۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۵۳۰۸۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

مکانیزاسیون، پلی برای گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی

مکانیزاسیون کشاورزی به‌عنوان یکی از راهکارهای گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است.
مکانیزاسیون، پلی برای گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی
به گزارش جهانبین نیوز؛ مکانیزاسیون درکشاورزی به معنای استفاده از ماشین‌آلات به‌روز در تولید محصول است، که می‌تواند منجربه کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه کارگری و ارتقای بهره‌وری شود.
 
مکانیزاسیون کشاورزی  به‌عنوان یکی از راهکارهای گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است، با افزایش روزافزون جمعیت انسان‌ها، کشاورزی سنتی پاسخگوی نیاز آن‌ها نخواهد بود، زیرا روند کاشت و برداشت محصول با کندی مواجه می‌شود و بنابراین باید به دنبال راهی برای تامین نیاز آن‌ها بود.
 
استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی به کشاورزان این امکان را می‌دهد که به موقع عملیات خود را با نتیجه بالای کیفی و کمی انجام دهند و با صرف هزینه کم‌تر سود بیشتری نسیب آن‌ها شود.
 
به‌منظور توسعه مکانیزاسیون در ایران از سال 1392 تا 1396 با هزینه 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه شاخص ضریب مکانیزاسیون در کشور ارتقاء یافت.
 
مکانیزاسیون، تسهیل‌گر عملیات کاشت و برداشت
 
حسن یکی از کشاورزان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در گذشته بیشتر عملیات کاشت و برداشت محصول در این استان به‌صورت سنتی و با دست صورت می‌گرفت، اما درحال حاضر با روی کار آمدن ادوات کشاورزی بسیاری از کارها سرعت گرفته و همین موضوع سبب شده تا کمی از سختی کار کاسته شود.
 
وی افزود: مکانیزاسیون کشاورزی به کشاورز این امکان را می‌دهد تا در بحث کاشت محصولات بذر کمتری هدر رود و این کار را با سرعت بیشتری به اتمام برساند.
 
این کشاورز ادامه داد: در گذشته برداشت محصول با دست صورت می‌گرفت و همین موضوع سبب می‌شد این کار با کندی پیش رود و برداشت قبل از آغاز سرما یا بارش‌ها به اتمام نرسد و بسیاری از محصولات از بین برود اما با استفاده از ماشین‌های مخصوص برداشت و حمل دیگر این مشکلات وجود ندارد.
 
برداشت محصولات باغی با دست هزینه‌های کارگری را بالا می‌برد
 
احسان غلامی یکی از باغداران چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: یکی از مواردی که کار باغداران را تسهیل کرده است تبدیل روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین است.
 
غلامی یادآور شد: این روش آبیاری بازده بالایی دارد و از همین‌رو در شرایط خشکسالی کمک بسیاری به باغدارن نمود چراکه اجازه نداد باغ‌ها خشک شوند و با مقدر کمی آب درختان سر پا ماندند.
 
این باغدار بیان داشت: متاسفانه تجهیزات مکانیزه در بحث باغداری آنگونه که باید و شاید در ایران پیشرفت نکرده است و به همین دلیل باغداران در بحث برداشت محصولات خود باید از نیروهای کارگری استفاده کنند و همین موضوع باعث تحمیل هزینه بالا به باغداران می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر ادواتی برای برداشت نیز درنظر گرفته شود، مشکلات کشاورزان برای برداشت به‌موقع و با صرف هزینه کم‌تر رفع می‌شود.
 
افزایش پنج صدم درصدی شاخص ضریب مکانیزاسیون در چهارمحال و بختیاری
 
حسین برزگر رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از محل منابع خط اعتباری شماره 10 مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی این استان امسال در مرحله اول 300 ميليارد ريال  اعتبار ابلاغ شد.
 
وی افزود:  با پيگير‌ی‌های انجام شده مبلغ 200 ميليارد ريال اعتبارات تكميلی به چهارمحال و بختیاری اختصاص يافت و از مجموع تسهيلات اختصاص يافته به این استان تا تاريخ هشتم اسفندماه سال جاری مبلغ 340 میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی  پرداخت شد.
 
برزگر با بیان اینکه علاوه‌براین مبلغ 160 ميليارد ريال هم به متقاضيان تخصيص يافت كه تا پايان هفته جاری جذب می‌شود اضافه کرد: لازم به ذكر است حدود 650 ميليارد ريال نيز پرونده متقاضيان دريافت تسهيلات تكميل و به شعب بانك كشاورزی ارسال شده  است كه در صورت تخصيص تسهيلات تكميلی به متقاضيان پرداخت می‌شود.
 
