۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۵۳۵۵۸
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

جوانه‌خوار، آتشی به جان درختان بلوط/ سایه کمبود اعتبار بر سر جنگل‌های آفت‌زده زاگرس

آفت جوان‌خوار بلوط، سطح بالایی از جنگ‌های زاگرس را درگیر نموده و متاسفانه کمبود اعتبار مقابله با این آفت را با مشکل مواجه کرده است.
جوانه‌خوار، آتشی به جان درختان بلوط/ سایه کمبود اعتبار بر سر جنگل‌های آفت‌زده زاگرس
به گزارش جهانبین نیوز؛ جنگل‌ها همیشه به‌عنوان گنجینه‌های ارزشمند زمین مطرح بوده و هستند و نقش موثر آن‌ها در حفظ خاک، نگهداری آب در زمین، تولید اکسیژن، جلوگیری از وقوع سیل و... اهمیت آن‌ها را بیش از پیش می‌کند.

با وجود اهیمت بالای جنگل‌ها برای انسان، متاسفانه شاهدیم که این منابع با ارزش با تهدیداتی مواجه می‌باشند و خشکسالی، آتش‌‎سوزی‌های با منشاء انسانی و طبیعی، قطع درختان و تبدیل چوب‌های جنگلی به ذغال و... ازجمله خطراتی هستند که ممکن است جنگل‌ها را به نابودی بکشاند.

در سال‌های اخیر شاهد هجوم آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌های زاگرس هستیم که می‌توان گفت به دلیل به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود و تغییر شکل بارش‌ها و کاهش سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آن، آفت جوانه‌خوار بلوط طغیان کرده و درختان بلوط را در معرض نابودی قرار داده است.

جنگل‌های بلوط یک هزار و 483 هکتار از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را به خود اختصاص داده‌اند و در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، کیار، لردگان، بروجن و شهرکرد قرار دارند.

آفت جوانه‌خوار بلوط، مرگ درختان را سبب می‌شود

مریم حسین‌پور در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: پروانه جوانه خوار بلوط یکی از مهم­ترین آفات درختان بلوط در ایران است.

وی تصریح کرد: لاروهای این آفت با تغذیه از جوانه­‌ها و برگ­‌های بلوط خسارت سنگینی را به این درختان وارد می­ کنند.

این کارشناس علوم جنگل بیان داشت: آفت جوانه‌خوار بلوط، آفتی خطرناک است و باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و تولید و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

حسین‌پور افزود: کاهش برگ‌های درخت در فصل رویش ابزار تولید درخت را از آن گرفته و منجر به کاهش فتوسنتز می‌شود که طی چند سال متوالی کاهش چوب را به‌همراه داشته و جنگل را به نابودی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: لاروهای آفت جوانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های بلوط شده و از آن تغذیه می‌کند و پس از رشد به شکل سن در آمده و آنقدر از برگ‌ها تغذیه می‌کند که درختان در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌شود.

این کارشناس علوم جنگل ادامه داد: آفت جوانه‌خوار بلوط دارای یک نسل و پنج سن لاروی است و زمان خسارت آن نیز با خروج لاروها از اواخر اسفندماه آغاز می‌شود، لاروهای سن آخر نیز در اواسط اردیبهشت‌ماه با لوله کردن انتهای برگ‌ها در همان محل وارد مرحله شفیرگی می‌شوند.

3 هزار هکتار از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در بحران درگیری با آفت جوانه‌خوار بلوط

احمد موسوی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امسال نیز آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این استان دیده شده است.

