۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
کد مطلب : ۵۴۲۰۱
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

عدم تامین آورده در طرح نهضت ملی مسکن، آتشی که تر و خشک را با هم می‌سوزاند

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان که به هر نحوی آورده خود را تأمین کرده‌اند باید متضرر شوند چراکه مالکان دیگر نمی‌توانند آورده خود را تأمین کنند.
عدم تامین آورده در طرح نهضت ملی مسکن، آتشی که تر و خشک را با هم می‌سوزاند
به گزارش جهانبین‌نیوز؛ نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری توسط اداره‌کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال انجام است.

براساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، قرار است طی چهار سال 57 هزار واحد مسکونی در قالب‌های انبوه‌سازی، خود مالکی و بافت فرسوده در این استان ساخته شود.

ازجمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات موجود در مسیر ساخت مسکن در چهارمحال و بختیاری، تعلل برخی از متقاضیان در پرداخت آورده است، این موضوع باعث طولانی شدن ساخت و ساز و همچنین افزایش هزینه تمام شده به دلیل تورم در مصالح ساختمانی، شده است.

عدم پرداخت به‌موقع آورده از سوی متقاضیان هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و هم اینکه نارضایتی دیگر متقاضیان که آورده خود را به موقع پرداخت کرده‌اند، به دنبال دارد؛ چراکه آن‌هایی که آورده سهم متقاضی را به موقع پرداخت کرده‌اند انتظار دارند که واحد مسکونی خود را سریع‌تر تحویل بگیرند.

ساخت 57 هزار واحد مسکونی طی چهار سال در چهارمحال و بختیاری

حسینعلی مقصودی در گفت‌وگو با جهانبین‌نیوز؛ اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مقرر شد طی ۴ سال در قالب‌های انبوه‌سازی، خود مالکی و بافت فرسوده ۵۷ هزار واحد مسکونی در چهارمحال و بختیاری احداث شود که از این تعداد ۴۱ هزار واحد مسکن شهری است.

وی افزود: در ۶ فاز ۸۷ هزار و ۷۴۷ متقاضی مسکن ثبت نام کردند، از این تعداد ۳۰ هزار نفر حائز شرایط اولیه بودند، ۱۹ هزار و ۱۳۶ نفر افتتاح حساب کردند و مبلغ ودیعه ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند و ۱۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بالای ۴۰ میلیون تومان آورده را پرداخت کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تاکنون ۵۶۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان فراهم شده است، اقدامات اولیه برای واگذاری زمین‌ها انجام و آماده تحویل به سازندگان هستند.

مقصودی عنوان کرد: تاکنون در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان ۱۹۶ میلیارد تومان به پروژه‌های راه و شهرسازی، ۲۶۸ میلیارد تومان به پروژه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۶۷ میلیارد تومان به پروژه‌های ستاد اجرایی فرمان امام تسهیلات پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی در قالب خود مالکی در چهارمحال و بختیاری نیز ۱۵۵ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: در سه شهر شهرکرد، بروجن و فرخشهر فرایند ساخت مسکن به‌صورت انبوه‌ساز انجام می‌شود.

مقصودی ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار واحد در محله ۳۴ شهرکرد، ۳ هزار و ۴۰۰ واحد در محله ۴۰، یک هزار و ۱۰۰ واحد در محله ۳۲ و یک هزار و ۶۰۰ واحد در محله ۴۲ شهر شهرکرد در حال احداث هستند.

وی عنوان کرد: به همه پروژه‌ها حتی به طرح‌های قبلی مسکن سازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات از ۳۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مقرر شده است بانک‌ها تا پایان تکمیل مرحله سفت‌کاری تسهیلات مربوط به ساخت مسکن را پرداخت کنند و آورده متقاضی در مرحله نازک‌کاری هزینه شود.

مقصودی اضافه کرد: سازندگان در خصوص خرید مصالح و قیمت بالای آن مشکل دارند به همین دلیل مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصالح را به قیمت ثابت تأمین و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد، این طرح قرار است به زودی اجرایی شود.

وی بیان کرد: مقرر شد به متقاضیان مسکن در دهک‌های یک تا چهار و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی غیر از تسهیلات مسکن، از محل صندوق ملی مسکن تسهیلات پرداخت شود، این تسهیلات برای دهک‌های یک و دو ۴۰۰ میلیون تومان و برای دهک‌های سه و چهار ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین برای متقاضیان مسکن تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی بدون آورده مسکن احداث می‌شود.

عدم پرداخت به موقع آورده از سوی مردم، پروژه‌ها را مشمول زمان و تورم می‌کند

کامران رهی در گفت‌وگو با جهانبین‌نیوز؛ اظهار کرد: زیرساخت‌هایی مثل آب، برق و گاز به جز شبکه فاضلاب، در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان در حال آماده شدن است.

وی افزود: در محله‌ای که ساخت و ساز مسکن بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) قرار داده شده، شبکه فاضلاب تقریباً آماده است اما برای واحدهایی که در محله ۳۴ هستند باید شبکه فاضلاب پیش‌بینی شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر اساس ضوابط و مقررات در سطح کشور و تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شده است، ساخت و سازهای طرح نهضت ملی مسکن مشمول کلیه شرایط پیمان متناسب با تورم هستند.

رهی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، تعلل مردم در پرداخت آورده است که همین امر باعث می‌شود پروژه‌ها مشمول زمان شود که طبیعتاً تورم نیز بر آن تأثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان باید به این نکته واقف باشند که اگر آورده را در موعد مقرر پرداخت کنند، قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش نمی‌یابد.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با توجه به تورمی که در سطح کشور با آن مواجه هستیم و برآوردی که انجام شده است، قیمت تمام شده واحدهای مسکونی در نهضت ملی مسکن حدود ۳۰ درصد کمتر از قیمت در پروژه‌های شخصی‌سازی است.

رهی بیان کرد: با توجه به اینکه در زمان ساخت همه تسهیلات به نوعی تزریق می‌شود، متقاضیان می‌توانند بعد از آنکه واحدهای آن‌ها مشخص شد یا آن را دریافت کردند برای تسویه این تسهیلات اقدام کنند.

وی تاکید کرد: بازپرداخت تسهیلات مسکن ۲۰ ساله بوده و با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است استفاده از آن به نفع مردم است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: انتخاب واحدها بر اساس امتیازاتی که متقاضیان دارند صورت می‌گیرد، اما با توجه به اینکه در نهایت باید کلیات پروژه مشخص شده باشد و همچنین به محض آنکه پروژه به پیشرفت ۸۰ درصد رسید، تکلیف واحدها تعیین می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ تأمین آورده ساخت مسکن برای بسیاری از متقاضیان سخت شده آن هم در زمانی که قیمت مصالح ساختمانی روز به روز در حال افزایش است.

 اما نکته مهم که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند این است که هر چقدر زمان پرداخت آورده طولانی‌تر شود، هزینه‌های تمام شده ساخت مسکن نیز بیشتر می‌شوند.

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان که به هر نحوی آورده خود را تأمین کرده‌اند باید متضرر شوند چراکه مالکان دیگر نمی‌توانند آورده خود را تأمین کنند.

ازهمین‌رو مسؤولان ذی‌ربط در حوزه مسکن باید به فکر راهی جایگزین برای رفع این مشکل باشند تا تحویل خانه‌ها به متقاضیان خوش حساب تسریع شود.

همچنین مردم نیز باید اولویت خود را بر تأمین آورده قرار دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون اینکه مشمول تورم شوند، خانه‌ها آماده و در اختیارشان قرار گیرد.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۱۴:۲۵:۱۶

12 Jun 2023