۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۵۲۸۸۷
اعلام وضعیت قرمز؛

کوهرنگ را دریابید، فاجعه نزدیک است

راه‌حل کوتاه‌مدت برای کمک به مردم شهرستان کوهرنگ علاوه بر کمک‌های کشوری، استفاده از توان مهندسی و ماشین‌آلات استان‌های همجوار به عنوان اصلی‌ترین بهره‌برداران از منابع آبی چهارمحال و بختیاری است.
کوهرنگ را دریابید، فاجعه نزدیک است
به گزارش جهانبین‌ نیوز ؛ زمستان امسال به لطف  خداوند، زمستان پُرباری برای چهارمحال و بختیاری که خود سرچشمه سه رود بزرگ کشور است، رقم خورد که جای بسی شکرگزاری دارد.

ورود چندین سامانه بارشی قوی به چهارمحال و بختیاری موجی از شادمانی را در میان مردم استان و البته استان‌های همجوار که از منابع آبی این استان منتفع هستند، فراهم کرد.

بارش‌ها به قدری خوب  و مناسب بود که ارتفاع برف در کوهرنگ، برفگیرترین منطقه در ایران به بیش از 2 متر رسیده و به گفته فرماندار این شهرستان در برخی نقاط حتی به 4.5 متر نیز رسیده است.

اما متاسفانه برف این نعمت زیبای خدادادی به دلیل کمبود تجهیزات و ماشین آلات برف‌روبی در چهارمحال و بختیاری در حال تبدیل شده به بلای جان مردمان شهرستان کوهرنگ است.

فیلم‌ها، کلیپ‌ها، گزارش‌های مردمی و مسؤولان همه خبر از وضعیت فوق بحرانی کوهرنگ دارد که ارتفاع برف قدیم و جدید در این شهر تا سقف خانه‌ها رسیده و مردم حتی در معابر شهری نیز نمی‌توانند تردد کنند.

دیگر حتی گریدرهای D8  نیز از پس برف‌روبی در شهرستان کوهرنگ برنمی‌آید و لازم است مجموعه‌های کشوری ازجمله در وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران و سازمان مدیریت بحران کشور برای دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و راهداری‌های چهارمحال و بختیاری همت کنند و امکانات ویژه و خاص در نظر بگیرند.

همچنین راه‌حل کوتاه مدت برای کمک به مردم شهرستان کوهرنگ استفاده از توان مهندسی و ماشین‌آلات استان‌های همجوار به عنوان اصلی‌ترین بهره‌برداران از منابع آبی چهارمحال و بختیاری است، تا در برهه‌ایی که توان استان در مقابله با برف کاهش یافته است به کمک بیایند.
 

 
در شهرستان کوهرنگ با مشکل ماشین آلات سنگین مواجه هستیم

شهباز اکبری روز گذشته در ارتباط تصویری با وزیر کشور، اظهار کرد: سامانه بارشی بسیار قوی در چند روز گذشته باعث بارش شدید برف در شهرستان شده است و با فعالیت این سمانه بارشی ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ به حدود ۲.۵ متر رسیده است.

وی افزود: بسیاری از روستاها و معابر اصلی علی‌رغم اینکه عوامل خدمات‌رسان با استفاده از ماشین آلات سنگین به صورت مداوم عملیات برف‌روبی را انجام می‌دهند، با مشکلاتی مواجه هستند.

فرماندار شهرستان فارسان عنوان کرد: با وجود آنکه ماشین‌آلات سنگین از استان به شهرستان کوهرنگ اعزام شده‌اند اما باز هم در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

اکبری خاطرنشان کرد: تجهیزات در شهرستان کوهرنگ باید با مقتضیات شهرستان همخوانی داشته باشد، ارتفاع برف در این شهرستان به حدی رسیده که تجهیزاتی مثل 8 D پاسخگو نیست و نمی‌توان با آن برف‌روبی کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از محورهای مواصلاتی مهم در شهرستان مثل گردنه‌های چری، تاراز و شاه‌منصوری که فلات مرکزی ایران را به جنوب کشور متصل می‌کنند به دلیل حجم زیاد برف بسته است.

فرماندار شهرستان کوهرنگ همچنین در ارتباط تصویری با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از مسدود شدن راه‌های مواصلاتی روستاهای این شهرستان خبر داد.

