۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
کد مطلب : ۵۳۷۸۴
جهانبین نیوز؛ گزارش می‌دهد؛

در آرزوی خانه‌دار شدن/خردادماه جدیدیترین وعده تحویل مسکن

رویای خانه‌دار شدن برای افرادی که دیگر نه توان ادامه دارند و نه می‌توانند انصراف دهند، با تاخیر در واگذاری مسکن که از سوی مسئولان مطرح می‌شود روز به روز دور و دورتر می‌شود.
در آرزوی خانه‌دار شدن/خردادماه جدیدیترین وعده تحویل مسکن
به گزارش جهانبین نیوز؛ در چند سال اخیر روند قیمت‌ها در بحث مسکن افزایشی بوده و خرید خانه برای جوانان و مستأجران سخت و به نوعی از اولویت‌های آن‌ها خارج شده است.

در سال ۹۶ تسهیلاتی که برای خرید خانه به یک زوج جوان تعلق می‌گرفت ۱۲۰ میلیون تومان بود اما همین تسهیلات در سال ۱۴۰۰ به ۴۸۰ میلیون تومان رسید، این یعنی در این سال‌ها وام مسکن ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

در میان رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته، اجاره‌بها نیز افزایش زیادی داشته است، تنها در یک سال، اجاره ۵۰ درصد گران‌تر شد و این نشان می‌دهد رشد اجاره‌بها حتی از رشد قیمت مسکن هم بیشتر بوده.

در این شرایط و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن که بعد از استقرار دولت و با تصویب مجلس به قانون تبدیل شد، مطرح گردید، طرحی که امید خانه‌دار شدن را در دل جوانان ایجاد کرد و بنا به گفته مسئولان امر تعداد بسیاری از مردم، متقاضی این طرح شدند.

حالا با گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم و کمتر از دو سال از آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان با مشکلاتی مواجه شده‌اند که وعده‌های امروز و فردا برای تحویل خانه‌ها به مردمی که صبرشان سرآمده و دار و ندار خود را برای خانه‌دار شدن هزینه کرده‌اند، یکی از این مشکلات است.
 

سعی شد با حضور میدانی در سایت‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن در جریان چند و چون این پروژه قرار بگیریم و با گفت‌وگو با مردم از مشکلاتی که در مسیر خانه‌دار شدن برای آن‌ها ایجاد شده است با خبر شویم.

با مسؤولان مربوطه در این خصوص نیز گفت‌وگوهایی انجام شد تا از آخرین اتفاقات در بحث ساخت و ساز و همچنین موعد تحویل خانه‌ها به مردم باخبر شویم.

تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی، اعتماد مردم را از بین برده است

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: خواستم بگوییم واقعاً مسئولی نیست که شهامت داشته باشد و اعلام کند کسی که با احتساب وام، تاکنون ۷۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است (۴۰۰ آورده و ۳۵۰ وام) نباید بداند کدام طبقه یا کدام واحد قرار است به وی تعلق بگیرد.

وی افزود: هنوز مشخص نیست یک متقاضی چقدر باید پول پرداخت کند و چه زمانی ساختمانش را تحویل می‌گیرد؟ با چه منطقی همچنان از مردم پول طلب می‌کنند؟ با این تأخیرهای که در تحویل خانه‌ها انجام می‌شود چطور انتظار دارند مردم به آن‌ها اعتماد کنند.

نه توان ادامه دادن برای پرداخت مابقی پول مسکن را دارم و نه می‌توانم انصراف بدهم

یکی دیگر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ در طرح ملی مسکن ثبت نام کردم، اعلام کرده بودند که احداث هر مترمربع کم‌تر از ۳ میلیون تومان تمام می‌شود.

وی افزود: با این وجود طبق برآوردی که کردم، یک واحد ۱۰۰ متری حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان هزینه لازم دارد که ۲۰۰ میلیون تومان آورده و ۲۰۰ میلیون تومان هم وام است.

این متقاضی مسکن ادامه داد: هر سال مبالغی که باید واریز می‌شد تغییر کرد، سال ۹۹ اعلام کردند ۴۰ میلیون تومان، سال ۱۴۰۰ اعلام شد ۵۰ میلیون تومان، در اردیبهشت‌، شهریور و دی‌ماه ۱۴۰۱ هر ماه ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم که مجموعاً ۳۹۰ میلیون تومان می‌شود، محل درخواست من برای مسکن شهرکرد و پیمانکار آن بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری است.

وی عنوان کرد: برای من که مستأجر هستم و باید ماهانه ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان اجاره دهم بسیار سخت است، طلاهای همسرم و ماشینم را فروختم به امید خانه دار شدن اما هر چه مراجعه کردم کسی جواب درست و حسابی به من نمی‌دهد.

