۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۵۳۸۶۷
جنگل‌هایی که هیزم می‌شوند؛

طمع سودجویان آفتی به جان جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

سال‌هاست قاچاق چوب به عنوان معضلی حل نشده باقی مانده و تن جنگل‌های چهارمحال و بختیاری زخمی‌ از دست سودجویانی است که منفعت خود را در قطع درختان می بینند.
طمع سودجویان آفتی به جان جنگل‌های چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ قاچاق چوب در چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های جنگلی کشورمان معضلی ریشه‌دار و پیچیده است، جنگل‌های سراسر کشور از برداشت‌های پنهانی و قاچاقی چوب زخم خورده‌اند.

امسال با انجام اقدامات حفاظتی و افزایش مشارکت مردمی‌و تجهیز یگان‌های حفاظتی، کشفیات زغال در عرصه‌های منابع طبیعی ۴۲ درصد افزایش داشت.

قاچاق چوب و زغال از مهمترین عوامل تخریب محیط زیست، بروز حوادث از جمله فرسایش جنگل و بروز سیل می‌شود.

به دلیل تدابیر شدید حفاظتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و بکارگیری نیرو در بخش گشت و مراقبت، هوشمندسازی منابع طبیعی، نصب دوربین و برقراری ایست و بازرسی در گلوگاه‌ها و استفاده از سیستم رادیویی بی‌سیم افزایش بالایی در کشفیات قاچاق چوب و زغال و سایر محصولات جنگلی وجود داشته است.



بیشترین قاچاق چوب در شهرستان لردگان اتفاق می‌افتد

آیت حسنی، کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: شهرستان لردگان یکی از شهرستانهای جنگلی و مهم استان از منظر منابع طبیعی با وسعت و پراکنش گونه‌های متنوع و فراوان جنگلی و مرتعی می‌باشد، به طوری که که بالای ۵۰ درصد از جنگل‌های استان در شهرستان لردگان است.

وی افزود: بلوط گونه غالب جنگل‌های زاگرس و شهرستان لردگان بوده که در کنار گونه‌هایی چون بنه، بادام کوهی، ارژن، افرا، کیکم، گلابی وحشی و … جمعیت جنگلی شهرستان را تشکیل داده است.

حسنی ادامه داد: از جمله عوامل طبیعی و غیرطبیعی که طی سالیان اخیر سبب ایجاد دامنه وسیعی از تخریب در عرصه جنگل‌ها و مراتع شهرستان شده است می‌توان به خشکسالی، آفات، آتشسوزی، حضور دام غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت در مراتع و جنگل‌ها، زراعت زیراشکوب جنگل و تبدیل مراتع و اراضی جنگلی به دیمکاری، تولید زغال، قاچاق چوب، توسعه صنایع و معادن و وابستگی معیشت روستاییان جنگل نشین به عرصه‌ های منابع‌ طبیعی اشاره کرد.

وی بیان داشت: از آنجایی که شهرستان لردگان، شهرستان جنگلی بوده و بالای ۸۵ درصد از مساحت آن را عرصه‌های ملی تشکیل داده و اکثریت روستاهای شهرستان جنگل نشین می‌باشند، به دلایل و انگیزه‌های متفاوت از جمله تهیه سوخت، وضعیت معیشتی نامناسب و غیره از شهرستانهای حساس در وقوع تخلفات صورت گرفته در این حوزه است.

حسنی اشاره کرد: با اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده‌ای که طی سالیان اخیر جهت کاهش تخلفات در حوزه قطع درختان و قاچاق چوب و زغال صورت گرفته، خوشبختانه دیگر خبری از وانتهای حمل چوب نیست و قاچاق در حجم کم و با خودروهای سواری به مقصد استان‌های همجوار، علی الخصوص استان اصفهان صورت می‌گیرد.

حسنی عنوان کرد: از جمله اقدامات مؤثر صورت گرفته جهت کاهش تخلفات، شناسایی مناطق بحرانی شهرستان و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد در این مناطق جنگل نشین و همراه نمودن جوامع محلی به منظور حفاظت از سرمایه‌های گرانبها بوده بطوریکه در این چیزی حدود ۲۰۰۰ نفر از شهروندان علاقمند و دوستدار طبیعت، تحت عنوان همیار طبیعت ساماندهی و در همه سطوح بخشها پهنه بندی و در حد امکان تجهیز شده و در کنار همکاران بخش حفاظت همکاریهای متعددی از جمله آموزش، ارتقا سطح فرهنگ طبیعت دوستی در بین آحاد جامعه، جنگلکاری، اطفا حریق و … دارند.



