۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۵۴۷۸۳
متخصص اطفال:

هیچ شیری جایگزین شیر مادر نیست

یک متخصص اطفال گفت: شیر مادر غذای کاملی برای شیرخوار است و شیر خشک نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.
هیچ شیری جایگزین شیر مادر نیست
اسدالله فتحی‌پور متخصص اطفال در گفتگو با جهانبین نیوز، با اشاره به اینکه هر چه از خواص شیر مادر، بگوییم کم است اظهار کرد: اگر بشر بتواند معادل شیر مادر را تولید کند می‌توان گفت این کشف هم سطح آنتی‌بیوتیک خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: شیر مادر غذای کاملی برای شیرخوار است و شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، مواد معدنی و مواد تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.
 
فتحی‌پور با اشاره به اینکه شیری که در ابتدا ترشح می‌شود و آغوز نامیده می‌شود حتما باید به شیرخوار خورانده شود، چراکه این شیر نوعی واکسیناسیون برای شیرخوار تلقی می‌شود.
 
این متخصص اطفال یادآور شد: شیر مادر همواره در دسترس است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده، استریل است، نیازی به آماده‌سازی ندارد و هم‌دمای بدن شیرخوار است.
 
وی بیان داشت: شیر مادر علاوه‌براینکه برای نوزاد مفید است برای مادر هم مزایایی دارد و ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد را برقرا کرده، خونریزی بعد از زایمان را سریع‌تر بهبود می‌بخشد و از بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
 
فتحی‌پور تاکید کرد: بسیاری از کمپانی‌ها به دنبال این هستند که شیری تولید کنند که ویژگی‌هایی نزدیک به شیر مادر داشته باشد، اما هنوز ننتوانسته‌اند.

این متخصص اطفال بیان داشت: تغذیه کودک با شیر مادر باید از همان ساعات ابتدایی تولد آغاز شود چراکه این امر سبب می‌شود رفلکس‌هایی که باعث ترشح شیر مادر می‌شود انجام می‌شود و شیردهی موفقی را برای مادر به همراه دارد.
 
وی گفت: در 6 ماه ابتدایی زندگی نوزاد باید به‌صورت کامل با شیر مادر تغذیه شود و بعد از آن غذای کمکی شروع می‌شود و در این مدت حتی نیاز به استفاده از آب هم ندارد.
 
فتحی‌پور با اشاره به اینکه شیر مادر از بسیاری از بیماری‌های گوارشی در نوزاد جلوگیری می‌کند و در نوزادان نارس مواد پروتئینی و مواد ایمنی به اندازه‌ای مفید هستند که از بروز عفونت‌های روده جلوگیری می‌کند.
 
این متخصص اطفال اذعان داشت: شیر خشک از شیر گاو تهیه می‌شود و شیر گاو حاوی پروتئین‌هایی است که برای بچه حساسیت‌زا است و ریسک ابتلا به دیابت، ایجاد آلرژی، بروز اسهال‌های شدید و یبوست‌های طلانی‌مدت را بالا می‌برد و این عوارض کوتاه و بلندمدت همه از اثرات استفاده از شیر خشک برای نوزاد است.
 
وی افزود: فقط در موارد خاص که به ندرت وجود دارد مصرف شیر مصنوعی توصیه می‌شود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۳۰:۱۲

9 Aug 2023