۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۵۴۵۳۶
جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

غوغای موتورسواران و اتومبیل‌رانان در خیابان‌های شهرکرد

برخی از راننده ها خیابان‌های شهرکرد را با پیست اتومبیل‌رانی اشتباه گرفته‌اند، انجام حرکات نمایشی، صدای ناهنجار موتورها و سیستم های صوتی مردم را گلایه مند کرده است.
غوغای موتورسواران و اتومبیل‌رانان در خیابان‌های شهرکرد

به گزارش جهانبین نیوز شهروندان شهرکردی همانند بسیاری از شهرهای کشور از جولان رانندگان سر به هوای خودروها و موتورسیکلت‌ها در خیابان‌های اصلی شهر گلایه‌مند هستند، ماجراجویی این افراد که عموماً جوان نیز هستند، منجر به ناامنی خیابان‌ها به‌ویژه در ساعات انتهایی روز شده است، طرح‌های متعددی برای برخورد با این رانندگان متخلف در برهه‌های زمانی مختلف ایجاد می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد سودمند نیست.

اگر پای صحبت‌های این افراد بنشینی می‌گویند که انرژی خود را باید کجا تخلیه کنند؟ آیا پیست استاندارد موتورسواری و اتومبیل‌رانی استاندارد در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بتوانند با دوستان خود ساعتی را به تخلیه هیجان در این پیست‌ها اختصاص دهند و خیابان را با پیست اشتباه نگیرند؟ قطعاً پاسخی برای این افراد نداریم.

دور دورهای شبانه و ویراژ خودروها در خیابان‌ها علاوه بر برهم زدن آرامش مردم در مواقع استراحت می‌تواند خطرات جانی و مالی را نیز برای افراد و سایرین ایجاد کند، برخی جوانان به علت نداشتن اوقات فراغت و نداشتن مکانی برای تخلیه هیجانات، بیش‌تر وقت خود را در خیابان‌ها سپری می‌کنند و به نوعی این خیابان‌گردی به عادت و تفریح برای آن‌ها تبدیل شده است.

بارها و بارها از سوی مسئولان وعده داده شده است که یک پیست استاندارد موتورسواری و اتومبیل‌رانی در چهارمحال و بختیاری احداث شود، اما تاکنون این وعده محقق نشده است.

وعده‌ای که محقق نشد

مدیرکل سابق ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در تیرماه سال ۱۳۹۹ با بیان اینکه برآورد اولیه برای احداث پیست اتومبیلرانی در شهرکرد حدود ۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار کرد: نامه‌نگاری‌های اولیه برای تخصیص بودجه انجام شده است.

حمید کریمی گفت: مکان در نظر گرفته شده برای احداث پیست اتومبیلرانی در مجموعه المپیک واقع در غرب شهرکرد در جوار پیست موتورسواری است و مجری اجرای این پروژه اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری است.

اما این وعده محقق نشده است و همچنان خیابان‌ها به پیست جوانان تبدیل شده‌اند.

غوغای موتورسواران و اتومبیل‌رانان در خیابان‌های شهرکرد

متأسفانه هیچ‌گونه پیست استاندارد موتورسواری در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

محمد صفری، رئیس هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو باجهانبین نیوز، با بیان اینکه این استان فاقد پیست اتومبیل‌رانی است، اظهار کرد: مالکیت پیست موتورسواری نیز در اختیار راه و شهرسازی استان بود و اکنون این پیست در اختیار هیأت نیست.

وی با اشاره به اینکه برای حضور در پیست‌های اتومبیل‌رانی و موتورسواری استاندارد هیچ محدودیت سنی و داشتن گواهینامه وجود ندارد، گفت: این رشته ورزشی علاقه‌مندان بسیاری از بین بانوان و آقایان دارد.

صفری افزود: اگر پیست استاندارد وجود داشته باشد و ورزشکاران بیمه شوند، می‌توان این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کرد که این شرایط در پیست موتورسواری شهرکرد وجود نداشت و چند ورزشکار حرفه‌ای که توانایی مالی خوبی دارند، تمرینات خود را در استان مجاور انجام می‌دهند و در مسابقات نیز مدال‌آور هستند.