متقاضی مسکن طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند هر واحد مسکونی متری ۱۰ میلیون تومان تمام می‌شود، یعنی یک واحد ۱۰۰ متری یک میلیارد تومان می‌شود، من اگر ۸۰۰ میلیون تومان داشتم یک ساختمان آماده با تمام امکانات می‌خریدم نه اینکه یک ساختمان فاقد کابینت، شیرآلات و… را تحویل بگیرم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نه توان ادامه دادن برای پرداخت مابقی پول مسکن را دارم و نه می‌توانم انصراف بدهم، طلای همسرم را زمانی که گرمی یک میلیون تومان بود فروختم الان هر گرم طلا نزدیک ۳ میلیون تومان شده است.

این متقاضی بیان کرد: خودروی که داشتم را ۱۸۰ میلیون تومان فروختم الان همان ماشین نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان شده است.

وی بیان کرد: پول امثال من که با هر زحمتی بود سعی کردم به‌موقع آن را تأمین کنیم گرفتند و واحدهایی ساختند که برخی از متقاضیان آن‌ها پول چندانی پرداخت نکرده‌اند، چرا ما که به موقع پول پرداخت کردیم باید اینقدر ضرر بدهیم.

وی افزود: اگر پیمانکار هزینه ساخت یک متر مسکن را به نرخ روز حساب می‌کند باید پول متقاضی هم به روز حساب شود تا ضرر نکنیم.

این متقاضی مسکن ادامه داد: عده‌ای مجموعاً در کل سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فقط ۱۰۰ میلیون تومان دادند و حالا طلا و ماشین خود را به نرخ روز می‌فروشند و هزینه ساخت مسکن را پرداخت می‌کنند، این افراد هیچ ضرری نمی‌کنند، ضرر را من کردم که خوش حساب بودم و پول را به‌موقع واریز کردم.

وی عنوان کرد: تنها نکته مثبت برای من که پول ساخت خانه‌ام را زودتر از بقیه پرداخت کردم این است که می‌توانم زودتر واحد خودم را انتخاب کنم، اما به چه قیمتی؟ با این شرایط حداقل ۴۰۰ میلیون تومان ضرر کرده‌ام چه فرقی دارد طبقه چهارم باشم یا طبقه اول، مگر چقدر اختلاف قیمت دارند.
 
تحویل سریع‌تر واحد مسکونی منوط به تأمین آورده از سوی متقاضی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برای استان تعهدات و تکالیفی در قالب قانون جهش مسکن مشخص شده است که این تعهدات شامل ساخت حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری در تمامی لایه‌های شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۱۰۰ هزار نفر، بالای ۱۰۰ هزار نفر، مسکن خود مالک و احیای بافت فرسوده شهری است.

فرشید ریاحی افزود: تنها در دو شهر شهرکرد و بروجن در چهارمحال و بختیاری قالب انبوه‌سازی قابل اجرا است و می‌توان ساختمان‌های چند طبقه بلندمرتبه احداث کرد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در گام اول در قالب انبوه‌ساز در منظریه شهرکرد یک هزار و ۲۲۴ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال ساخت دارد.

ریاحی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ به موازات ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب قانون جهش تولید ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی دیگر برعهده چهارمحال و بختیاری گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده است تا پایان شهریور سال جاری ۴ هزار و ۵۰۲ پروژه دیگر به طرح نهضت ملی مسکن اضافه شود، در حال حاضر عملیات اجرایی حدوداً ۲ هزار واحد در نهضت ملی آغاز شده است که در شهرهای مختلف مثل شهرکرد، بروجن، اردل، لردگان، فرخشهر، فارسان و سامان واقع شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: وجود برخی مشکلات ازجمله مسائل اجتماعی و نارضایتی مردم از نوع زمین و نوع ساختمانی که قرار است در آن زمین ساخته شود باعث شد سرعت ساخت و ساز در گروه‌های ساخت کاسته شود، به عنوان یکی از این مشکلات، عدم رضایت مردم برای احداث ساختمان‌های دوطبقه در یک زمین است و مدعی هستند مقامات کشوری اعلام کردند هر زمین به یک خانواده تعلق گیرد این در حالی است که این گفته برای شهرهایی است که با مشکل کمبود زمین مواجه نیستند.

ریاحی با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک طرح متقاضی محور است و دولت هیچ کمکی به جز تأمین زمین و اعطای وام نداشته است، اظهار داشت: در واحدهای انبوه‌سازی این امکان وجود ندارد که یک نفر پول واریز کند و بقیه به دلایلی این کار را نکنند.

