۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۵۲۶۰۱
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای کشت علوفه در مزارع بایر دیمزارهای چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در واقع هر ساله بخشی از زمین‌های آیش در استان به‌صورت بایر بودند که قصد داریم از سال آینده این مزارع بایر تحت کشت علوفه دیم قرار گیرند.
برنامه‌ریزی برای کشت علوفه در مزارع بایر دیمزارهای چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ سیروس بیک‌بکان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، درخصوص طرح جهش در دیمزارهای استان، اظهار کرد: این طرح در سال جاری برای اولین بار با همکاری ستاد فرمان امام خمینی (ره) در استان انجام شده است.
 
وی افزود: سهمیه چهارمحال و بختیاری در طرح جهش در دیمزارها 30 هزار هکتار بود که تاکنون در نزدیک به 31 هزار هکتار دیمزار کشت انجام شده است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: 12 هزار هکتار از محصول گندم و جو که در دیمزارهای استان کشت شده است تحت پوشش بیمه قرار گرفته است که بخشی از آن در رابطه با طرح جهش در دیمزارها است، برخی از کشاورزان خارج از این طرح نیز از مزایای بیمه مزارع استفاده کرده‌اند.
 
بیک‌بکان عنوان کرد: در قالب طرح جهش در دیمزارها، 50 هزار تومان از 230 هزار تومانی که به عنوان حق بیمه اخذ می‌شد، تخفیف محسوب می‌شود، 50 هزار تومان دیگر کمک سازمان جهاد کشاورزی است و کشاورز تنها 130 هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: از 31 هزار هکتار دیمزار در چهارمحال و بختیاری که زیر کشت رفته است 22 هزار هکتار گندم، 6 هزار هکتار جو، نزدیک به 700 هکتار نخود و 700 هکتار عدس دیم است، برنامه‌ریزی شده است تا در سال جدید 400 هکتار علوفه دیم کشت شود، در همین راستا بذر تهیه شده و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است که در سال جاری به تناوب در مزارع آیش استفاده شود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در واقع هر ساله بخشی از زمین‌های آیش در استان به‌صورت بایر بودند که قصد داریم از سال آینده این مزارع بایر تحت کشت علوفه دیم قرار گیرند.
 
بیک‌بکان بیان کرد: در سال جاری 79 پرونده برای بانک ارسال شده است که از اعتبارات ستاد فرمان امام (ره) به هر متقاضی کشت در دیمزارها مبلغ 100 میلیون تومان وام با نرخ سود 4 درصد تخصیص داده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه از 79 پرونده ارسالی به بانک 35 مورد تسهیلات پرداخت  شده است، یادآور شد: 31 مورد از تسهیلات مربوط به خرید تجهیزات است که می‌تواند در سال‌های آینده تحول چشمگیری در مزارع دیم ایجاد کند، این عدوات شامل یک دستگاه سم‌پاش، چهار دستگاه زیرشکن، یک دستگاه موهر و یک دستگاه پهباد است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تلاش شده است تا از سیستم پهبادها برای مبارزه با علف‌های هرز و آفت‌ها به‌ویژه سن گندم در اراضی کشاورزی به‌خصوص در دیم‌زارها استفاده شود.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۴۵:۴۲

23 Jan 2023