رئیس هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه به‌علت نبود پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری در استان، برخی از افراد اقدام به انجام حرکات نمایشی در خیابان می‌کنند، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب گلایه‌مندی شهروندان و وقوع تصادفات رانندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال از زمان تأسیس پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد، گفت: متأسفانه هیچ‌گونه پیست استانداردی در استان وجود ندارد، چند سال گذشته در منطقه قَلات شهرکرد یک قطعه زمینی برای احداث پیست موتورسواری اختصاص پیدا کرد، مالکیت این قطعه زمین با اداره‌کل راه و شهرسازی و هزینه‌های انجام شده برای این پیست بیهوده بوده و اکنون این پیست از مالکیت اداره‌کل ورزش و جوانان خارج شده است.

صفری با بیان اینکه جانمایی اولیه پیست موتورسواری شهرکرد اشتباه بوده است، یادآور شد: تجهیزاتی که در این پیست در سال‌های گذشته نصب می‌شد به سرقت می‌رفت و خودروهای آفرودی که از این پیست استفاده می‌کردند، استاندارد پیست موتور کراس را از بین می‌بردند، همه این‌ها باعث شد تا این پیست بلااستفاده شود کمااینکه استانداردهای مورد نیاز را نیز نداشت.

غوغای موتورسواران و اتومبیل‌رانان در خیابان‌های شهرکرد

در تمامی شهرهای چهارمحال و بختیاری نیازمند پیست موتورسواری هستیم

محمود سلیمی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو جهانبین نیوز ، در خصوص وضعیت پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی در شهرکرد، اظهار کرد: پیست منطقه قَلات شهرکرد قدیمی‌ترین پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی در چهارمحال و بختیاری بود که مالکیت این قطعه زمین در اختیار اداره‌کل ورزش و جوانان استان نبود و کاربری این زمین ورزشی نیست.

وی با بیان اینکه پیست موتورسواری شهرکرد دارای زیرساخت‌های استاندارد نبود، گفت: ورزشکاران در سال‌های گذشته در این پیست غیراستاندارد تمرین می‌کردند، که اکنون این قطعه زمین در اختیار اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیست.

سلیمی با بیان اینکه برای ایجاد پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی در شهر شهرکرد یک قطعه زمین در محله منظریه پیشنهاد داده شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده یک پیست استاندارد در مرکز استان راه‌اندازی کنیم و جامعه هدف بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تاکنون بودجه‌ای برای احداث پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی در استان اختصاص پیدا نکرده است، عنوان کرد: در گذشته اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای این منظور از سوی مسئولان وقت در اداره‌کل ورزش و جوانان رسانه‌ای شده بود، اما هیچ موافقت‌نامه‌ای در این خصوص امضا نشد و بودجه‌ای نیز تخصیص پیدا نکرد.

وی افزود: در تمامی شهرهای چهارمحال و بختیاری نیازمند پیست موتورسواری هستیم و با وجود مخاطرات موتورسواری در خیابان‌ها، پیست‌های استاندارد می‌تواند ضامن سلامت و جان جوانان باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود زیرساخت مناسب ورزشی در شهرکرد و دیگر شهرها، علاقه‌مندان به موتورسواری در روزهای تعطیل به‌ویژه روزهای آخر هفته، به محدوده کمربندی‌های اطراف شهر مراجعه می‌کنند که حضور آنان و انجام حرکات موتوری بدون حضور مربی و ناظر می‌تواند خطرآفرین باشد.

برخی از رانندگان خیابان‌های شهر را با پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی اشتباه گرفته‌اند، انجام حرکات نمایشی، صدای ناهنجار موتور و سیستم صوت، تک چرخ، سبقت و لایی کشیدن بخشی از حرکاتی است که این روزها در خیابان‌های شهرکرد شاهد آن هستیم.

انجام این حرکات در ساعات انتهایی شب به اوج خود می‌رسد و خلوتی خیابان‌ها زمینه جولان این افراد را فراهم می‌کند و گاهاً حوادث ناگواری برای این رانندگان و سایرین اتفاق می‌افتد.

علاوه بر خطر جانی و مالی، حضور رانندگان برای تفریح در سطح خیابان‌ها، آلودگی‌های صوتی و شلوغی خیابان‌های اصلی شهر را به دنبال دارد که به کلافگی و ناراحتی مردم دامن خواهد زد.

انتهای پیام
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲

ساعت:

۰۹:۳۱:۰۰

13 Jul 2023