۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۵۴۲۱۲
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

طنین سوت قطار در چهارمحال و بختیاری به شرط تامین اعتبار

در عملیات خاکی و زیرسازی پروژه راه آهن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که در صورت تأمین اعتبار نقدی، از ابتدای سال آینده ریل گذاری شروع می‌شود.
طنین سوت قطار در چهارمحال و بختیاری به شرط تامین اعتبار

به گزارش جهانبین نیوز؛ برخی از کارشناسان حوزه توسعه استراتژیک (راهبردی) نقش حمل و نقل ریلی و راه آهن را برای توسعه هر منطقه بسیار مهم ارزیابی می‌کنند چرا که یکی از ۷ مؤلفه حوزه توسعه استراتژیک وجود زیرساخت‌های ریلی است.

کارشناسان حوزه حمل و نقل نیز بر این عقیده اند که راه آهن به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده و از آن استفاده می‌شود.

به طور معمول حجم زیادی از حمل و نقل کالا توسط ناوگان ریلی انجام می‌شود و این ناوگان علاوه بر کاهش خطرات محیط زیستی از جمله تولید گازهای گلخانه‌ای، سالم مانند زیرساخت‌های زمینی مانند آسفالت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، کاهش تصادفات جانی و مالی جاده‌ای را به همراه دارد.

در ایران نیز در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است تا دولت به گونه‌ای برنامه ریزی کند که سهم ریل، از بار، به ۳۰ درصد و سهم مسافر آن، به ۲۰ درصدافزایش یابد.

در چهارمحال و بختیاری نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه و شیب برخی از جاده‌ها، سخت بودن شرایط آب و هوایی در زمستان از همان ابتدا نیازمند راه آهن بود که اکنون این آرزو تا چند سال آینده در حال تبدیل شد به یک واقعیت است.

کلنگ راه آهن مبارکه به سفیددشت و شهرکرد در سال ۹۰ بر زمین خورده است که با اجرای این پروژه تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌شود، اما بعد از گذشت ۱۲ سال مسئولین وعده تکمیل زیرساخت‌های آن را تا پایان عمر دولت، سیزدهم می‏‌دهند.

کل اعتبار این پروژه تا پایان سال ۹۷ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ اقدامات خوبی برای تأمین اعتبار و سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح از سمت مسئولان استان انجام شد که سبب مصوب شدن ۱۰۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان و تخصیص ۸۷ میلیارد تومان شد.

توقف راه آهن سفید دشت به شهرکرد در ایستگاه تأمین اعتبار

عملیات حفاری پروژه راه آهن مبارکه به سفید دشت انجام شده است

حسینعلی مقصودی مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: در عملیات خاکی و زیرسازی پروژه راه آهن ۷۰ درصد پیشرفت داریم که در صورت تأمین اعتبار نقدی، از ابتدای سال آینده ریل گذاری شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: راه آهن استان چهار محال و بختیاری دارای ۱۵ دستگاه تونل است که حفاری ۹۰ درصد آن‌ها به اتمام رسیده، در حال لاینینگ و پس از اتمام آن آماده ریل گذاری است.

مقصودی ادامه داد: خط ریلی استان دارای ۱۳۷ دستگاه پل شامل ۳ پل بزرگ است که ۱۲۵ پل بطور کامل به اتمام رسیده، در ۱۳۲ مورد فونداسیون کار شده و از ۳ پل بزرگ نیز، ۲ مورد به دلیل مشکل گرانی آرماتور در ماه‌های اخیر به اتمام نرسیده است.

حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: برای تکمیل طرح راه آهن مبارکه به شهرکرد، دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به طلب پیمانکار، رقم پیشنهادی اعتبار بودجه ۱۴۰۱ جوابگوی این پروژه نیست.

