۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۵۳۴۸۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

سال‌ها خشکسالی در چهارمحال و بختیاری با بارش‌های ادامه‌دار جبران می‌شود

توجه به این مهم که همچنان منابع آبی در خطر هستند، ضروری است، بارش چند مرحله برف در زمستان نمی‌تواند ضامن تامین منابع آبی باشد و لذا ذوق‌زدگی از راه افتادن روان‌آب‌ها، پُر شدن مخازن سدها، آبگیری تالاب‌ها و... جایی ندارد.
سال‌ها خشکسالی در چهارمحال و بختیاری با بارش‌های ادامه‌دار جبران می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ از پاییز سال گذشته تاکنون به صورت میانگین 660 میلی‌متر بارش در چهارمحال و بختیاری به‌وقوع پیوسته است و بر طبق پیش‌بینی هواشناسی این استان بارش‌ها تا ابتدای اردیبهشت ماه در استان عادی است.

بارش سنگین برف در زمستان سال گذشته که بعد از سال‌ها در چهارمحال و بختیاری به‌وقوع پیوست، انتظاراتی ایجاد کرده است و این تصور به وجود آمده که خشکسالی در این استان که سرچشمه رودهای بزرگ کشور است، از بین رفته.

این در حالی است که سال‌ها خشکسالی و همچنین برداشت بی‌رویه زیان شدیدی به منابع آبی و آبخوان‌های چهارمحال و بختیاری زده است و با یک سال ترسالی این زیان برطرف نخواهد شد.
 

 
تالاب‌های چهارمحال و بختیاری بیش از 50 درصد آبگیری شده‌اند

 یوسف‌پور سعید در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: 76 درصد تالاب چغاخور با وسعتی بالغ بر 2 هزار هکتار آبگیری شده است و در حال حاضر 35 میلیون مترمکعب آب در این تالاب جمع‌آوری شده است.

وی افزود: 77 درصد تالاب سولقان در چهارمحال و بختیاری معادل  3 میلیون مترمکعب  آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین تالاب علی‌آباد با ظرفیت 1.5 میلیون مترمکعب 80 درصد آبگیری شده است.

آمار دقیقی از میزان آب پشت سدها و سازه‌های خاکی چهارمحال و بختیاری در دست نیست

اصغر احمدی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حدود 4 هزار سازه سنگی ملاتی و بندهای خاکی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بعضا کار رسوب‌گیری در آن‌ها انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نمی‌توان آمار دقیقی از میزان آبی که پشت سدها و سازه‌ها خاکی در استان جمع شده است، ارائه کرد.
 
 
نیاز آبی چهارمحال و بختیاری با وجود سال‌ها خشکسالی با بندهای خاکی تامین نمی‌شود

علی‌محمد محمدی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: نیاز آبی اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با وجود سال‌ها خشکسالی بیش از آن است که سازه‌های سنگی ملاتی و بندهای خاکی بتوانند آن را تامین کنند.

وی افزود: آبی که امسال در پشت این سازه‌ها جمع شده مربوط به بارش‌های فصل زمستان بوده و ممکن است  تا یک یا چند ماه آینده خشک شوند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال ‌و بختیاری ادامه داد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی این استان که باعث شده است اراضی آن در زمین‌های باشیب تند واقع شوند، آب حاصل از بارش‌ها به صورت روان آب از استان خارج می‌شوند.
 

تلاش وزارت نیرو برای مدیریت برنامه‌های خود، متناسب با الگوهای مصرف و سازگار با کم‌آبی

فردوس کریمی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امسال 710 میلی‌متر به صورت تجمعی بارش در چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوست که نسبت به سال گذشته 22 درصد و نسبت به میانگین حدود 23 درصد افزایش بارندگی را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: بارندگی‌هایی که در زمستان 1401 در چهارمحال و بختیاری رخ داد باعث شد تا حدود 90 درصد مساحت این استان پوشیده از برف شود که این برف با توجه به چگالی که داشت حجم قابل توجهی آورد آب معادل برف داشت که در سدها و منابع آب استان ذخیره شدند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سطح آب در سد زاینده‌رود که بر روی رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته است حدود 100 میلیون مترمکعب افزایش داشته است این میزان معادل 10 درصد حجم سد است، در سد کارون 4 که 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب حجم دارد نیز 2 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