وی تاکید کرد: هر چقدر واریز وجه از سوی متقاضیان به تعویق بیفتد، به دلیل وجود تورم در مصالح ساختمانی، زمان اجرا طولانی می‌شود و هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز افزایش می‌یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از ابتدای اسفند سال گذشته با ارسال پیامک به متقاضیان، توانستیم حدود ۸۰ میلیارد تومان پول از محل آورده مردم جذب کنیم اما هنوز حدود ۵۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم.

ریاحی تصریح کرد: پیمانکار با قیمت پایه متری ۳ میلیون و ۹۷۰ تومان در حال کار در پروژه نهضت ملی مسکن است، اما شاخص‌های تعدیلی که از سال ۹۹ به این قیمت تعلق می‌گیرد، قیمت تمام شده را به حدود متری ۸ میلیون تومان می‌رساند که باز هم قیمت دقیقی نیست چراکه به موارد دیگری بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی به استاندار چهارمحال و بختیاری شده و منتظر تأیید شورای تأمین مسکن استان است مبنی بر اینکه افرادی که آورده مالی کمتری دارند و نمی‌توانند پول تأمین کنند در پروژه‌هایی قرار بگیرند که پیشرفت فیزیکی کمتری دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افرادی که منابع مالی آن‌ها تأمین شده است در پروژه‌هایی قرار گیرند که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند که پروژه مشمول تورم و گرانی نشود.
ریاحی ادامه داد: مردم باید منابع مالی خود را به موقع تأمین کنند تا پیمانکار نیز به موقع عملیات ساخت و ساز را انجام دهد و بتوانیم واحدهای مسکونی را در موعد مقرر به مردم تحویل دهیم.

 

واگذاری واحد مسکونی به متقاضیان از خردادماه آغاز می‌شود

استاندار چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: ۷۰ درصد زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن در این استان تأمین شده است.

غلامعلی حیدری افزود: سهم استان چهارمحال و بختیاری از نهضت ملی مسکن ۴۰ هزار مسکن شهری و ۱۴ هزار مسکن روستایی است.

وی ادامه داد: ساخت مسکن روستایی پیشرفت خوبی داشته است، نهضت ملی مسکن در شهرهای این استان نیز با موانع و مشکلاتی مواجه بود.

حیدری عنوان کرد: واگذاری واحدهای مسکونی هم در روستاها و هم در شهرهای چهارمحال و بختیاری از خردادماه آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با سرعتی که ساخت و ساز مسکن دارد امسال شاهد تحول بسیار خوبی در نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری خواهیم بود.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و وضعیت آنان مشخص شده است در اجرای طرح مشارکت داشته باشند.
 

عملیات اجرایی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد در حال انجام است

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تا امروز عملیات اجرایی حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در منظریه شهرکرد در حال انجام است.

حسینعلی مقصودی افزود: همچنین عملیات اجرایی یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نیز در محله ۳۴ شهرکرد توسط اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۵۰و احد مسکونی در محله ۳۹ توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال ساخت است، همچنین در محله ۴۰ پیمانکار برای ساخت حدود ۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی انتخاب شده و عملیات در حال اجرا است.

مقصودی عنوان کرد: اخیراً در محلات ۳۳، ۴۱ و ۴۲ نیز موضوعاتی چون تغییر کاربری آن رفع شده است و به زودی انتخاب مجری و پیمانکار انجام می‌شود، شروع عملیات در این محل فصل بهار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مابقی شهرستان‌ها عملیات ساخت مسکن در حال اجرا است، در چند شهر در تأمین زمین مشکلاتی وجود داشت که مقرر شد با پیگیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی بتوانیم مشکلات را رفع و پروژه‌ها سرعت بیشتری پیدا کند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ رؤیای خانه‌دار شدن برای متقاضیانی که به قول خودشان دیگر نه توان ادامه دارند و نه می‌توانند انصراف دهند، با تأخیر در واگذاری مسکن که از سوی مسئولان مطرح می‌شود روز به روز دور و دورتر می‌شود.

خانه‌های متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری ثبت نام کرده‌اند، ابتدا قرار بود در اسفندماه ۱۴۰۱ تحویل داده شود، تاریخ بعدی تحویل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ و مجدداً قرار شده است خردادماه اولین واحدها تحویل متقاضیان شود.

ضمن اینکه باید شرایط آن دست از متقاضیانی که بعد از ثبت نام و احتمالاً پرداخت بخشی از آورده مسکن دیگر توان ادامه ندارند را نیز درک کنیم، اما افرادی که خوش حساب بودند و در زمان مقرر آورده خود را پرداخت کردند هم حق دارند که نگران باشند چراکه هر چقدر زمان تحویل مسکن به تعویق بیفتد شامل تورم می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۹:۳۶:۱۲

13 May 2023