۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۵۳۰۸۹
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

آمار باروری در چهارمحال و بختیاری نگران کننده است

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: میزان نرخ باروری کلی (TFR) در چهارمحال و بختیاری بر اساس آخرین گزارش‌های موجود یک و هفت دهم است،آمار باروری در این استان نگران کننده است.
آمار باروری در چهارمحال و بختیاری نگران کننده است
به گزارش جهانبین نیوز، علی احمدی رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ، با بیان اینکه میزان نرخ باروری کلی (TFR) در چهارمحال و بختیاری بر اساس آخرین گزارش‌های موجود یک و هفت دهم است تاکید کرد: آمار باروری در این استان  نگران کننده است.

وی افزود: برای جانشینی طبیعی جمعیت، لازم است هر زن در بازه سنی باروری، ۲.۱ تا ۲.۲ بصورت عملی فرزندزنده به دنیا بیاورد و بصورت نظری این شاخص باید بالای دو و نیم باشد؛ که به این موضوع سطح جانشینی جمعیت گفته می‌شود و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت این رقم در دهه ۶۰ و در ایران ۶.۸ بود ولی در سال ۹۹ این رقم به زیر دو رسیده است.

دکتر احمدی افزود: میزان نرخ باروری در استان بر اساس آخرین گزارش‌های موجود ۱.۷ و این آمار در مقایسه با متوسط مورد انتظار کشوری سطح جانشینی یعنی رقم دو و نیم کمتر و نگران‌کننده است. اگرچه استان در رابطه با شاخص‌های نظیر نرخ طلاق و سالمندی که در فرزندآوری موثر است وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد اما درصد نرخ تجرد در این استان بالاست و باید برای کاهش آن راهکارهایی در زمینه ازدواج اسان، اشتغال و بهبود معیشت و فرهنگ سازی را در دستور کار قرار داد.

وی بیان داشت: استان‌های کشور به‌لحاظ شاخص باروری کلی (متوسط تعداد فرزندانی که یک زن در سن باروری باید داشته باشد تا نسل وی منقرض نشود) به پنج دسته تقسیم شده‌اند که شامل باروری بسیار پایین ۱.۲ درصد و کمتر، باروری پایین ۱.۵، باروری کمتر از سطح جانشینی بین ۱.۵ تا ۲.۱ درصد، سطح جانشینی ۲.۱ و بالاتر از سطح جانشینی ۲.۱ و بیشتر است.

احمدی اذعان داشت: با توجه به پایین بودن نرخ سطح جانشینی در استان و کاهش فرزندآوری در استان، برنامه عملیاتی تحت عنوان بوم راهبردی حل بحران جمعیتی استان تدوین شده و کاهش پیامدها و چالش‌های بحران جمعیت در استان را مورد هدف خود قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: این بوم به همت ستاد جمعیت شهرستان و فرمانداری های یازده گانه استان و شبکه های بهداشت در حال اجرا سازی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بر اساس این بوم راهبردی جمعیت، جبهه جمعیت استان تشکیل و شروع به عضوگیری نموده است.
وی افزود: از یک میلیون نفر جمعیت استان، ۱۰ درصد آن یعنی ۱۰۰ هزار نفر عضو این جبهه می‌شوند و بصورت محله‌محور نسبت به آگاه‌سازی و اقناع‌سازی مردم در خصوص جمعیت و هماهنگی همه فعالیتهای ترویج فرزنداوری در استان اقدام می کنند. وی خاطرنشان کرد: این جبهه در نشانی اینترنتی به ادرس Pm.skums.ac.ir قابل دیدن و دانلود محتوا و ثبت نام عضویت در جبهه است.

 احمدی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان از اردیبهشت سال آینده، اظهار داشت: این طرح می‌تواند ظرفیت مهمی برای پیشبرد بهتر برنامه جوانی جمعیت استان و اجرای بوم راهبردی حل بحران جمعیتی استان مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بوم راهبردی جمعیت استان، ۴۰ راهبرد و فعالیت مهم تدوین شده است، افزود: اجرای هریک از این برنامه‌ها با چند سال فعالیت در حوزه جمعیت برابری می‌کند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از سال ۸۰ که متوسط تعداد فرزندان برای هر زن به حدود ۲.۵ رسید باید سیاست ملی برنامه تنظیم خانواده تغییر می‌کرد و به سمت ازدیاد جمعیت تغییر رویه می‌دادیم اما دست‌های پشت پرده این سیاست را ادامه داد تا اینکه رهبر معظم انقلاب در این خصوص هشدار جدی دادند و سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند و در مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و توسط دولت سیزدهم برای اجرا ابلاغ شد. هم اکنون این مهم به جد در راس برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است و انتظار می رود هر یک از دستگاههای اجرایی، حاکمیتی و مردمی استان نقش خویش را در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ایفا نمایند.

بدیهی است؛ استفاده از مدل فندق شکن برای حل بحران جمعیت (شکستن فندق یا به تعبیری حل مشکل و بحران) دودسته و یا دوبازو دارد که با همراهی و همزمانی آنها تحت عنوان مشارکت مردم (مردمی سازی فعالیتها با فرهنگ سازی و اغنا) و همکاری بین بخشی (پاسخگویی همه نهادهای مسئول) می توان مشکلات را کمتر و حل نمود.

گفتنی است: قانون حمایت از جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بصورت آزمایشی به مدت ۷ سال اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۵۳:۲۲

6 Mar 2023