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: با اجرای طرح حمایت از تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی و  تخصيص تسهيلات  خط اعتباری شماره 10 مکانیزاسیون، شاخص ضریب مکانیزاسیون این استان در سال جاری به ميزان پنج صدم درصد نسبت به سال گذشته افزايش  يافته و به ميزان 24/2 درصد رسيده است.
 
وی ادامه داد: از محل تسهیلات خط اعتباری شماره 10 مکانیزاسیون، انواع كارنده‌های كشت مستقيم و انواع خاك‌ورز حفاظتی، دستگاه‌های بوجاری، انواع تیلر باغی و سمپاش، پهباد سمپاش و دستگاه‌های داشت و برداشت محصولات كشاورزی و تراكتور باغی و تجهيزات مورد نياز مزارع پرورش ماهی و واحدهای پرورش دام و طيور به ناوگان ماشینی استان افزوده شد، خوشبختانه با اضافه شدن اين ادوات و ماشين‌آلات درجه مكانيزاسيون استان از 83 درصد به حدود 88 درصد ارتقاء يافت.
 
برزگر خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد 36 دستگاه، كارنده كشت مستقيم غلات ديم از محل اعتبارات طرح جهش توليد در ديمزارها به ناوگان كشت استان اضافه شد كه مجموع ماشين‌آلات خريداری شده از محل تسهيلات اعتباری مكانيزاسيون و طرح جهش توليد در سال‌های آينده افزايش چشمگيری در سطح كشت مكانيزه غلات استان بوجود می‌آورد و نتيجه آن افزايش عملكرد در واحد سطح و افزايش توليد استان می‌شود.
 
مبارزه با علف‌های هرز توسط پهبادهای سم‌پاش بهبود عملکرد و افزایش تولیدات کشاورزی را منجر شد
 
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اضافه شدن انواع سمپاش‌ها بخصوص پهبادهای سمپاش در بحث مبارزه با علف‌های هرز غلات و ساير محصولات زراعی و باغی تاثير قابل توجهی در بهبود عملكرد و افزايش توليد انواع محصولات زراعی و باغی استان داشته است ادامه داد: در سال جاری به دليل عدم تخصيص تراكتور تسهيلاتی به استان توسط شركت تراكتورسازی ايران متاسفانه هيچ تراكتور تسهيلاتی به متقاضيان واگذار نشد و فقط از طريق فروش نقدی توسط نمايندگی‌های شركت تراكتورسازی در استان تعداد 299 دستگاه انواع تراكتورهای چهار و 6 سيلندر و تراكتورهای باغي بين متقاضيان در سطح استان تا پايان بهمن‌ماه  توزيع شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در 1401-1402 از مجموع 45 هزار و 571 هكتار سطح زير كشت غلات و كلزای استان 33 هزار و 584 هكتار به‌صورت مكانيزه  و با انواع خطی‌كار، عميق‌كار غلات، ريزدانه‌كار، كمبينات و كارنده كشت مستقيم كشت انجام شده است كه معادل 74 در صد سطح زير كشت  هستند.
 
برزگر به اشاره به انواع ماشين‌آلات كشاورزی موجود در این استان اذعان داشت: این دستگاه‌ها شامل 9 هزار و 846 دستگاه انواع تراكتورهای زراعی و باغی، 148 دستگاه كمباين برداشت غلات، 115 دستگاه كمباين برنج، 3 هزار و 500 دستگاه انواع تيلر، 270 دستگاه دروگر، 12 دستگاه چاپر خودگردان، 108 دستگاه چاپر كششی، 43 دستگاه مينی‎بيل و مينی‌لودر، یک دستگاه كمباين برداشت سيب‌زمينی و یک1 دستگاه كمباين برداشت چغندر قند، یک هزار و 373 دستگاه انواع كارنده شامل كشت مستقيم، ريزدانه‌كار، كمبينات، خطی‌كار، عميق‌كار، رديف‌كار، لوبياكار و سيب‌زمينی‌كار، 716 دستگاه ادوات برداشت شامل سيب‌زمينی‌كن، ست برداشت چغندر قند، چغندركن، غده‌كن- برگ زن و رديف‌كن چغندر قند، 432 دستگاه كولتيواتور كودكار، 815 دستگاه تجهيزات بخش دام، یک هزار و 876 دستگاه تجهيزات بخش شيلات و 715 دستگاه ادوات كشاورزی حفاظتی هستند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که خودکفایی در بحث کشاورزی اهمیت بالایی دارد و با وجود مشکلاتی که ایران در خشکسالی‌های اخیر با آن دست به گریبان است، باید گفت مکانیزاسیون کشاورزی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند راندمان کار در این راستا را بالا ببرد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۳۸:۱۱

6 Mar 2023