کریمی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری شیب 84 درصدی کوهستانی وجود دارد که باعث می‌شود منابع آبی همچون روان آب‌ها جاری شوند، از طرفی 11 دشت ممنوعه ( هفت دشت ممنوعه بحرانی و چهار دشت ممنوعه ) در استان وجود دارد که نشان می‌دهد سطح آب‌های زیرزمینی در این استان تا چه حد کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: درست است که با یک سال پُرآب و نرمال مواجه هستیم اما علم هیدرولوژی نشان دهنده آن است که این وضعیت گواه عبور از خشکسالی نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان با 10 سال خشکسالی مواجه بوده که این سال‌ها زیان‌های قابل توجهی را به محیط زیست و منابع آبی این استان وارد کرده است.

کریمی اضافه کرد: از همین رو نمی‌توانیم تصور کنیم منابعی که هم‌اینک در سدهایی مثل زاینده‌رود، کارون4 و... وجود دارد، مشکل خشکسالی را از چهارمحال و بختیاری رفع کرده است.

وی بیان کرد: امیدواریم اگر بارش‌ها در سال‌های آینده استمرار داشته باشد بتوانیم سفره‌های زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری را تقویت کنیم، همچنین تغذیه مصنوعی این منابع آبی نیز باید در دستورکار قرار گیرند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در مصرف آب باید دو اصل عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دهیم، عرضه همان مصارفی است که باید به آن بپردازیم که شامل مصرف آب در کشاورزی، در صنعت، در شرب و... می‌شود.

کریمی یادآور شد: وزارت نیرو تلاش دارد تا برنامه‌های خود را متناسب با الگوهای مصرف و سازگار با کم‌آبی مدیریت می‌کند تا مطابق با آمایش سرزمین و اقلیم، مدیریت قابل قبولی در مصرف آب داشته باشیم.
 

 
یک سال بارش مناسب، جبران کننده سال‌ها خشکسالی نیست

مهران چراغ‌پور در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طبق پیش‌بینی بلندمدت بارش‌ها در بهار سال 1402 مناسب است و تکمیل‌کننده بارش‌های پاییز و زمستان هستند.

وی افزود: ایران دو دهه درگیر کم‌بارشی بود و بالغ‌بر سه سال زراعی اصلاً بارشی نداشتیم بنابراین سطح آب‌های زیرزمینی ۵۰ متر کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با بارش‌های رخ داده در زمستان سال گذشته ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش بارش را در استان شاهد بودیم اما با یک سال بارندگی کم‌بارشی‌های سال‌های گذشته جبران نمی‌شود.

چراغ‌پور اضافه کرد: جهان در سال‌های اخیر شاهد تغییر اقلیم بود و ایران نیز تأثیر بسزایی از این موضوع گرفت.

وی ادامه داد: هوای گرم منجر به تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران شده و بنابراین نمی‌توان گفت از خشکسالی خارج شده‌ایم.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مردم همچنان صرفه‌جویی در مصرف آب را در دستور کار خود داشته باشند، کما اینکه برداشت از منابع آبی نیز باید با کنترل و دقت انجام شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ توجه به این مهم که همچنان منابع آبی در خطر هستند، ضروری است، بارش چند مرحله برف در زمستان نمی‌تواند ضامن تامین منابع آبی باشد و لذا ذوق‌زدگی از راه افتادن روان‌آب‌ها، پُر شدن مخازن سدها، آبگیری تالاب‌ها و... جایی ندارد.

در سال‌هایی که زمستان بخیل شده بود، شهروندان چهارمحال و بختیاری با حسرت بارش برف و زمستان‌های سخت در این استان را به یاد می‌آوردند و امید است خساست آسمان تمام شده باشد تا دیگر نگرانی از بابت منابع آبی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۳۱:۳۵

17 Apr 2023