر باید در این راستا  بیشتر بر روی مردم کار کنیم و مساجد را هم از لحاظ تاریخ و هم از نظر سازندگی به مردم بشناسانیم.

حسینی خاطرنشان كرد: مساجد امروز تنها یك مركز عبادی و مذهبی به شمار نمی‌روند و متولیان این حوزه باید همواره با ارتباط بیشتر در بدنه اجتماعی به شناسایی مشكلات جامعه و كمك به رفع آن‌ها اقدام كنند.
 
انسان‌های مقاوم، درس مقاومت را در مسجد می‌آموزند
 
حجت‌الاسلام محسن ملک پور در گفتگو با «جهانبین نیوز»، با اشاره به اینکه ائمه جماعات مساجد و هیئت امناء باید فضا و فرصتی را ایجاد کنند که مساجد محل رفت‌ و آمد جوانان و نوجوانان باشد اظهار کرد: اگر کارگزاری از مسجد رفتاری داشته باشد که به واسطه آن نمازگزاری آزارده شود و مسجد را ترک کند، مسئول انحراف آن شخص است.

وی افزود: مسجد محل تربیت دینی و الهی و حقوق شهروندی و ده‌ها مطلب دیگر جامعه است، انسان‌های مقاوم، درس مقاومت را در مسجد می‌آموزند انسان‌های پاک‌دست و پاک‌دامنی که مسئولیت‌های جامعه را بر عهده می‌گیرند باید در مساجد پرورش پیدا کنند.

امام جمعه فارسان بیان داشت: تربیت نیروهای جهادی باید در مساجد باشد، کسانی که در مسجد تربیت‌شده‌اند می‌توانند پیش‌گام در تحقق عدالت و مبارزه با فساد باشند.

وی در ادامه گفت: اگر نگاهی به تاریخ انقلاب کنیم، می‌بینیم شخصیت‌های بزرگی که برای دین و مملکت افتخار آفریدند، همه اهل مسجد بودند، همه مدافعان حرم و مدافعان حریم ملت، دانشمندان هسته‌ای و موشکی و عرصه‌های دیگر همگی مسجدی هستند.

ملک پور تصریح کرد: مسجد باید مرکز خدمات اجتماعی در محل باشد و گرفتاری‌های محله با مساعی هم حل شود، باید مساجد آباد شود، تا محله‌ها، شهرها، استان‌ها و کشور آباد شود، لازم است همه به مسجد برگردند.
 
به گزارش «جهانبین نیوز»، مسجد تقویت‌کننده روحیه اجتماعی است و لازم است که در جوامع اسلامی و به‌ویژه جامعه جوان ما نگاه به مسجد، نگاه اجتماعی و مؤثر در حیات و نشاط جامعه باشد. حضرت امام‌خمینی (ره) معتقد بودند که تدبیر ممالک از مسجد شالوده‌اش ریخته می‌شده است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۲۰:۳۷:۴۵

22 Aug 2023