اکبری افزود: از مجموع 170 روستایی که در دامنه فعالیت سامانه بارشی قرار گرفته است، مسیر دسترسی به 60 درصد روستاها مسدود شده است.

وی ادامه داد: به دلیل بارش شدید برف بعد از بازگشایی محورهای مواصلاتی دسترسی به روستاها، مجددا مسیرها بسته می‌شوند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ عنوان کرد: تردد در شهرستان به سختی در حال انجام است و از مسافرانی که قصد سفر به این شهرستان را دارند تقاضا داریم به هیج وجه به این شهرستان سفر نکنند.

اکبری بیان کرد: در برخی از نقاط شهرستان کوهرنگ ارتفاع برف به 4.5 متر رسیده است، مسیر ارتباطی به منطقه موگویی با 15 روستا در این شهرستان کاملا مسدود است و تا اردیبهشت ماه هیچ راه دسترسی به آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: منطقه موگویی صرفا از طریق استان‌های لرستان و اصفهان ارتباط دارند و کمک‌های امدادی و راهداری به این روستاها تنها از این دو مسیر انجام می‌شود.
 
 
معاون وزیر کشور: ماشین برف‌خور بخرید

قدرت‌الله حمزه نماینده شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ، کیار و اردل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با معاون عمرانی وزیر کشور داشت قول خرید چند ماشین برف‌‍‌خور را گرفت.

این درحالی است که کوهرنگ امسال شاهد وقوع بارش‌های بسیاری می‌باشد قبل از اینکه هواشناسی نسبت به وقوع این بارش‌ها و شرایط بحرانی در استان هشدار قرمز صادر کند نیز برف بسیاری در این شهرستان بر روی زمین نشسته بود.

اکنون با اضافه شدن برف‌های جدید ارتفاع برف در این شهرستان به بیش از دو متر رسیده و این می‌تواند خطرات بسیاری به همراه داشته باشد و شاید برای خرید ماشین برف‌خور کمی دیر است.
 

 
کمبود تجهیزات در چهارمحال و بختیاری و کندی خدمت‌رسانی

محسن حسین‌میرزایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در حاشیه بازدید از دهستان پشتکوه بخش مرکزی شهرستان اردل اظهار کرد: فرمانداران و نیروهای راهداری و امدادی چهارمحال و بختیاری به‌طور شبانه‌روزی در حال فعالیت برای بازگشایی جاده‌ها و خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی کمبود ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در چهارمحال و بختیاری را مشکل‌ساز دانست و افزود: در هفته گذشته هم مطابق بارندگی‌های مطلوب در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، بن و دیگر نقاط استان فرمانداران و نیروهای راهداری و امدادی به‌صورت شبانه‌روزی پای کار آمدند و برای خدمت‌رسانی به مردم فعالیت‌های مجاهدت‌گونه داشتند.

حسین‌میرزایی تصریح کرد: اما این در حالی است که کمبود ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در چهارمحال و بختیاری خدمت‌رسانی را با کُندی مواجه کرده است.

وی یادآور شد: به‌همین منظور می‌طلبد مسوولان کشوری در وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران و سازمان مدیریت بحران کشور برای دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و راهداری‌های چهارمحال و بختیاری همت کنند و امکانات ویژه و خاص بدهند تا در مواقع اینچنین، برای خدمت‌رسانی به مردم شرمنده نشویم.
 

به گزارش جهانبین نیوز؛ هر زمان استان‌هایی همچون خوزستان دچار بحران‌های همچون سیل می‌شدند این نیروهای امدادی چهارمحال و بختیاری بودند که به کمک آن‌ها می‌شتافتند.

اکنون که بارش شدید برف و باران و خطر توامان این دو با هم در کمین مردم شریف شهرستان کوهرنگ است، نیازمند کمک از سوی استان‌های همجوار و همچنین وزارت کشور، راه و شهرسازی، مدیریت بحران و... هستیم.

ضروری است مسؤولان ارشد استان چهارمحال و بختیاری با رایزنی‌های گسترده تا دیر نشده و بحرانی گریبانگیر مردم استان و شهرستان کوهرنگ نشده است، از توان استان‌های دیگر استفاده کنند.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱

ساعت:

۱۶:۳۲:۱۲

15 Feb 2023