ظرفیت مردمی در کنار همکاران حفاظتی باعث کاهش چشمگیر سطح تخلفات

حسنی افزود: استفاده از این ظرفیت مردمی در کنار همکاران حفاظتی باعث کاهش چشمگیر سطح تخلفات در حوزه‌های مختلف با توجه به مقایسه آمارها نسبت به سنوات قبل شده است، همچنین از نظر حریق، شهرستان لردگان که همواره یکی از شهرستانهای بحرانی در کشور بوده است، طی دو سال کمترین حریق را در کمترین سطح ممکن داشتیم و این را مدیون دوستداران و همیاران عزیزی هستیم که خالصانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در این راه یاریگر برادران جنگلبان خود بوده‌اند.

متأسفانه در بسیاری از روستاهای جنگل نشین، درخت بلوط تاوان عدم وجود سوخت مناسب و گاز را می‌دهد.

وی بیان داشت: متأسفانه در بسیاری از روستاهای جنگل نشین، بلوط تاوان عدم وجود سوخت مناسب و گاز را می‌دهد که از متولیان امر درخواست داریم فکر اساسی در این زمینه کنند، چرا که اگر این امر تداوم پیدا کند قطعاً طی سالهای آتی و نه چندان دور شاهد انقراض این گونه با ارزش در حوالی این روستاها خواهیم بود.

حسنی بیان داشت: در راستای تعدیل این مشکل بدلیل نبود سوخت مناسب و تغییر الگوی مصرف سوخت در روستاهای جنگل نشین، با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و وزارت دفاع، اقدام به توزیع بیش از ۸۰۰ آبگرمکن خورشیدی طی سالهای گذشته شده و آبگرمکنهای هیزمی جمع آوری شد.

وی خاطر نشان کرد: از شهروندان عزیز تقاضا داریم جهت حفاظت از این میراث ماندگار، ما را با کمک‌های داوطلبانه خود و استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت یاری نمایند و هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی را با شماره تلفن‌های رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

افزایش جرایم کشف چوب و ذغال قاچاق در چهارمحال و بختیاری

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: جرایم قاچاق کشف چوب و ذغال جنگلی در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کرد.

اصغر احمدی با بیان اینکه مبلغ جریمه هر کیلوگرم چوب قاچاق کشف شده از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان در سال‌جاری افزایش پیدا کرد، گفت: همچنین مبلغ جریمه هر کیلوگرم ذغال قاچاق کشف شده از ۳۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعیین قیمت جدید پایه جریمه چوب و ذغال برای برخورد با متخلفان قاچاق در این حوزه، افزود: این کار برای پیشگیری از قاچاق چوب و ذغال صورت گرفته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی نیازمند پیگیری و حضور مستمر یگان حفاظت از منابع طبیعی و مناطق جنگلی است، برای جلوگیری از بروز تخلف قاچاق در حوزه چوب و ذغال هر ساله مبلغ جرایم با مصوبه کمیته فنی و پیشنهاد یگان حفاظت افزایش پیدا می‌کند.

سال گذشته ۸۴ تن و ۶۱۲ کیلوگرم چوب درختان جنگلی، ۱۷ تن و ۱۳۲ کیلوگرم ذغال و ۱۴ تن و ۲۱۶ کیلوگرم محصولات فرعی مراتع و جنگل از متخلفان در چهارمحال و بختیاری کشف شد.

احمدی با اشاره به کشفیات چوب و ذغال قاچاق در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته ۸۴ تن و ۶۱۲ کیلوگرم چوب درختان جنگلی، ۱۷ تن و ۱۳۲ کیلوگرم ذغال و ۱۴ تن و ۲۱۶ کیلوگرم محصولات فرعی مراتع و جنگل از متخلفان در چهارمحال و بختیاری کشف شد.

به گزارش جهانبین نیوز ، قاچاق چوب و قطع درختان توسط سودجویان چالش دیرینه جنگل‌های چهارمحال و بختیاری که همچنان بر صدر دیگر معضلات فراروی عرصه‌های طبیعی کشور است، فرهنگ سازی و بازنگری قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب برای حفاظت و حراست این اکوسیستم ضرورتی است که مسؤولان امر باید به این مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو در شرایط حساس زیست محیطی که همانند خوره و آفت به جان جنگل‌های هیرکانی با قدمت میلیون ساله افتاده است بیانگر ناکارآمدی قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب برای حفظ و نگهداری این عرصه‌های پراهمیت خدادادی برای نسل آینده است.
 
انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۵:۲۲:۲۰

17 May 2023