۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۵۳۰۰۰
کارشناس مسائل مذهبی:

دعا، راهکار امام سجاد (ع) برای انتقال دستورات دین

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام سجاد (ع) به واسطه اختناق موجود، نمی‌توانستند معارف اسلامی را بیان کنند، لذا در قالب دعا این مسائل را مطرح می‌کردند.
دعا، راهکار امام سجاد (ع) برای انتقال دستورات دین
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امام سجاد (ع) شخصیتی است که در شرایطی به امامت رسیدند که برای شیعه بسیار ویژه بود.

وی تصریح کرد: دوران خفقانی که بعد از حادثه عاشورا بوجود آمده بود و سرکوب علویان و شیعیان برای این دوره شرایط خاصی به‌وجود آورده بود.

دهقان ادامه داد: امام سجاد (ع) دو شیوه و مسیر را طی می‌کردند، یکی مسیری که طی آن مردم را در جامعه هدایت می‌کردند و دیگری آنکه بتوانند معارف دینی را طبق آنچه که خدا و پیامبر بیان کردند، انتقال دهند.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ازهمین‌رو مسیری که این امام بزرگوار در پیش گرفتند، مسیر دعا و عبادت بود و به همین دلیل لقب زین‌العابدین گرفتند.

دهقان گفت: امام سجاد (ع) زین العباد، یعنی زینت بندگان معرفی می‌شوند و این بدان معنا است که ایشان در اوج بندگی قرار دارند.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: بنده بودن یعنی بندِ خدا بودن، وقتی انسان بندِ خدا باشد، همه عالم به رشد انسان کمک می‌کند، اما با قطع رشته بندگی همه آن‌هایی که باعث رشد انشان می‌شدند حذف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) بندگی خود را در هر حال حفظ کردند و سختی‌ها مانع بندگی ایشان نشد.

دهقان صحیفه سجادیه را یکی از یادگارهای امام سجاد (ع) دانست و اذعان داشت: به تعبیر امام خمینی (ره) دو قرآن در عالم وجود دارد، یکی قرآن نازل و یکی قرآن صاعد، یعنی قرآنی که از پایین به بالا می‌رود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام خمینی (ره) دعا را قرآن صاعد می‌داند و اوج آن را صحیفه سجادیه معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: امام سجاد (ع) به واسطه شرایطی که در آن زمان داشتند و اختناق موجود نمی‌توانستند معارف اسلامی را به راحتی بیان کنند، لذا در قالب دعا این مسائل را مطرح می‌کردند.

دهقان یادآور شد: امام سجاد (ع) در این دعاها از کوچک‌ترین مسائل هم غافل نشدند و همه دعای ایشان دستورالعمل برای زندگی هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: صحیفه سجادیه سبکی برای زندگی است و بزرگ‌ترین مسائل جامعه‌شناسی، سیاسی، اقتصادی، روانشناسی و... در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۱۵:۱۷

26 Feb 2023