۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۵۳۲۱۹
گردشگری در چهارمحال و بختیاری/

تقارن طبیعت، تاریخ و فرهنگ در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری

با سفر به شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری می‌توانید علاوه بر استفاده از طبیعت بکر این منطقه گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ را درک کنید.
تقارن طبیعت، تاریخ و فرهنگ در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز; استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶ هزار و ۴۱۱ کیلومتر در جنوب غربی کشور در مرکز رشته کوه زاگرس قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری با استان‌هایی همچون اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان همسایه است.

شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری به بام ایران شهرت یافته است و آن به دلیل ارتفاع این شهر از سطح دریا نسبت به سایر مراکز استانی است.

این استان جمعیتی نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر دارد همچنین دارای ۱۱ شهرستان شهرکرد، سامان، بن، اردل، فارسان، بروجن، لردگان، کوهرنگ، کیار، خانمیرزا و فلارد است.

۷۶ درصد چهارمحال و بختیاری را کوه‌ها و تپه‌ها تشکیل داده است و ۲۴ درصد دیگر آن دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها هستند.

چهارمحال و بختیاری استانی با بارش زیاد است و این به دلیل موقعیت جغرافیایی حاکم در این استان است، غالبا بارش‌ها در ارتفاعات این استان برف است که باعث به وجود آمدن ارتفاعات پوشیده از برف و ویژگی‌های اقلیمی و جاذبه‌های زمستانی ویژه در این استان شده است.

مهم‌ترین رشته کوه در چهارمحال و بختیاری زردکوه بختیاری است که سخاوتمندانه رودخانه‌های بزرگ کارون و زاینده‌رود را به کشور هدیه می‌کند.

در کنار جاذبه‌های جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی، نظیر ابنیه تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی فرهنگ عشایری، بزرگان و فرهنگ و هنر استان، دامنه‌های زاگرس گنجینه‌ای از طبیعت فراروی ما قرار داده است تا جایی که چهارمحال و بختیاری را بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده‌اند.

چشمه‌ها و رودخانه‌ها، دشت لاله‌های واژگون، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع نظیر قیصری، شیدا، هلن، سبزکوه، تنگ صیاد، جنگل‌های بلوط و وجود  غریب بر ۹۲۳ گونه گیاهی و ۲۹۴ گونه جانوری، چشم‌اندازهای بدیع در چهارمحال و بختیاری هستند.
 
 
معرفی گوشه‌ایی از زیبایی‌های شهرستان اردل


شهرستان اردل به مرکزیت شهر اردل در فاصله ۷۷ کیلومتری از مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، این شهرستان دارای دو بخش، چهار شهر و چهار دهستان است.

ازجمله جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان اردل می‌توان به حاشیه رودخانه کارون از دشتک تا پل کارون ۴، دریاچه سد کارون ۴، روستای سرخون و پارک جنگلی شیاسی، کاوند درویشان، عزیزآباد، حاشیه دوطرفه روستای بهشت‌آباد، چشمه مولا آلیکوه و سرداب رستم‌آباد اشاره کرد.

همچنین مناطقی چون آبسرده، چشمه شلیل و مروارید، منطقه حفاظت شده جنگلی هلن( میانکوه)، امامزادگان حلیمه خاتون سرپیر، قلعه ابوالقاسم خان بختیاری اردل، پارک جنگلی گندمکار، منطقه هلوسعد، طبیعت دشت قراب (دیناران)، پارک دزپارت، کاروانسرای شلیل، صخره‌نوردی در پناه آب و... از دیگر مناطق گردشگری در شهرستان اردل است که در ایام سال به‌ویژه نوروز پذیرای مسافران و گردشگران است.

انتهای پیام/۱۰۳۱ج 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۵۰:۰۰

21 Mar 2023