به گفته وی اعتبار امسال این پروژه ۳۲۵ میلیارد تومان و میزان تخصیص اعتبار سال جاری نیز ۲۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از آن به صورت نقد و مابقی به صورت اسناد سه ساله می‌باشد؛ اما متأسفانه تعهد نقدی این اعتبار محقق نگردیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون برای احداث این خط ریلی ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و طبق هماهنگی‌ها، جزو دو پروژه اول استان در سفر آتی رئیس جمهور به استان است.

مقصودی بیان داشت: مهم‌ترین راه حل مشکل اعتبار راه آهن استان را غیر از منابع دولتی، استفاده از کمک بانک‌ها از طریق ماده ۵۶ است و با توجه به اینکه بیشترین بهره برداری از راه آهن مربوط به صنایع استان است؛ قطعاً پیگیری تعهد صنایع استان در کمک به تکمیل این پروژه، از دیگر راه‌های رفع این مشکل است.

توقف راه آهن سفید دشت به شهرکرد در ایستگاه تأمین اعتبار

زیر سازی پروژه راه آهن سفید دشت به مبارکه به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است

حمید ربیعی در گفتگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: مرحله زیرسازی سفید دشت_مبارکه تا کنون به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است تصریح کرد: پیمانکاران این پروژه مطالبات بالایی دارند و همچنان مشکل تأمین اعتبار داریم.

ربیعی ادامه داد: سال گذشته اعتبارات خوبی برای این پروژه تزریق شد اما تا اجرایی شدن این پروژه اعتبار بالایی نیاز است.

وی میزان بدهی به پیمانکاران این پروژه را تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا اتمام پروژه اعتبار نیاز داریم.

ربیعی با اذعان بر اینکه این استان یکی از استان‌هایی است که تا کنون به شبکه ریلی کشور متصل نشده است عنوان کرد: اتمام این پروژه نقش بسزایی در جابجایی بار و مسافر و از سوی دیگر توسعه استان دارد.

وی خاطر نشان کرد: با تأمین اعتبارات لازم زیر سازی این پروژه تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

توقف راه آهن سفید دشت به شهرکرد در ایستگاه تأمین اعتبار

ضرورت تکمیل زیر سازی پروژه راه آهن تا پایان سال جاری

احمد راستینه رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز ، اظهار کرد: راه‌آهن یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه چهارمحال و بختیاری است.

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبات سفر تخصیص اعتبارات باید امسال به صورت کامل انجام شود تا تکمیل زیرساخت راه‌آهن که جزو مصوبات سفر است تا پایان ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

راستینه با اشاره به اینکه این پروژه جز مصوبات سفر ریاست جمهوری است گفت: لازم است اجرای این پروژه در اولویت قرار گیرد و هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه مسافری پروژه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت به شهرکرد در شهر شهرکرد پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: ایستگاه باری راه‌آهن نیز در منطقه ویژه اقتصادی برای زیرساخت اقتصادی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس با بیان اینکه این پروژه جزو پروژه‌های اولویت دار این استان است، تاکید کرد: پیگیری‌های بسیاری برای این مسئله توسط مسئولان استانی صورت گرفته و در بازدید از این طرح مشکلات آن بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه راه آهن شهرکرد تا کنون مشکل اعتبار داشته و تنها در ۱ الی ۲ سال گذشته اعتبارات لازم به آن تخصیص داده شده که این تقسیم‌بندی بودجه نیز اولویت‌بندی و مراحل قانونی دارد که پس از طی شدن همه مراحل بودجه لازم به این پروژه اختصاص داده شده که بعد از اتمام پروژه‌های استان‌های دیگر نوبت به اجرای این طرح در استان چهارمحال و بختیاری رسیده و این مراحل از دست ادارات خارج بوده است، البته با افزایش تورم ممکن است مقدار اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت‌ها نیز افزایش یابد.

طول مسیر اجرایی این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده زیرسازی پروژه راه‌آهن باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می‌رسید و پس از آن عملیات ریل‌گذاری آغاز می‌شد، اما این وعده محقق نشده است.

گزارش از مرضیه عالی پور هفشجانی
انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۲۰:۰۴:۱۸

13 Jun 2023