۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۵۲۷۶۳
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

قدم‌های مثبت چهارمحال و بختیاری در توسعه واحدهای گلخانه‌ای

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: چهارمحال و بختیاری با اینکه بسیار دیر در عرصه توسعه گلخانه‌ها ورود کرده است اما هم‌اینک 56 هکتار گلخانه دارد.
قدم‌های مثبت چهارمحال و بختیاری در توسعه واحدهای گلخانه‌ای
به گزارش جهانبین نیوز؛ حسین حسینی ظهر امروز در آیین افتتاح فاز اول مجتمع گلخانه‌ای شهید وجدی دستگرد شهرستان شهرکرد، با بیان اینکه ایران، کشوری کم‌آب و حادثه‌خیز است اظهار کرد: الگوی کشت که بیش از 50 سال درصدد اجرای آن بودند در دولت فعلی ابلاغ شد.

وی افزود: یکی از الزامات تحقق الگوی کشت، مدیریت کشت محصولات آب‌بر است، برای اینکه این مهم رخ دهد باید در محیط‌های مدیریت و کنترل شده ازجمله گلخانه‌ها انجام شود، تا فراهمی محصول در فصول مختلف، مدیریت آب و حفظ محصول در حوادث غیرمترقبه همچون سیل، سرما و گرمای زیاد، محقق شود و همواره تحت کنترل باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها، است، به‌ویژه کشت محصولات صیفی و سبزی در گلخانه‌ها که با هدف تولید مصرف داخلی، محصولات ارزآور و مدیریت انتقال آب به‌جای محصول انجام می‌شود.

حسینی عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری با اینکه بسیار دیر در عرصه توسعه گلخانه‌ها ورود کرده است اما هم‌اینک 56 هکتار گلخانه دارد.

وی با اشاره به اینکه احداث و ایجاد گلخانه‌ها مهم است اما پایداری این مکان‌ها نیز حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: برای این مهم باید زنجیره ارزش و خوشه تولید، صادرات، مدیریت انرژی با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و خورشیدی و... توسعه یابد.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: توسعه و ایجاد گلخانه‌ها در برنامه ‌پیش‌بینی شده وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد 2 تا 2.5 درصدی دارد، با همین نسبت باید تا افق 1404 توسعه بیشتری در حوزه گلخانه‌ها داشته باشیم تا اینکه زمانی برسد که اکثر محصولات پُرآب‌بر در فضای گلخانه‌ای تولید شود.

حسینی بیان کرد: صنعت شیلات یک صنعت مغفول مانده است، در جهان 214 میلیون تن تولید انواع آبزیان است، از این میزان چیزی حدود 90 میلیون تن در حوزه صید و صیادی و 124 میلیون تن در حوزه آبزی‌پروری است.

وی تاکید کرد: در ایران یک میلیون و 256 هزار تن تولید شیلات است که 702 هزار تن در حوزه صید و صیادی و 557 هزار تن نیز در حوزه آبزی‌پروری است، در افق 1404 این میزان به 2.6 میلیون تن برسد و باید به سمت آبزی‌پروری در آب‌های شور و لب شور که پایه زیستی دریا، سواحل، پس کرانه و کرانه است پیش رویم.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: پروتئین آبزیان، پروتئین ارزشمند است، از همین رو با توجه به تنوع گونه‌ایی و تنوع فرآوری آن، علاوه بر تولید در واحد سطح در توسعه عمودی مزارع موجود، افزایش بهره‌وری و مکانیزه کردن، باید به سمت سواحل و دریا برویم تا بتوانیم از مطالعات انجام شده در این حوزه این رقم را به 2 برابر افزایش دهیم.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۳۷:۵۹

5 Feb 2023