وی تصریح کرد: طبق پایش‌های صورت گرفته تا این لحظه 20 هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر با این آفت هستند و از این مقدار حدود 3 هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارد.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با بیان اینکه درگیری‌ها در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، کیار، اردل، فلارد و کوهرنگ هستند ادامه داد: این آفت بسته به شرایط آب و هوایی در این استان از 20 اسفند آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

موسوی بیان داشت: سطح یک هزار و 100 هکتار از عرصه‌های جنگلی در مناطق بحرانی به پیمانکار واگذار شده است تا توسط مواد بیولوژیکی یا همان بی تی آفت را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه این آفت در مناطق حفاظت‌شده محیط زیست هم مشاهده شده است اضافه کرد: این مناطق بحرانی‌تر از جنگل‌ها هستند و این درحالی است که محیط زیست اعتباری برای مقابله با این آفت ندارد و اعتبار منابع طبیعی هم بسیار محدود است.

اعتبار مقابله با آفت جوانه‌خوار بلوط تنها کفاف یک چهارم سطح  آلودگی را می‌دهد

این کارشناس گیاه‌پزشکی سطحی که نیاز به مبارزه دارد بیش از 4 هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: با اعتباری که در اختیار منابع طبیعی است تنها در یک هزار هکتار می‌توان به مقابله با آفت جوانه‌خوار پرداخت.

موسوی با بیان اینکه برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در مناطق صعب‌العبور باید از تجهیزات هوایی استفاده کرد که هزینه بسیار بالایی نیاز دارد افزود: این درحالی است که توپوگرافی منطقه به گونه‌ای می‌باشد که امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پهبادهایی که برای محلول‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد در عرصه‌های زراعی و باغی عملکرد خوبی دارند اما در عرصه‌های جنگلی چون مجاز به استفاده از سم نیستیم، کاربردی ندارند.

تقریبا همه جنگل‌های زاگرس درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط هستند

این کارشناس گیاه‌پزشکی یادآور شد: همه جنگل‌های زاگرس درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط هستند و سازمان جنگل‌ها تا جایی که در توانش است بودجه در اختیار استان‌های زاگرس‌نشین قرار داده، پیگیری‌ها نیز برای تخصیص اعتبار درحال انجام است.

وی اضافه کرد: با خشک و نابود شدن درختان، مشکل ریزگردها و بروز سیل‌ را در پی دارد و بنابراین لازم است ستاد بحران پای کار بیاید و اس بودجه‌های استانی نیز به آن اختصاص دهند.

این کارشناس گیاه‌پزشکی این آفت در اسفندماه از تخم خارج می‌شود و زمانی که لارو سن یک از وارد جوانه شده و از ان تغذیه می‌کند، گروهی از این آفات در همان لحظه جوانه را خشک کرده و به درخت خسارت وارد می‌کنند، گروهی هم در طی زمان از برگ‌ها تغذیه کرده و پروسه برگ‌خواری را آغاز می‌کنند.

موسوی بیان داشت: در جاهایی که خسارت سنگین است درخت ظاهری کاملا خشک دارد چراکه عاری از برگ است و این موضوع در سال‌های نخست باعث می‌شود درخت زادآوری خود را از دست بدهد بدان معنا که انرژی که صرف تولید میوه می‌شده برای رشد رویشی استفاده می‌شود و این موضوع در یک دوره سه ساله منجر به ضعف درخت شده زمینه هجوم آفت ثانویه را فراهم می‌سازد و درنهایت  زوال درخت را درپی دارد.

وی افزود: جوانه‌خوار بلوط مقدمه را برای هجوم سایر آفات فراهم می‌کند و کنترل آن هزینه‌بر است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ آفت جوان‌خوار بلوط، سطح بالایی از جنگ‌های زاگرس را درگیر کرده و با فراهم ساختن زمینه هجوم سایر آفات، درخت را تا زوال کامل پیش می‌برد و از آنجایی که جنگل موهبتی خدادادی است و زمان بسیاری طول می‌کشد تا گنجینه‌های ارزشمند اینچنینی تشکیل شود، بنابراین می‌طلبد به این مشکل به‌عنوان یک مشکل ملی نگاه شود و نباید رفع مشکل نابودی درختان بلوط به دلیل مسائل مالی و کمبود تجهیزات به تعویق بیافتد.

انتهای پیام/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۰۹:۵۰:۴۱

25 Apr 2023